پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

کاهش ۵۰ میلیارد یورویی درآمد راه‌ آهن اروپا در طول همه‌گیری کووید ۱۹

کاهش ۵۰ میلیارد یورویی درآمد راه‌ آهن اروپا

کاهش ۵۰ میلیارد یورویی درآمد راه‌ آهن اروپا در طول همه‌گیری کووید ۱۹، ضرر سنگینی را بر دوش این صنعت گذاشت. بنابر گزارش انجمن راه‌آهن و شرکت‌های زیرساخت اروپا (CER)، راه‌آهن اروپا ۵۰ میلیارد یورو از درآمد خود را در طول همه‌گیری کووید ۱۹ از دست داد. این ضرر شامل ۲۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ و ۲۳ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۱ است که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۳۳ درصد کل درآمد را شامل می‌شود.

بیشترین تاثیر را راه‌آهن مسافری، با از دست دادن ۴۲ میلیارد یورو از درآمد خود که شامل ۴۱ درصد در ۲۰۲۰ و ۳۶ درصد در ۲۰۲۱ می‌شود، متحمل شد. این موضوع در حالی است که راه‌آهن باری، چهار میلیارد یورو از درآمد خود را در طول این دو سال (۱۲ درصد در ۲۰۲۰ و ۱۰ درصد در ۲۰۲۱) از دست داد.

سرویس‌های مسافربری به‌ویژه در زمستان، در بازه زمانی دسامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرار گرفتند و کاهشی ۵۰ درصدی در درآمد و ۶۰ درصدی در تعداد مسافران را تجربه کردند. با اینکه درآمد راه‌آهن در بازه می تا اکتبر ۲۰۲۱ رشد کرد، اما حتی با وجود این رشد، درآمد راه‌آهن کماکان ۲۵ درصد از درآمد سال ۲۰۱۹ عقب بود. تعداد مسافران نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۹، هنوز ۳۰ درصد کمتر بود.

با وجود کاهش ۲۸ درصدی در درآمد و کاهش ۳۰ درصدی حجم بار/مسافران در سال ۲۰۲۱، با این حال نشانه‌های اولیه، حاکی از بهبود شرایط در زمستان پیش‌رو است.

بر اساس ادعای CER، پس از مشکلات ژانویه ۲۰۲۱، تا پایان این سال، حجم ناوگان حمل‌ونقل ریلی در حدود ۹۰ درصد پیش از شروع همه‌گیری ثابت مانده‌ بود و حالا در حال بازگشت به شرایط عادی است.

درحالیکه حجم مسافران و ناوگان حمل‌ونقلی کاهش یافته، طبق گفته‌های CER، بنظر می‌رسد مقدار کیلومتراژ قطار در حال بازگشت به حالت عادی است. با این حال، درآمد شرکت‌های تامین‌کننده زیرساخت‌ کماکان پایین است. CER معتقد است در صورت عدم رسیدگی به این وضعیت،‌ کمبود درآمد می‌تواند ظرفیت نگهداری شرکت‌های تامین‌کننده زیرساخت به همراه توانایی سرمایه‌گذاری سهامداران راه‌آهن را در میان‌مدت و بلند‌مدت به خطر بیاندازد.

مدیر اجرایی CER عنوان کرد که در سال گذشته میلادی، کووید تاثیر سنگینی بر راه‌آهن گذاشت. بنابر گفته وی، درآمدهای تجاری در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهشی ۳۳ درصدی داشت. در انتهای سال ۲۰۲۱، اعضای CER به همان تعداد سال ۲۰۱۹ قطارها را تولید کردند، با این تفاوت که تعداد رانندگان به میزان ۳۵ درصد کاهش داشت.

این موضوع بیانگر آن است که اعضای CER در طول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، برای اثبات انعطاف‌پذیری سامانه ریلی به سرویس‌دهی ادامه دادند تا بدین وسیله بتوانند پاسخگوی انتقال کالا و رفت‌وآمد افراد در سرتاسر اروپا باشند. با این وجود، کاهش ۵۰ میلیارد یورویی درآمد راه‌ آهن اروپا به حد هشداردهنده‌ای رسیده‌است. در صورت عدم اصلاح وضعیت، این کاهش چشم‌گیر در حجم درآمد، تاثیرات بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت.

منبع:

railjournal

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب