پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ده روند برتر صنعت ریلی؛ بخش پنجم: معرفی فناوری شبکه متصل ریلی

شبکه متصل ریلی

سامانه‌های ارتباطات سیار شبکه ریلی مدرن که با فناوری 5G ارتقاء یافته‌اند، امکان ارتباطات کم‌تاخیر و با عملکرد بالا و همچنین قابلیت اطمینان بیشتر زیرساخت‌های ریلی را فراهم می‌کنند. علاوه بر آن، کنترل قطار مبتنی بر ارتباطات (CBTC)[1] امکان مدیریت بهینه ترافیک ریلی و نظارت بر ماشین‌های ریلی را ایجاد می‌کند. چارچوب شبکه متصل ریلی، امکاناتی همچون موقعیت‌یابی قطار، کنترل، تعمیر و نگهداری، تجارب مسافران و جمع‌آوری داده‌های مسافران را در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهد.

شبکه ریلی بریتانیا

فناوری شبکه متصل ریلی

همانطور که در متروی لندن ثابت شده، پذیرش فناوری‌های دیجیتال همراه با مداخلات متعارف هدفمند، ظرفیت اضافی قابل‌توجهی را با روش‌های مقرون به صرفه در شبکه ریلی آزاد می‌کند.

” بخوانید: معرفی برترین روندها و نوآوری های صنعت ریلی در سال ۲۰۲۲ “

معرفی دو استارتاپ مطرح فعال در حوزه شبکه متصل ریلی

Tethir

استارتاپ بریتانیایی Tethir، تجهیزات اپتوالکترونیک «زمین به ماشین» را برای متصل کردن قطارها و وسائط نقلیه خودران توسعه داده‌است. دستگاه‌های این استارتاپ قابلیت پهنای باند بالا را با عدم نیاز به انرژی زیاد برای وسایل نقلیه فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها توسط باتری‌های خورشیدی تغذیه می‌شوند و میدان اتصال وسیع‌تری را برای اتصال بهتر ایجاد می‌کنند.

Passengera

استارتاپ Passengera متعلق به جمهوری چک، پلتفرمی برای فراهم کردن اتصالات وای‌فای و ارائه اخبار، اطلاعات و سرگرمی برای مسافران شبکه ریلی را توسعه داده‌است. راهکار ارائه‌شده توسط این استارتاپ به مسافران این امکان را می‌دهد تا از طریق دستگاه‌های هوشمند یا لپتاپ به سرگرمی‌ها، اخبار و همچنین اطلاعات سفر و اقامتگاه دسترسی داشته باشند. علاوه بر آن، راهکارهای اتصال این استارتاپ از اطلاعات مسافران قطار و سامانه‌های فروش بلیط، اطلاعات مسیر و دوربین‌های مداربسته پشتیبانی می‌کنند.

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش اول: معرفی فناوری قطارهای خودران “

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش دوم: معرفی فناوری اینترنت قطارها (IoT) “

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش سوم: معرفی فناوری هوش مصنوعی “

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش چهارم: رویکر کربن زدایی از صنعت ریلی “

” بخوانید: ده روند برتر صنعت ریلی؛ بخش ششم: بهبود تجربه مسافر “

[1] communications-based train control

منبع:

startus-insights

networkrail

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب