پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

دوبی، قطب خودروی در حال رشد در خاورمیانه

قطب خودروی خاورمیانه

دوبی به لطف مکان استراتژیک و زیرساخت‌های آماده برای بهره‌برداری خود، در آینده به‌عنوان یکی از قطب‌های کلیدی خودرو در منطقه برای صادرات و باز صادرات وسایل نقلیه محسوب خواهد شد. دوبی خانه رهبران جهانی عرصه حمل‌ونقل و قطبی پیشرو برای صادرات وسایل نقلیه به خاورمیانه و منطقه آفریقای شمالی است، به همین منظور نیز در بین صنایع و بخش‌های مختلف در حال شکوفایی این شهر، وسایل نقلیه بخشی پررونق و دارای نقشی محوری برای رشد در آینده است.

از دوبی به دلایلی چون موقعیت جغرافیایی و نزدیکی آن به کشورهای اطراف (از خاورمیانه و آفریقا تا جنوب شرقی آسیا و هند)، زیرساخت‌های پیشرفته، سهولت در تجارت، سیاست‌های مطلوب، دسترسی به فضای صنعتی و همچنین وجود تقاضای محلی برای خودروهای لوکس، انتظار می‌رود تا به قطب خودروی خاورمیانه تبدیل شود.

دوبی، قطب صادرات وسایل نقلیه به خاورمیانه

در حال حاضر نیز شرکت‌های عظیم خودروسازی در دوبی حضور دارند و یا در حال تأسیس مراکز خود برای حضور در این منطقه به‌منظور تغذیه تقاضای رو به افزایش محلی و اطراف برای خودروهای درجه‌یک هستند. برای مثال، W Motors با داشتن مراکزی در دوبی، اولین خودروساز ارائه‌دهنده خودروهای لوکس در خاورمیانه است. Jannarelly Automotive یکی دیگر از تولیدکنندگان خودرو در دوبی است. منطقه آزاد جبل علی، ارائه‌دهنده راه‌حل‌ زیرساخت‌های صنعتی و حمل‌ونقل پایدار، غول‌های خودروسازی را با راه‌حل‌های لجستیکی خودرویی خود پشتیبانی می‌کند.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳، خاورمیانه تقریبا ۲۷ میلیون وسیله نقلیه داشته باشد که شامل ۱۸ میلیون خودرو و ۹ میلیون وسایل نقلیه تجاری می‌شود. همچنین انتظار می‌رود نیاز به لوازم جانبی خودرو، قطعات یدکی و سرویس وسایل نقلیه نیز افزایش پیدا کند که این امر دوبی را به یک حلقه حیاتی برای پیوند شرکت‌های سازنده وسایل نقلیه به کشورهای اطراف تبدیل می‌کند.

از دیگر عوامل تبدیل دوبی به قطب خودروی خاورمیانه، نزدیکی آن به منطقه جبل علی و فرودگاه آل مکتوم است که دروازه‌ای مقرون‌به‌صرفه با فاصله زمانی هشت‌ساعته به تقریبا دو‌سوم جمعیت دنیا ایجاد کرده و پلتفرم مطلوبی را برای صادرات خودرو به مناطق اطراف فراهم آورده‌است. همچنین فضایی برای انبار کردن وسایل نقلیه و عرضه‌ پایدار قطعات یدکی نیز توسط دوبی به شرکت‌های خودروسازی ارائه شده‌است.

از عوامل تقویت‌کننده بخش خودروی دوبی می‌توان به قیمت پایین واردات و سوخت، سیاست مالیاتی مطلوب و درآمدهای بالا در کشور امارات متحده اشاره کرد که شرکت‌های عظیم خودروسازی را تشویق به پایه‌گذاری فروشگاه‌ها و راه‌اندازی خط تولید در داخل این کشور کرده‌ و هر چه بیشتر دوبی را به تبدیل‌شدن به قطب خودروی دنیا نزدیک می‌کند. دولت امارات همچنین از پیشرفت در حوزه وسایل نقلیه خودران، جایگزین‌های هوشمند و دوستدار محیط‌زیست، برای مثال خودروهای هیدروژنی، گازسوز و هیبریدی پشتیبانی می‌کند.

حمل‌ونقل سبز

امارات متحده عربی در حال حاضر نیز در حوزه خودروهای الکتریکی، وسایل نقلیه خودران و دیگر جایگزین‌ها یک قدم جلو است. در راه رسیدن به هدف قطع زنجیره تولید آلاینده‌های دی‌اکسید کربن، امارات متحده با پایین آوردن قیمت خودروهای الکتریکی به‌طور چشم‌گیری موجب فراگیری استفاده از خودروهای سبز در کشور خود شده‌است. امارات متحده بیشترین تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در دنیا را دارد. فقط در دوبی ۳۰۰ ایستگاه شارژ خودروی الکتریکی احداث شده‌است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به تولید خالص صفر آلاینده دی‌اکسید کربن برسد و به اولین کشور فاقد آلایندگی تبدیل شود.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ درصد از کل جمعیت خودروهای خیابان‌های دوبی، این قطب خودروی خاورمیانه، را خودروهای الکتریکی یا هیبریدی تشکیل دهند. برای رسیدن به این نقطه، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی زیرساخت‌ها در حال انجام است، همچنین تخفیف‌ها، معافیت‌ها و پارکینگ‌های رایگان ارائه شده‌است تا شهروندان به استفاده از خودروهای الکتریکی تشویق شوند. علاوه‌براین، استراتژی دوبی در حمل‌ونقل خودران، تبدیل ۲۵ درصد سیستم سنتی به حالت خودران در کلیه سیستم‌های حمل‌ونقل تا سال ۲۰۳۰ است.

منبع:

economictimes

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب