چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

انستیتو تحقیقاتی فدراسیون روسیه

1- معرفی انستیتو تحقیقاتی فدراسیون روسیه (NAMI)

انستیتو تحقیقاتی فدراسیون روسیه (NAMI)، یک شرکت پیشرو روسی با بیش از صد سال سابقه در حوزه خودرو است. این انستیتو با استفاده از دانش روز مهندسی قادر به طراحی، ساخت و تست وسائط حمل و نقل شامل خودرو سواری، خودروهای تجاری، کشنده‌ها و نیز وسایل حمل و نقل ریلی است.

این انستیتو با بیش از صد و پنجاه شرکت و خودروساز در سرتاسر جهان همکاری داشته که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به خودروسازی‌هایی نظیر BMW، سینوتراک، تویوتا، هوندا، فورد، کیا، چری و … اشاره کرد.

2- خدمات هدف انستیتو NAMI

انستیتو NAMI با توجه به پتانسیل بالا و تجهیزات و امکانات به روز خود در زمینه وسائط حمل و نقل با اهداف مشخص خدماتی تعیین کرده و مراکز مستقلی در برای هر یک از این خدمات راه اندازی کرده‌است.

  • خدمات طراحی و ایده پردازی NAMI

این انستیتو در زمینه جمع سپاری و همراهی با ایده‌های نوین و امکان‌سنجی آن توسط انستیتو NAMI راه‌اندازی شده‌است.

  • خدمات تحقیقاتی تست و اصلاح خودرو

تحقیق، مشاوره، هدایت و انجام آزمون کلیه خصوصیات فنی وسایل نقلیه موتوری، تریلرها، موتورسیکلت‌ها شامل آزمون‌های ایمنی، ارگونومی محیطی، بهینه‌سازی مصرف سوخت، سرعت، تست‌های دوام و استقامت خودرو، مقاومت در برابر خوردگی و دیگر موارد است.

  • خدمات استاندارد سازی خودرو

با در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات پیشرفته، انستیتو NAMI کلیه فعالیت مربوط استانداردهای خودرویی در طول کل چرخه عمر محصولات صنعت خودرو را به انجام می‌رساند. بیش از چهارصد استاندارد ملی و بیش از هفتصد استاندارد بین المللی در انستیتو NAMI پوشش داده شده‌است.

  • مرکز تحقیق و توسعه اطلاعات و سیستم‌های هوشمند

پیاده‌سازی چرخه توسعه کامل سیستم‌های کنترل الکترونیکی برای انواع موتورها، گیربکس‌های اتوماتیک، خودروهای هیبریدی و الکتریکی. این مرکز توسعه شامل مدل‌سازی ریاضی، طراحی سیستم‌های الکترونیکی، واحدهای کنترل (سیستم‌های کنترل خودرویی، سیستم‌های مانیتورینگ و .. ) و توسعه نرم‌افزار، تست و کالیبراسیون محصولات نهایی است. در این مرکز از تجهیزات به روز و نرم‌افزارهای روز صنعت ساخته شده توسط شرکت‌های بزرگ نظیر AVL، Vector، dSpace، ERAS و غیره استفاده شده‌است.

  • دپارتمان تکنولوژی بهینه سازی انرژی و سوخت‌های جایگزین

بخش فناوری‌های صرفه‌جویی در انرژی و سوخت‌های جایگزین تجربه زیادی در توسعه موتورهای گاز طبیعی بسیار کارآمد و ایمن برای محیط زیست جهت استفاده در وسایل نقلیه حمل و نقل و همچنین توسعه سیستم‌های تامین سوخت برای سوخت‌های گازی جایگزین برای موتورهای روسی و خارجی دارند. مشاوره مهندسی در زمینه به روزآوری و توسعه و تولید موتورهای با سوخت پاک از دیگر خدمات انستیتو NAMI در این زمینه است.

  • مرکز تحقیقات، طراحی و توسعه موتور و قطعات موتور

تحقیق و توسعه مهندسی برای بهینه‌سازی موتورهای وسائل نقلیه و سایر محصولات حمل و نقل موتوری از دیگر خدمات انستیتو NAMI است. انجام تحقیقات و مهندسی کاربردی برای حل مشکلات و مسائل پیش‌زمینه در توسعه و بهسازی موتور خودرو، ماشین‌های کشاورزی و … ، افزایش راندمان با  استفاده از امکانات بی‌نظیر آزمایشی و توسعه روش‌های تحقیق و اندازه‌گیری در این مرکز انجام می‌گیرد. ارائه راه‌حل به خودروسازان به منظور کاهش مصرف سوخت موتور و نیز کاهش آلایندگی موتورها با توجه به عملکرد موتورهای بنزینی و دیزلی از جمله اقداماتی است که طی سالیان در این مرکز انجام می‌گیرد.

3- مراکز آزمون انستیتو تحقیقاتی فدراسیون روسیه (NAMI)

انستیتو NAMI تحت دو عنوان مرکز آزمایشگاهی خودرو NAMI و مرکز غیرآزمایشگاهی تست NAMI، توانسته کلیه استانداردها و قوانین بین‌المللی خودرویی را پوشش دهد. در بخش ازمایشگاهی کلیه تست بنچ‌ها و تست‌های لابراتواری مطابق با استانداردهای روز و نیز مستندات فنی نظیر ENECE، GOST R با روش‌های نوین انجام می‌گیرد. انجام کلیه تحقیقات و بررسی‌ها روی قطعات و مجموعه‌های خودرویی پیش از انجام آزمون به منظور همکاری و راهنمایی خودروساز به دلیل وجود مراکز تحقیقی و کارشناسان زبده در NAMI، انجام تست‌ سیستم‌های مختلف خودرویی نظیر سیستم تعلیق، سیستم ترمز‌گیری و سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو از مزایای این بخش آزمایشگاهی مرکز آزمون NAMI است.

بخش غیر آزمایشگاهی تست NAMI به دلیل دارا بودن امکانات فراوان و نیز دسترسی داشتن به تجهیزات روز با شرکت‌های بسیاری همکاری داشته‌است. خودروسازهایی نظیر پژو، هوندا، فولکس واگن، هیوندا، فورد، چری، نیات، نیسان، مان، مرسدس بنز، ماز، مزدا، کاماز، جنرال موتورف ولوو، رنو، BMW و … از امکانات و تجهیزات این مرکز NAMI استفاده کرده‌اند. بهره‌مندی از دپارتمان‌های تخصصی هومولوگیشن، ایمنی عمومی خودرو، اکولوژی خودرو در کنار استفاده از 115 کیلومتر جاده اختصاصی جهت انجام آزمون به همراه بیش از 1500 تجهیز و ابزار آزمون موجب اعتماد خودروسازی‎‌های بزرگ دنیا به این انستیتو شده‌است.

1

مرکز آزمون انستیتو NAMI و ارائه خدمات حوزه خودرویی در این حوزه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد.

  • مرکز استانداردسازی و هومولوگیشن
  • مرکز آزمون خودرویی

مرکز استانداردسازی و هومولوگیشن

این مرکز وظیفه کار بر روی استانداردهای فنی و مقرارت مرتبط با تمامی فرآیندهای خودرویی در چرخه عمر محصولات خودرویی را به عهده دارد.

  1. مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های استاندارد بین‌المللی و منطقه‌ای: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، انجمن مهندسین خودرو (SAE) و غیره
  2. مشاوره، اجرا و هماهنگی کار در زمینه استانداردسازی محصولات خودرویی
  3. توسعه استانداردهای منطقه‌ای برای تعیین الزامات ایمنی فعال و غیر فعال، محیط زیستی، سازگاری فنی، قابلیت اطمینان و کیفیت برای خودروها و قطعات خودرویی
  4. تخصیص کدهای شناسایی بین‌المللی سازندگان خودرو به سازندگان خودرو روسی (WMI) و قطعات آن‌ها (WPMI) با تایید اطلاعات برای آژانس بین‌المللی بازرسی شده توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)
  5. تخصیص کد هفده رقمی برای خودروهای یگانه
  6. ارائه استانداردهای کشوری و اسناد نظارتی و فنی خاص صنعت خودرو برای شرکت‌های فعال در زمینه خودرو

انستیتو NAMI بیش از شصت سال در حوزه استانداردسازی فعالیت کرده‌است. پوشش بیش از 400 استاندارد کشوری و بین‌المللی و 700 استاندارد صنعتی، بیش از 50 سال فعالیت در زمینه شناسایی خودرو و قطعات خودرویی، تخصیص بیش از 2000 کد شناسایی WMI از سال 1980 میلادی، استفاده از کارشناسان مجرب و جمع‌آوری مجموعه‌ای از مراکز فنی و تخصصی برای تضمین کار در زمینه استانداردسازی با استفاده از دانش و تجربه مهندسان و دانشمندانی که در زمینه توسعه، تحقیق و آزمایش محصولات صنعت خودرو از مزیت‌های همکاری با انستیتو NAMI به شمار می‌رود.

مرکز آزمون خودرویی انستیتو NAMI

مرکز تست NAMI با در اختیار داشتن بزرگترین آزمایشگاه تست در شرق اروپا (شامل یک مجموعه برای تست‌های کاملا اتوماتیک و شبیه‌ساز خودروهای خودران مطابق با زیرساخت‌های شهری)، بیش از 115 کیلومتر جاده تست در محیط 2500 هکتاری، 1526 تجهیز اندازه‌گیری و امکانات تست در محیطی آزمایشگاهی 8500 متر مربع در کنار یک مسیر تست کوچک در مرکز مهندسی توانسته مرکزی جامع و کامل برای پوشش کلیه تست‌های زمینه خودرویی به وجود آورد. با توجه به الزامات متفاوت در استانداردهای خودرویی، مرکز آزمون NAMI را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • مرکز آزمایشگاهی تست خودرو و قطعات خودرویی NAMI
  • مرکز غیر آزمایشگاهی (جاده‌ای) تست خودرویی NAMI

1-3- مرکز غیر آزمایشگاهی (جاده‌ای) تست خودرویی NAMI

کلیه استانداردهای مرتبط خودرویی نیازمند به تست‌های محیطی و جاده‌ای با تجهیزات کامل در مرکز تست غیرآزمایشگاهی NAMI انجام می‌گیرد. در ذیل به اختصار برخی از توانمندی‌های این مرکز ذکر شده‌است.

1-1-3- تست محیطی
  • کلیه تست‌های مرتبط با دوام خودروهای گروه‌های خودرویی متفاوت منطبق بر استاندارد سازگاری الکترومغناطیسی
  • کلیه تست‌های نصب وسائل روشنایی و علامت دهنده‌های نوری و نیز تست روشنایی خودروهای کشنده با تریلرهای آن با علائم روشنایی انتهایی خودرو
  • انجام تست‌ سیستم‌های تهویه مطبوع
  • انجام تست جرم و ابعاد خودروها
  • انجام کلیه تست‌های برخورد با توجه به استقامت و دوام
  • انجام آزمون بر روی خودروهای خاص مطابق با الزامات آزمونی استانداردهای مرتبط
  • انجام آزمایش‌های اجرا شده بر روی نمونه‌های خودرو به منظور ارزیابی شاخص‌های قابلیت اطمینان، عملکرد و دوام، از جمله استفاده از روش‌های چند ضلعی تست‌های تسریع‌شده و اجباری ‌
  • انجام شناسایی به منظور ارزیابی انطباق انواع وسایل نقلیه با الزامات مقررات فنی ایمنی وسایل نقلیه چرخدار
  • سازماندهی تست خودروهای کامل در چارچوب تایید انطباق با اسناد بین‌المللی‌

 

2-1-3- تست دینامیک ترمز

این آزمایشگاه تست‌ها و تحقیقات بر روی تجهیزات و اجزای خودرو را در رابطه با ویژگی‌های ترمز منطبق با الزامات مقررات فنی اتحادیه گمرکی، مقررات سازمان ملل متحد، استانداردهای بین ایالتی و ملی انجام می‌دهد:

  • ویژگی‌های ترمز مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulations No. 13, 13H, 78
  • انرژی مکانیزم ترمز و سیستم خنک‌کننده ترمز
  • درایوهای ترمز و اجزای آن‌ها
  • بررسی طراحی سیستم‌های ترمز
  • تعیین سطوح بازیافت انرژی در هنگام ترمزگیری خودروهای هیبریدی و الکتریکی

3-1-3-تست ایمنی غیرفعال

این آزمایشگاه، آزمایشات، تحقیقات و ارزیابی تجهیزات خودرو و اجزای آن‌ها را در رابطه با ایمنی غیرفعال برای انطباق با الزامات مقررات فنی اتحادیه گمرکی، مقررات سازمان ملل متحد، استانداردهای بین ایالتی و ملی انجام می دهد:

  • انجام کلیه تست‌های برخورد مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulations Nos. 12, 33, 34, 94, 95
  • استحکام پوسته‌های بدنه اتوبوس در شرایط واژگونی مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 66
  • انجام آزمون استحکام کابین کامیون‌های تحت ضربه و واژگونی مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 29
  • انجام آزمون مقاومت و ایمنی صندلی مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 17, 25, 80
  • حفاظت از راننده در برابر مکانیزم فرمان در تصادفات مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 12
  • تکیه­‌گاه‌های کمربند ایمنی، سیستم‌های نگهدارنده و نگهدارنده‌­ها مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 14
  • ویژگی‌های نگهداری و ایمنی صندلی کودک مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 44
  • الزامات جلوگیری از خطرات آتش‌سوزی مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 34, 107
  • ایمنی قطعات ساختاری، داخلی و خارجی وسایل نقلیه UN Regulation No. 11, 21, 26, 42, 58, 61, 73, 114
  • تست موانع جاده و عناصر راه‌سازی
4-1-3- گروه آزمونی تایر و ویژگی‌ چرخ‌های وسائط نقلیه

گروه تایر و تست چرخ، مطالعه و ارزیابی لاستیک، چرخ و اجزای خودرو مرتبط با الزامات مقررات فنی اتحادیه گمرکی، مقررات سازمان ملل متحد، استانداردهای بین ایالتی و ملی:

  • آلایندگی صوتی چرخش تایر، چسبندگی در سطح خیس و مقاومت غلتشی مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No.66
  • آزمایشات جاده آزمایشگاهی با سایزهای مختلف تایر برای ارزیابی تأثیر آن‌ها بر عملکرد خودروها در شرایط زمستانی و تابستانی (بهینه‌سازی سوخت، ترمز – سرعت، پایداری و کنترل‌پذیری، صدا)
  • تست‌های جاده‌ای دارای شتاب برای تعیین شدت ساییدگی الگوی آج، مسافت پیموده‌شده و قابلیت اطمینان لاستیک‌های خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در شرایط آب و هوایی یکسان در جاده‌های پرسرعت و مسیرهایی که حالت‌های حرکت شهری، صندوق عقب و کوهستانی را شبیه‌سازی می‌کنند.
  • تست‌های مرتبط با قطعات تایر نظیر آلیاژ رینگ، فنرها، کمک فنرها، اینرسی استاتیک، تایر یدک و … مطابق با استاندارد بین‌المللی UN Regulation No. 18, 116, 64, 124
5-1-3- گروه‌های تست کنترلی

این آزمایشگاه، آزمایشات، تحقیقات و ارزیابی تجهیزات خودرو و اجزای آن‌ها را در رابطه با قابلیت کنترل، پایداری، ارگونومی و خواص مصرف‌کننده برای انطباق با الزامات مقررات فنی اتحادیه گمرکی، قوانین سازمان ملل انجام می‌دهد. کلیه تست‌های مرتبط با پایداری و انحراف از مسیر و نیز فرمان‌پذیری و سیستم کنترل فرمان در این مرکز انجام می‌گیرد.

6-1-3-گروه ارگونومیک

گروه ارگونومی تست، تحقیق و ارزیابی تجهیزات خودرو و اجزای آن را در رابطه با خواص ارگونومیکی و مصرف‌کننده محصول برای انطباق با الزامات مقررات فنی اتحادیه گمرکی، قوانین سازمان ملل متحد، استانداردهای بین ایالتی و ملی انجام می‌دهد. آزمایش و کار طراحی آزمایشی برای تعیین و بهینه‌سازی شاخص‌های دید رو به جلو، دید از طریق آینه‌های دید عقب، دسترسی به تجهیزات کنترل داخل کابین و بهینه‌سازی در این خصوص از جمله تست‌هایی است که در این دپارتمان انجام می‌گیرد.

7-1-3- تست جاده

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، انستیتو NAMI با در اختیار داشتن ‌جاده‌های آزمایشگاهی قادر به پیاده‌سازی مجموعه جامعی از آزمون‌ها است.

2-3- مرکز آزمایشگاهی تست خودرو و قطعات خودرویی NAMI

تست‌ بنچ‌ها و تست‌های آزمایشگاهی در این دپارتمان مطابق با استاندارد بین‌المللی و مستندات فنی (قوانین UNECE، GOST R، و همچنین روش‌های تست توسعه‌یافته) انجام می‌گیرد.

 

در ادامه به برخی از قسمت‌های فعال در آزمایشگاه خودرویی NAMI و توانمندی‌های آن‌ها اشاره شده‌است:

1-2-3- بدنه و سیستم تعلیق بدنه خودرو

امکان تست آزمایشگاهی، تحقیق، توسعه، تنظیم و سایر تست‌ها

مزایای فنی و تجهیزات:

  • تست بدنه خودرو برای دوام بدنه همزمان با شبیه‌سازی بار واقعی جاده
  • ارزیابی صدا و آلودگی‌های صوتی غیر کاربردی
  • ارزیابی سیستم تعلیق
  • استند انجام آزمون برای خودرو با وزن خالص تا 7000 کیلوگرم
  • ایجاد مجدد با بار فقط عمودی
  • امکان تست با فاصله محوری 8/0 متر تا 7 متر
  • امکان تست با اورهنگ 8/0 متر تا 5/2 متر
  • تجهیزات پشتیبان برای چرخ‌ها تا قطر 500 میلی‌متر
  • بار استاتیک بر روی چرخ‌ها تا 100 کیلو نیوتون، سنسورهای نیرو نصب‌شده بر روی تجهیزات پشتیبان
  • تحریک با دامنه 125 میلی‌متر توسط تجهیزات پشتیبان
  • سرعت تا 5/2 متر بر ثانیه، شتاب تا 50، فرکانس تا 100 هرتز

 

بدنه و سیستم تعلیق بدنه خودرو دو محور

امکان انجام آزمون‌های آزمایشگاهی برای بارهای استاتیک و شبه استاتیک بر روی بدنه خودرو یا خودرو مونتاژشده با دو یا سه محور

مزایای فنی و تجهیزات:

  • ارزیابی سختی و استقامت بدنه یا شاسی خودرو
  • ارزیابی ویژگی‌های سیستم تعلیق
  • طول تا هشت متر، عرض تا سه متر، فاصله محوری 3/1 تا 8 متر، اورهنگ 4/0 تا 5/2 متر
  • ابعاد تجهیزات پشتیبان 1070 در 1300 میلی‌متر
  • امکان انجام آزمون بر روی خودروهای سه محوره
  • نیرو بر تجهیزات پشتیبان تا 6000 کیلوگرم
  • کورس عمودی تا 1 متر

 

سیستم تعلیق و المان‌های تعلیق

امکان انجام آزمون‌های آزمایشگاهی برای بارهای استاتیک و شبه استاتیک بر روی بدنه خودرو یا خودرو مونتاژشده با دو یا سه محور

مزایای فنی و تجهیزات:

  • تعیین کاراکترهای دینامیک و مکانیک تعلیق مستقل و عناصر آن
  • به کار بردن تست‌های دوره‌ای با ایجاد مجدد فرآیندهای جاده‌ای
  • تعیین، ارزیابی و انتخاب ویژگی‌های اختیاری از عناصر سیستم تعلیق مستقل
  • انجام تحقیقات برای تشخیص و اعتبار بخشی به مدل‌های نرم افزاری
  • امکان ایجاد و بازتولید انواع سیگنال‌های بار ثبت شده مطابق با شرایط واقعی
  • تجهیزات تست دینامیک و استاتیک سیستم‌های تعلیق و کمک فنر برای انجام آزمون روی هر نوع خودرویی
  • استفاده از سیلندرهای هیدرولیک با سنسورهای جابه‌جایی و سنسورهای نیرو و تجهیزات ثبت و شبیه‌سازی نرم‌افزاری
  • مدل‌سازی نیرو و سیستم تعلیق چرخ‌ها با استفاده از تجهیزات، سنسورهای نیرو و نرم‌افزارهای شبیه‌سازی جاده‌ای

 

 

2-2-3- دیسک‌ها و پدهای ترمز خودروهای تجاری

امکان انجام آزمون‌های آزمایشگاهی برای مکانیزم ترمز دیسک و درام ترمز و سایز قطعات آن برای خودروهای تجاری و اتوبوس

مزایای فنی و تجهیزات:

  • مطابقت با استاندارد UNECE Regulation 13-11 (Appendix 15)
  • حداکثر ممان اینرسی برای اجرام در حال چرخش 2000 کیلوگرم در مترمربع
  • حداکثر سرعت چرخش شفت 550 آرپی‌ام
  • آزمون مکانیزم‌های ترمز خودروهای با وزن کلی 50000 کیلوگرم با اندازه‌گیری فرکانس چرخش، گشتاور ترمز تا 30 m، فشار سیستم هیدرولیک درایو تا 15 مگاپاسکال، فشار پنوماتیک سیستم هیدرولیک درایو تا 1 مگاپاسکال، تحمل دما تا 750 درجه پدها و دیسک ترمز

 

3-2-3- دیسک‌ها و پدهای ترمز خودروهای سبک

امکان انجام آزمون‌های آزمایشگاهی برای مکانیزم ترمز دیسک و درام ترمز و سایز قطعات آن برای خودروهای سبک

مزایای فنی و تجهیزات:

  • مطابقت با استاندارد UNECE Regulation 13N-00 (Appendix 07)
  • مطابقت با استاندارد UNECE Regulation 13-11 (Appendix 15)
  • مطابقت با استاندارد UNECE Regulation 90-02
  • حداکثر ممان اینرسی برای اجرام در حال چرخش 120 مترمربع
  • حداکثر سرعت چرخش شفت 2000 آرپی‌ام
  • زمان شتاب تا 1000 آرپی‌ام با حداکثر ممان چرخشی چهل ثانیه
  • آزمون مکانیزم‌های ترمز خودروهای با وزن کلی 3500 کیلوگرم با اندازه‌گیری سرعت شفت، گشتاور ترمز تا سه متر، فشار سیال ترمز در سیلندر اصلی ترمز ال 120 بار، تحمل دما تا 750 درجه پدها و دیسک ترمز

 

4-2-3- کلاچ

تست کلاچ خشک و تر تک و دبل و عناصر جعبه‌دنده و کلیت جعبه‌دنده. تمامی تست‌ها در شرایط دمایی مختلف صورت می‌گیرد.

مزایای فنی و تجهیزات:

  • تعیین کاراکترهای مکانیکی بلوک‌های کلاچ
  • به کار بردن تست‌های دوره‌ای و طول عمر با شبیه‌سازی فرآیندهای جاده‌ای در دمای محیطی
  • تنظیم الگوریتم‌های کنترل سیلندرهای هیدرولیک، کالیبراسیون سیستم کنترل برای کلاچ‌های دبل‌تر
  • تست‌های تعیین ممان پارااستاتیک، ضریب اصطکاک ساکن، ضریب اصطکاک دینامیکی کلاچ، آنالیز ارتعاش قطعات، تست‌های گرمایی کوپلینگ‌ها و جعبه‌دنده
  • تست طول عمر و تست‌های ساختاری کوپلینگ‌ها، جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت
  • آنالیز عملکرد تحت شرایط دشوار محیطی

 

5-2-3- سیستم انتقال قدرت و درایو اصلی جعبه‌دنده

انجام تست‌های درحال کار، عملکردی و چرخه عمر برای جعبه‌دنده‌های اتوماتیک خودروهای با ترتیب محوری یونیت موتور. اجرای انواع کالیبراسیون جعبه‌دنده‌ها دستی و اتوماتیک و اشکال‌زدایی از سیستم تغییر دنده.

مزایای فنی و تجهیزات:

  • استند مجهز به سیستم ثبت اطلاعات برای آنالیز عملکرد موضوع تست شامل فشار روغن در جعبه دنده‌های مختلف اتوماتیک، وضعیت دمایی قطعات جعبه دنده، ارتعاش شتاب جعبه‌دنده‌‌های اتوماتیک.
  • یونیت درایو با حداکثر سرعت 6000 آرپی‌ام و گشتاور 1400 نیوتون متر
  • سیستم ترمز (دو قطعه) با حداکثر سرعت 2500 آرپی‌ام و گشتاور 8500 نیوتون متر
  • 16 کانال اندازه‌گیری فشار روغن بازه فشار صفر تا سی بار و 16 کانال اندازه‌گیری دمای روغن بازه دمایی 20 تا 200 درجه سانتی‌گراد و 8 دوربین مانیتورینگ موضوع تست و دو کانال اندازه‌گیری شتاب ارتعاش با بازه اندازه‌گیری بین منفی 50 تا مثبت 50 گرم بر ثانیه
  • فاصله بین فلانج‌ درایو و محور ترمز 1000 تا 5000 میلی‌متر
  • فاصله بین فلانج‌های دستگاه ترمز 1500 تا 4000 میلی‌متر

 

 

6-2-3- سیستم انتقال قدرت و تست آزمایشی ریداکشن و جعبه‌دنده

استند طراحی‌شده برای آزمایش‌های در حال کار، عملکردی و طول عمر جعبه‌دنده با ترتیب محوری برای یونیت موتور و ریداکشن

مزایای فنی و تجهیزات:

  • استند مجهز به سیستم ثبت اطلاعات برای آنالیز عملکرد موضوع تست شامل فشار روغن، وضعیت دمایی و ارتعاش شتاب بدنه قطعه تست.
  • یونیت درایو با حداکثر سرعت 5000 آرپی‌ام و گشتاور 500 نیوتون متر
  • سیستم ترمز با حداکثر سرعت 5000 آرپی‌ام و گشتاور 500 نیوتون متر
  • دو کانال اندازه‌گیری گشتاور، دو کانال اندازه‌گیری فرکانس چرخش، 16 کانال اندازه‌گیری فشار روغن بازه فشار صفر تا بیست و پنج بار و 16 کانال اندازه‌گیری دمای روغن بازه دمایی 20 تا 200 درجه سانتی‌گراد و دو کانال اندازه‌گیری شتاب ارتعاش با بازه اندازه‌گیری بین منفی 50 تا مثبت 50 گرم بر ثانیه
  • حداکثر فاصله بین فلانج‌های دینامومتر 6000 میلی‌متر (این مجموعه آزمایشی دارای دیناموتر دیگری با حداکثر فاصله 3000 میلی‌متر)

 

7-2-3- سیستم انتقال قدرت و قطعات جعبه‌دنده

آزمایشگاه تست سیستم‌های انتقال قدرت جدا از تست‌های اصلی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شده، تجهیزات آزمایشی جداگانه‌ای برای انجام آزمون بر روی سایر قطعات جعبه‌دنده دارد. امکان انجام تست‌های مقاومت پیچشی گاردان، درایو شفت‌ها، نیمه محورها و جزئیات انتقال قدرت دستی و اتوماتیک از جمله این آزمایشگاه‌ها است. آزمایش قطعات سیستم زیر بار واقعی با امکان توقف آنی قطعه در حال چرخش و ایجاد گشتاور ثابت در سرعت چرخشی صفر درایو شفت هم در این مجموعه وجود دارد.

مزایای فنی و تجهیزات:

  • حداکثر گشتاور 3000 نیوتن متر و زاویه پیچش 260 درجه در تست مقاومت پیچشی
  • حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر و حداکثر سرعت 900 آرپی‌ام (در تست بار واقعی)
  • امکان ایجاد بار در سرعت‌های پایین، کوپلینگ ایمن برای محافظت از قطعه در حال تست (در تست بار واقعی)

 

8-2-3- بخش‌های کنترل هیدرولیک

انجام تست‌های آزمایشگاهی یونیت‌های کنترل هیدرولیک سیستم‌های انتقال قدرت و مشابه آن. استند به گونه‌ای طراحی شده تا جریان سیال مورد نیاز برای تست متناسب با نرخ سیال، فشار و دما را تامین کنند. اندازه‌گیری پارامترهای جریان، فشار و دما در استند صورت می‌پذیرد.

مزایای فنی و تجهیزات:

  • حداکثر فشار روغن بین 2 تا 50 بار
  • تنظیم مصرف روغن 5 تا 120 لیتر بر دقیقه
  • دمای فعال روغن بین 20 تا 120 درجه سانتی‌گراد
  • سه کانال‌ اندازه‌گیری جریان سیال با بازه صفر تا 150 لیتر بر دقیقه، 30 کانال اندازه‌گیری فشار سیال با بازه صفر تا چهل بار، دو کانال اندازه‌گیری جابه‌جایی، دو کانال اندازه‌گیری دما بین 20 تا 200 درجه
  • حجم 375 لیتر برای انجام آزمون

9-2-3- موتور تا توان 800 کیلووات

انجام تست‌های آزمایشگاهی مطابق با استاندارد بین‌المللی UNECE Regulation No. 24, 49, 85, 96

مزایای فنی و تجهیزات:

  • امکان انجام آزمون بر روی موتورهای با سوخت بنزینی و دیزلی
  • حداکثر توان 800 کیلو وات، گشتاور 1680 نیوتن متر، فرکانس 7000 بر دقیقه
  • سیستم اندازه‌گیری FEV، سیستم جمع‌آوری داده
  • استند مجهز به سیستم تحلیل گاز و امکان اندازه‌گیری تمامی ترم‌های موجود در استاندارد بین‌المللی UNECE Regulation 24,39,85,96. متناسب برای سطح آلایندگی یورو 5 و یورو 6.
  • اندازه‌گیری CO، CO2، O2، CH4، CHX، NOx

موتور

انجام تست‌های دینامومتریک مطابق با استاندارد بین‌المللی UNECE Regulation No. 24, 85 موتورهای دیزلی، بنزینی، LNG و سوخت‌های جایگزین

مزایای فنی و تجهیزات:

  • امکان انجام تست‌های مرتبط با انواع موتورهای احتراقی با دینامومترهای متناسب با توان‌های مختلف و ابعاد متفاوت
  • انجام تست‌های روغن موتور در دمای متفاوت (تست‌های طولانی مدت)
  • سیستم جامع برای آنالیز مواد سمی در موتورهای دیزلی با دستگاه AVL AMA i60
  • کلیه تجهیزات سنجش از شرکت معتبر AVL، TILKOM LLC و … تهیه شده‌است.

قطعات موتور

کلیه تست‌های مرتبط با قطعات موتور خودرو شامل تست آزمایشگاهی پمپ روغن، پمپ سوخت، نازل‌ها و انژکتورها و انواع فیلترها

مزایای فنی و تجهیزات:

  • انجام تست‌های مرتبط با پمپ روغن موتور شامل تعیین ترم‌های جریان در سرعت‌های مختلف شفت و دماهای مختلف و نیز تعیین توان مصرفی توسط درایو بسته به سرعت‌های مختلف، دمای مشخص و فشار برگشتی خروجی پمپ و همچنین تست طول عمر پمپ
  • انجام تست‌های پمپ سوخت کلیه خودروهای سنگین و سبک شامل تست‌های پمپ‌های فشار بالا تا دوازده سیلندر
  • تست فیلتر روغن، هوا و سوخت

10-2-3-تست‌های اقلیمی

اجرای تست‌های اقلیمی (گرما، سرما و رطوبت) با چمبرهای مخصوص

مزایای فنی و تجهیزات:

  • چمبرهای با حجم متفاوت برای انجام تست برای قطعات مختلف
  • دستگاه‌ها ساخت آلمان

لازم به ذکر است شرکت دانش بنیان پیشران صنعت مدرس (PSM) با سوابق طولانی در همکاری با شرکت­‌های روسی در حوزه تست و صدور گواهینامه‌­های بین­‌المللی (در حوزه های ریلی و خودرویی) به عنوان نماینده رسمی انستیتو NAMI آمادگی ارائه هرگونه خدمات به خودروسازان داخلی و همچنین شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری در حوزه­‌های فوق­‌الذکر می­‌باشد.

مشاهده و دانلود فایل معرفی انستیتو تحقیقاتی فدراسیون روسیه (NAMI)

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب