جمعه 7 اردیبهشت 1403

مقایسه بهره‌وری خودروهای الکتریکی در برابر خودروهایی با موتور احتراق داخلی

خودروهای الکتریکی بسیار کارآمدتر از خودروهایی با موتور احتراق داخلی هستند

از ۸.۹ میلیون بشکه بنزینی که روزانه به طور متوسط در آمریکا مصرف می‌شود، در واقع تنها ۱.۸ میلیون بشکه، حدودا ۲۰ درصد، صرف پیشرانش خودروهای با موتور احتراق داخلی می‌شود. هشتاد درصد دیگر، در قالب گرما و مصرف اجزای جانبی که انرژی را از بین می برند، تلف می‌شود. خبر خوب این است که با شروع تغییر جهان به سمت تکثیر وسایل نقلیه الکتریکی، اینگونه خودروها در جاده انرژی بسیار کارآمدتری دارند. داده‌های گرافیکی بدست‌آمده، تجسم بهره‌وری یک خودروی الکتریکی نسبت به خودروهایی با موتور احتراق داخلی (ICE) را ساده می‌کند.

” بخوانید: در انتظار بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲

این گرافیک‌ها با استفاده از داده‌های وب‌سایت fueleconomy.gov و اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، اتلاف انرژی در یک خودروی معمولی بنزینی را تجزیه می‌کنند.

خودروهای الکتریکی

حجم زیادی از انرژی اتلاف‌شده در خودروهای ICE، از طریق گرمایی است که موتور تولید می‌کند، گرمایی که می‌توانید آن را از زیر کاپوت احساس کنید. در حدود ۵ درصد این انرژی، توسط اجزای جانبی موتور، شامل سیستم خنک‌کننده، از دست می‌رود که از انرژی خود موتور برای کمک به پایین آوردن دمای آن استفاده می‌کند. حدود چهار درصد این انرژی از طریق اصطکاک مکانیکی پیشرانه و اجزای انتقال توان تلف می‌شود و دو درصد باقیمانده انرژی احتمالا توسط اجزای برقی کمکی مانند صندلی‌های گرم‌شونده و برقی، چراغ‌ها و سیستم‌های اطلاعات سرگرمی به هدر می‌رود. در مجموع، تقریبا ۷۵ تا ۸۴ درصد از انرژی اصلی بنزین تلف می‌شود.

این ارقام را با تنها ۳۱ تا ۳۵ درصد اتلاف انرژی قبل از در نظر گرفتن قابلیت بالقوه بازیابی انرژی در یک وسیله نقلیه الکتریکی متوسط مقایسه کنید (متوسط اندازه باتری یک خودروی الکتریکی حدود ۶۳ کیلووات ساعت است). اتلاف انرژی در یک خودروی الکتریکی را می‌توان به این صورت تقسیم‌بندی کرد: ده درصد انرژی منبع در اثر اتلاف شبکه در فرآیند شارژ شدن، هجده درصد توسط اجزای پیشرانه موتور، تا چهار درصد از طریق اجزای جانبی و سه درصد دیگر توسط خنک‌کننده پیشرانه و دیگر سامانه‌های خودرو به هدر می‌رود.

با مقایسه این دو حالت، به این نتیجه می‌توان رسید که مصرف خودروی الکتریکی معادل انرژی حدود دو میلیون بشکه بنزین در روز است که نسبت به ۸.۹ میلیون بشکه در حال حاضر، صرفه‌جویی قابل‌توجهی دارد. اما در مورد نیروگاه‌هایی که برای سوخت‌گیری خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان گفت که نسبت به نیروگاه‌های تغذیه‌کننده خودروهای فسیلی، در بیشتر موارد، بسیار کارآمدتر هستند.

حتی اگر سوخت شبکه کاملا از زغال‌سنگ باشد، حدود ۳۱ درصد انرژی کمتر برای شارژ کردن خودروهای الکتریکی نسبت به سوخت‌گیری خودروهای بنزینی موردنیاز است. اگر خودروهای الکتریکی توسط گاز طبیعی شارژ شوند، کل تقاضای انرژی برای حمل و نقل بزرگراهی به نصف کاهش می‌یابد. با اضافه کردن انرژی آبی یا سایر انرژی‌های تجدیدپذیر، نتیجه حتی بهتر هم می‌شود و تا سه چهارم انرژی که در حال حاضر توسط خودروهای بنزینی به مصرف می‌رسد، صرفه‌جویی می‌شود. در حال حاضر، تمام این انرژی، بیشتر در اثر گرما از بین می‌رود.

منبع:

motortrend

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب