پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

در انتظار بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲

 بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ 

تقاضا برای خودروهای الکتریکی، برخلاف وجود همه‌گیری بیماری کرونا، کمبود جهانی تراشه‌ها و تغییرات مکرر محدودیت‌های کرونایی، به رشد خود ادامه داده‌ و طرفداران این خودروها منتظر معرفی بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ هستند. جالب‌توجه است، در سالی که به اغلب بخش‌های اقتصاد ضربه سختی وارد شده‌، فروش جهانی خودروهای الکتریکی در نیمه اول سال ۲۰۲۱، به میزان قابل‌توجه ۱۶۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰، افزایش داشت. در این مدت ۲.۶۵ میلیون دستگاه خودرو الکتریکی در جهان فروخته شد. این در حالی است که فروش جهانی بازار خودرو در سال ۲۰۲۰، با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شده ‌بود.  

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، انتظار می‌رود تا پایان این دهه، تعداد خودروهای الکتریکی از تعداد ۱۰ میلیون کنونی، به ۱۴۵ میلیون برسد. علاوه بر آن، IEA اظهار کرده که اگر دولت‌‌ها اهتمام بیشتری برای دستیابی به اهداف بین‌المللی انرژی و آب و هوا داشته‌ باشند، این رقم می‌تواند در همین بازه زمانی، به ۲۳۰ میلیون خودرو الکتریکی نیز دست پیدا کند. 

در ادامه این نوشتار، ۱۸ مدل از بهترین خودروهای الکتریکی را بدون رعایت ترتیب معرفی خواهیم کرد که در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهند شد. 

آئودی A6 E-Tron  

Audi A6 E-Tron

 

شرکت آئودی تلاش کرده تا مدل E-Tron خود را بعنوان جایگزین باکیفیت خودروهای سنتی با موتور احتراق داخلی معرفی کند. بعد از مدل بسیار تاثیرگذار E-Tron GT، مدل A6 آن روانه بازار خواهد شد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه ۲۰۲۱ شانگهای رونمایی شد و در کنار خودروهای الکتریکی برند‌های دیگری چون پورشه و فولکس واگن به نمایش درآمد. از خصوصیات مدل A6 می‌توان به قابلیت شارژ ۸۰۰ ولتی، برد بیش از ۶۹۲ کیلومتر، صفر تا صد زیر ۴ ثانیه و توان خروجی ۴۶۹ اسب بخاری با دو موتور الکتریکی آن اشاره کرد.  

بی‌ام‌و iX M60 

BMW iX M60

 

iX M60 نیز از جمله بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ معرفی شده‌است. iX، جدیدترین پرچم‌دار خودروهای الکتریکی بی‌ام‌و، از صفر تا صد ۴.۶ ثانیه‌ای برخوردار بوده و حداکثر سرعت آن ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت است، اما این برای بی‌ام‌و کافی نیست. به همین منظور نیز، این شرکت در حال توسعه نسخه M این خودرو با نام مدل M60 است. در مقایسه با نمونه‌های قبلی آی‌اکس، M60 دارای سیستم تعلیق با تنظیم مجدد، وزن کمتر، ترمزهای بهتر و طراحی آیرودینامیک پیشرفته‌تر است. تولید نمونه چهار چرخ این خودرو از مارس ۲۰۲۱ آغاز شد و بنابر گزارش‌های اولیه، توان خروجی آن ۶۰ اسب بخار معادل ۴۴۷ کیلووات است. 

فورد F150 لایتنینگ  

Ford F-150 Lightning

 

وانت مدل لایتنینگ الکتریکی، قمار بزرگی برای شرکت فورد بود، چرا که در طول ۴۰ سال گذشته، مدل F150 با موتور احتراق داخلی، پرفروش‌ترین خودرو در آمریکا بود. بر این اساس، می‌توان درک کرد که چرا ظاهر نمونه الکتریکی خودرو تقریبا دست‌نخورده باقیمانده است. اما بجز ظاهر، تمام ویژگی‌های خودرو جدید تغییر کرده‌است. وجود دو موتور الکتریکی، نیرویی معادل ۵۶۳ اسب بخار و گشتاور ۱۰۵۰ نیوتن متر را فراهم می‌کند. برد نمونه پایه ۳۷۰ کیلومتر و برد نمونه تقویت‌شده ۴۸۳ کیلومتر گزارش شده‌است. به لطف عدم وجود موتور، صندقی در جلوی خودرو وجود دارد که ظرفیت حمل بار با وزن بیش از ۴۵۰۰ کیلوگرم را دارد. نبود موتور همچنین موجب شده تا این خودرو از سامانه پیشرفته توان داخلی برخوردار باشد که ۹.۶ کیلووات برق برای تمامی وسایل‌های داخل خودرو فراهم می‌کند. F150 لاینتنینگ همچنین این قابلیت را دارد تا در زمان قطعی برق، به مدت سه روز برق یک خانه متوسط را تامین کند. 

Citroen Ami

Citroen Ami

 

موضوع قابل‌توجهی که در مورد این خودرو کوچک دو سرنشینه وجود دارد، چهار چرخ بودن آن است. این چهار چرخ بودن موجب شده تا Ami برای رانندگی در جاده قانونی باشد. بر این اساس، یک نوجوان ۱۴ ساله نیز می‌تواند بصورت قانونی از آن استفاده کند. یکی از ایده‌های هوشمندانه‌ای که قیمت این خودرو را پایین نگه داشته، استفاده از قطعات یکسان در بخش‌های تکرارشونده مانند درب، سپر و غیره است. سرعت بیشینه ۴۵ کیلومتر بر ساعت و قابلیت طی ۶۷ کیلومتر بین هر دو بار شارژ کردن، این خودروی ۶ هزار پوندی را به گزینه‌ای جذاب برای سفرهای شهری دونفره تبدیل کرده‌است. 

 GMC Hummer

GMC Hummer EV

 

از ویژگی‌های این خودرو از لیست بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲، می‌توان به داشتن سه موتور الکتریکی با توان خروجی هزار اسب بخار اشاره کرد. صفر تا صد GMC‌ Hummer سه ثانیه است. به لطف فرمان چهار چرخ این خودرو، چرخ‌های عقب قابلیت چرخش ۱۰ درجه‌ای و رانندگی به حالت مورب را دارند. البته باید توجه داشت که این قابلیت در سرعت پایین امکان‌پذیر است. GMC Hummer با هر بار شارژ کامل، ۵۶۳ کیلومتر را می‌پیماید. وجود پانل‌های سقف قابل جداسازی، از دیگر ویژگی‌های خودروی الکتریکی GMC Hummer است. 

لوسید Air 

Lucid Air

لوسید موتورز، از Air Dream Edition سدان لوکس الکتریکی، در حال تولید تنها ۵۲۰ نسخه هر کدام به ارزش ۱۶۹ هزار دلار است. عدد ۵۲۰، به برد ۵۲۰ مایلی (۸۳۷ کیلومتر) این خودرو برمی‌گردد که با این رکورد به بلند بردترین خودرو الکتریکی تبدیل شده و از خودروهای تسلا ۱۶۰ کیلومتر بهتر است. حداکثر سرعت این خودرو ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت است. مدل DreamDrive شرکت لوسید از ۳۲ حسگر و لیدار برای نظارت بر شرایط جاده، ترافیک و راننده استفاده کرده‌است.  

مازراتی MC20  

Maserati MC20

 

سوپرخودرو الکتریکی ۲۰۲۲ مازراتی، قرار است از پیشرانه‌ای با قدرت ۷۰۰ اسب بخار برخوردار باشد که وجود سه موتور الکتریکی این انتقال قدرت را ممکن خواهد کرد. این قابلیت در حالی به این خودرو داده شده که وزن آن را ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به نسخه بنزینی سنگین‌تر کرده‌است. شتاب MC20 به گونه‌ای است که صفر تا صد را در ۲ ثانیه طی می‌کند. به دلیل عدم نیاز این خودرو به ورودی هوا، طراحی نسخه الکتریکی آن ممکن است کمی تغییر کند. قیمت V6 MC20 از ۱۸۷ هزار پوند شروع می‌شود.  

پولستر۳ 

Polestar 3

 

زمانیکه پولستر۳ روانه بازار شود، احتمالا قیمتی به اندازه پورشه کاین، یعنی ۷۵ هزار دلار خواهد داشت. باتری این خودرو الکتریکی همانند عضو دیگر این خانواده، ولوو XC90 2020 خواهد بود که توسط همان شرکت مادر تولید شده‌است. پولستر۳ از برد ۶۰۰ کیلومتری برخوردار است و باتری شارژ سریع آن قادر است تنها در ۲۰ دقیقه، ۸۰ درصد پر شود. 

فیسکر Ocean  

Fisker Ocean

 

مدت زمان شارژ کردن خودروهای الکتریکی دائما در حال کم شدن است، اما قوی‌ترین سامانه‌ها نیز، حتی آن‌‌هایی که در لیست بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ قرار دارند، نتواسته‌اند از مزر ۱۰ دقیقه عبور کنند. این در حالی است که فیسکر Ocean راهی پیدا کرده تا خستگی ناشی از انتظار برای شارژ شدن خودرو را از بین ببرد. این خودرو با داشتن یک صفحه نمایش ۱۷.۱ اینچی در داخل کابین، سرنشینان را در طول مدت شارژ خودرو سرگرم نگه می‌دارد. این صفحه نمایش قابلیت چرخش از حالت تصویر به منظره را دارد. از دیگر ویژگی‌های برجسته این خودرو می‌توان به برد ۴۸۳ کیلومتری، سقف خورشیدی و صفر تا صد ۳ ثانیه‌ای آن اشاره کرد. فضای داخلی کاملا وگان طراحی شده و موکت‌های خودرو از مواد بازیافتی تولید شده‌اند.  

 کیا EV6  

Kia EV6

 

کیا EV6 از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. همچنین برد آن ۴۸۳ کیلومتر است که با یک بار شارژ شدن به راحتی این مسافت را می‌پیماید. معماری الکتریکی که در EV6 بکار برده‌شده مشابه هیوندای آیونیک ۵ است. بمنظور شارژ پایدار، این خودرو برای افزایش ولتاژ از ۴۰۰ ولت به ۸۰۰ ولت، از یک فناوری ثبت اختراع‌شده برای موتور و معکوس‌کننده استفاده می‌کند. در نتیجه این کار، EV6 با شارژر ۳۵۰ کیلوواتی خود تنها در ۱۸ دقیقه، شارژ خود را از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رساند. از باتری این خودرو حتی می‌توان برای روشن کردن لوازم خانگی استاندارد نیز استفاده کرد.  

 لوتوس Evija  

Lotus Evija

 

سوپر خودرو الکتریکی لوتوس، بعد از تاخیری طولانی، ظاهرا بالاخره در سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد. این اَبَر خودرو تمام الکتریکی بریتانیایی از یک پیشرانه ۴ موتوره برخوردار است که قدرتی معادل ۲ هزار اسب بخار را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. Evija برای اینکه از حالت ساکن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، به کمتر از ۹ ثانیه احتیاج دارد. با هر شارژ، این خودرو قادر خواهد بود برد ۳۴۶ کیلومتری را بپیماید. تنها ۱۳۰ لوتوس Evija تولید خواهند شد که هر کدام ارزشی معادل دو میلیون پوند خواهند داشت. باتری ۷۰ کیلووات ساعتی ۶۸۰ کیلوگرمی این خودرو نه روی کف، بلکه بین صندلی‌های این خودرو قرار داده شده‌است. این کار لوتوس را قادر می‌سازد تا کف، صندلی‌ها و سقف خودرو را به اندازه ۱۰۵ میلیمتر پایین‌تر بیاورد.  

 ریویان R1S  

Rivian R1S

 

بر اساس گفته‌های شرکت ریویان، R1S قادر است روی هر زمینی و در هر آب و هوایی حرکت کند. این شاسی‌بلند هفت‌نفره دارای یک موتور روی هر چرخ خود است که ترکیب این چهار موتور الکتریکی قدرتی به اندازه ۷۵۰ اسب بخار را فراهم می‌کند. رانندگان در این خودرو که جزء بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ است، می‌توانند از صفر تا صد ۳ ثانیه‌ای، مانند سرعت سوپرخودروها و همچنین برد ۵۰۸ کیلومتری لذت ببرند.  

 تویوتا bZ4X 

Toyota bZ4X

تویوتا، اولین مدل تمام الکتریکی خود، bZ4X را در دو مدل تولید خواهد کرد: مدل محور جلو و مدل چهارچرخ متحرک. برد و صفر تا صد این مدل‌ها با هم متفاوت است، بطوریکه برد مدل محور جلو ۴۹۸ کیلومتر و صفر تا صد آن ۸.۴ ثانیه و برد چهارچرخ متحرک ۴۵۸ کیلومتر و صفر تا صد آن ۷.۷ ثانیه است. حداکثر نرخ شارژ ۱۵۰ کیلوواتی این خودرو آن را قادر می‌سازد در ۳۰ دقیقه، ۸۰ درصد باتری خود را شارژ کند. به لطف وجود سیستم خنک‌کننده آبی سلول‌ها که تویوتا برای اولین بار از آن استفاده کرده‌، باتری این خودرو برای ۱۰ سال اول عمر خود می‌تواند ۹۰ درصد برد خود را حفظ کند. 

 ولوو XC90  

Volvo XC90

 

XC90 تمام الکتریکی جدید ولوو، اولین مدل این شرکت خواهد بود که در آن از فناوری «چشم بسته» استفاده می‌شود. شرکت ولوو، XC90 را نه یک خودرو کاملا خودران، بلکه یک خودروی دارای کروز کنترل بسیار پیشرفته توصیف کرده‌است. 

 جنسیس GV60   

Genesis GV60

 

خودروساز کره‌ای قصد دارد تا شاسی‌بلند جدید خود را جایگزین خودروهایی چون آئودی E-Tron اسپورت‌بک، بی‌ام‌و iX3، جاگوار I-Pace و فولکس واگن ID.5 کند. GV60، با حضور در لیست بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲، همانند آئودی، بجای آینه‌های بغل خودروهای معمولی، از دوربین‌‌های عقب استفاده می‌کند. باتری ۷۷.۴ کیلووات بر ساعتی GV60، نسخه محور عقب ۲۲۸ اسب بخاری این خودرو را تا برد ۴۵۰ کیلومتری همراهی خواهد کرد. این در حالی است که برد نسخه چهارچرخ متحرک ۳۱۸ اسب بخاری به ۴۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. با اینکه برد مدل پرفورمنس این خودرو ۳۶۸ کیلومتر است، وجود موتورهای دوگانه قدرتی به اندازه ۴۳۵ اسب بخار ایجاد می‌کند و صفر تا صد خودرو را به ۴ ثانیه می‌رساند. سیستم الکتریکی ۸۰۰ ولتی GV60 این امکان را فراهم می‌کند تا خودرو با استفاده از شارژرهای ۳۵۰ کیلوواتی، شارژ خود را در مدت ۳۰ دقیقه از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برساند.  

 بولینگر B1 

Bollinger B1

 

ویژگی‌ای که این خودرو را منحصر بفرد کرده، ظاهر جعبه‌ای شکل آن است. همچنین وجود شاسی تمام آلومینیومی با ساختار فولادی HSLA، به این معناست که این شاسی ‌بلند تمام الکتریکی را می‌توان از یک نیمه کابین به کابین کامل تغییر داد. باتری ۱۴۲ کیلووات بر ساعت B1 تنها پاسخگوی برد ۳۲۳ کیلومتری است، اما حضور موتورهای دوگانه موجب شده تا قدرت این خودرو به ۶۱۴ اسب بخار و صفر تا صد آن به ۴.۵ ثانیه برسد. تقریبا تمام اجزای این خودرو، مانند شیشه، درها، پانل‌های سقف، شیشه جلو، صندلی‌های پشت و غیره به راحتی قابل جدا شدن هستند. 

کانو لایف‌استایل 

Canoo Lifestyle Vehicle

 

در یک دور شارژ، این خودرو قادر است با قدرت ۳۵۰ اسب بخاری خود، بردی به اندازه ۴۰۲ کیلومتر را طی کند. با توجه به طراحی ماژولار، چهار نسخه متفاوت از خودرو کانو لایف ‌استایل وجود دارد: نسخه مدل دو صندلی دلیوری، نسخه پایه پنج صندلی، نسخه پریمیوم هفت صندلی و نسخه‌های ماجراجویانه. در مدل پایه، خودروی کانو قابلیت شارژ شدن تا ۸۰ درصد در ۳۰ دقیقه را دارد. پکیج تصفیه هوا، نور محیطی و ۱۷ بلندگو سیستم صوتی در نسخه پریمیوم گنجانده شده‌است. شرکت کانو در مدل ماجراجویانه، از یک باربند و یک قلاب یدک‌کش، با تحمل وزنی معادل ۹۰۷ کیلوگرم، استفاده کرده‌است. این شرکت قصد دارد تا در سال ۲۰۲۳، از مدلی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار رونمایی کند.  

 تسلا سایبرتراک 

Tesla Cybertruck

 

در ساخت سایبرتراک تسلا، آخرین اسم در لیست بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲، از فولاد ضدزنگی استفاده شده که به روش نورد سرد تولید شده‌است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به شیشه زرهی، ظرفیت بار ۱۵۸۸ کیلوگرمی و ظرفیت ۶۳۵۰ کیلوگرمی یدک‌کش اشاره کرد. بنابر گفته‌های ایلان ماسک، سایبرتراک از چهار موتور، برد ۸۰۵ کیلومتر و صفر تا صد زیر ۳ ثانیه برخوردار است. 

 

منبع:

wired

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب