خودروهای الکتریکی در برابر خودروهایی با موتور احتراق داخلی
از 8.9 میلیون بشکه بنزینی که روزانه به طور متوسط در آمریکا مصرف میشود، در واقع تنها 1.8 میلیون بشکه، یعنی حدودا ۲۰ درصد، خودروهای با موتور احتراق داخلی را به جلو میرانند. هشتاد درصد دیگر، برای گرما و سایر اجزای جانبی که انرژی را از بین می برند، تلف میشود. با شروع تغییر جهان به سمت تکثیر وسایل نقلیه الکتریکی، خبر خوب این است که اینگونه خودروها در جاده انرژی بسیار کارآمدتری دارند. دادههای گرافیکی بدستآمده، تجسم بهرهوری یک خودروی الکتریکی نسبت به خودروهایی با موتور احتراق داخلی (ICE) را ساده میکنند.
” بخوانید: در انتظار بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ “
این گرافیکها با استفاده از دادههای وبسایت fueleconomy.gov و اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، اتلاف انرژی در یک خودروی معمولی بنزینی را تجزیه میکنند.
حجم زیادی از انرژی اتلافشده در خودروهای با موتور احتراق داخلی، از طریق گرمایی است که موتور تولید میکند، گرمایی که میتوانید آن را از زیر کاپوت احساس کنید. در حدود ۵ درصد این انرژی، توسط سایر اجزای متصل به موتور، شامل سیستم خنککننده، از دست میرود که از انرژی خود موتور برای کمک به پایین آوردن دمای آن استفاده میکند. حدود چهار درصد این انرژی از طریق اصطکاک مکانیکی پیشرانه و اجزای انتقال تلف میشود و دو درصد باقیمانده انرژی احتمالا توسط اجزای برقی کمکی مانند گرمکن صندلیها و مکانیزمهای برقی صندلی، چراغها و سیستمهای اطلاعات و سرگرمی به هدر میرود. در مجموع، تقریبا ۷۵ تا ۸۴ درصد از انرژی اصلی بنزین تلف میشود.
قبل از اینکه بازیابی بالقوه انرژی را در نظر بگیرید، این ارقام را با تنها 31 تا 35 درصد اتلاف انرژی در یک وسیله نقلیه الکتریکی متوسط مقایسه کنید (متوسط اندازه باتری یک خودروی الکتریکی حدود 63 کیلووات ساعت است). اتلاف انرژی در یک خودروی الکتریکی را میتوان به این صورت تقسیمبندی کرد: ده درصد انرژی منبع در فرآیند شارژ شدن، هجده درصد توسط اجزای پیشرانه موتور، تا چهار درصد از طریق اجزای کمکی و سه درصد دیگر توسط خنککننده پیشرانه و دیگر سامانههای خودرو به هدر میرود.
با مقایسه این دو حالت، به میتوان به صورت تخمینی به معادل انرژی حدود دو میلیون بشکه بنزین در روز رسید که نسبت به 8.9 میلیون بشکه در حال حاضر، صرفهجویی قابلتوجهی دارد. اما در مورد نیروگاههایی که برای سوختگیری خودروهای برقی مورد استفاده قرار میگیرند، میتوان گفت که نسبت به نیروگاههای تغذیهکننده خودروهای گازسوز، در بیشتر موارد، بسیار کارآمدتر هستند.
حتی اگر سوخت شبکه کاملا از زغالسنگ باشد، حدود ۳۱ درصد انرژی کمتر برای شارژ کردن خودروهای الکتریکی نسبت به سوختگیری خودروهای بنزینی موردنیاز است. اگر خودروهای الکتریکی توسط گاز طبیعی شارژ شوند، کل تقاضای انرژی برای حمل و نقل بزرگراهی به نصف کاهش مییابد. با اضافه کردن انرژی آبی یا سایر انرژیهای تجدیدپذیر، نتیجه حتی بهتر هم میشود و تا سه چهارم انرژی که در حال حاضر توسط خودروهای بنزینی به مصرف میرسد، صرفهجویی میشود. در حال حاضر، تمام این انرژی، بیشتر در اثر گرما از بین میرود.
منبع: