شنبه 8 اردیبهشت 1403

ترکمنستان رسما به INSTC می‌پیوندد

پیوستن ترکمنستان به INSTC

دولت روسیه با پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) موافقت کرده‌است. اضافه شدن ترکمنستان، یک مسیر جایگزین در شاخه شرقی کریدور ارائه می‌­دهد که آذربایجان را دور می‌­زند. ابتکار جدید پیوستن ترکمنستان به INSTC هفته گذشته زمانی اعلام شد که به گفته رسانه­‌های مختلف، از جمله آژانس دولتی روسیه تاس، نخست‌­وزیر روسیه سند رسمی را امضا کرد. پس از این ایران، یکی دیگر از اعضای مؤسس INSTC نیز از این تصمیم مطلع شد.

” بخوانید: سرمایه­‌گذاری مشترک در شاخه شرقی کریدور INSTC

حمل و نقل محموله از طریق شاخه شرقی INSTC از طریق ترکمنستان و قزاقستان، در حال تبدیل شدن به یک گزینه ترجیحی است. این امر به این دلیل است که امکان دور زدن آذربایجان را فراهم می‌کند، جایی که بی­‌ثباتی سیاسی و کمبود زیرساخت­‌ها، ایجاد یک کریدور حمل و نقل کارآمد را دشوارتر می‌­کند. اولین محموله­‌ها در این مسیر در جولای 2022، با قطارهای آزمایشی حامل کود و همچنین سوخت آغاز شد. با پیوستن رسمی ترکمنستان به INSTC، مسیرهای حمل و نقل در شاخه شرقی کریدور احتمالا بیشتر تثبیت خواهند شد.

روسیه و ترکمنستان

الحاق ترکمنستان به INSTC مطمئنا یک حرکت ناگهانی نبود. پیش از این در آگوست 2022، هند، روسیه و ایران یادداشت تفاهمی برای افزودن بندر ترکمن‌­باشی ترکمنستان به این کریدور امضا کردند. علاوه بر این، در ماه دسامبر، دو کشور در مورد امکان افتتاح دفتر راه‌آهن روسیه (RZD) در ترکمنستان و دفتر راه‌آهن ترکمنستان در روسیه گفتگو کردند. در ماه آوریل، شرکت­‌های راه‌آهن روسیه، قزاقستان و ترکمنستان یک سرمایه‌گذاری مشترک جدید برای ارائه خدمات حمل و نقل ریلی در شاخه شرقی INSTC تشکیل دادند.

منبع:

railfreight

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب