چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آزمون‌های مخرب باتری خودروی الکتریکی

آزمون‌های مخرب باتری خودروی الکتریکی

دانشمندان دانشگاه فنی دولتی نووسیبیرسک روسیه، یک مرکز آزمایشگاهی برای آزمایش و طراحی آزمون‌های مخرب باتری خودروی الکتریکی، به‌منظور تعیین مقاومت در برابر تخریب باتری­‌های لیتیومی، ایجاد کرده‌اند. هدف این مطالعه ایجاد اقداماتی برای بهبود عمر باتری است.

توضیح آزمون طراحی‌شده

روشی که توسط دانشمندان این دانشگاه توسعه یافته، این قابلیت را ایجاد می‌کند تا 30 سلول باتری به­‌طور همزمان در مدار قرار گیرند. بنابر گفته الکساندر اشتانگ، دانشیار بخش الکتروتکنیک، عملکرد باتری به صدها چرخه تقسیم می­‌شود که با مشاهده هر یک از آن­‌ها می‌توان چگونگی تغییر پارامترهای باتری‌های لیتیومی را تجزیه و تحلیل کرد و بر این اساس، منابع ایجاد خرابی را تحت تاثیر شرایط مختلف بررسی نمود.

در حین کار یک وسیله نقلیه الکتریکی، باتری‌­های لیتیومی تحت بارهای خاصی همچون افزایش سریع بار در حالت شتاب شدید، تغییر از حالت تخلیه به حالت شارژ هنگام ترمز بازتاب وسیله نقلیه الکتریکی و چرخه‌های کوتاه و اغلب تکراری هنگام رانندگی با خودرو در ترافیک، قرار می­‌گیرند. بهره‌گیری از آزمون‌های مخرب باتری خودروی الکتریکی و شناسایی ریشه‌های تخریب باتری­‌ها، به طولانی‌تر شدن عمر باتری، جذابیت بیشتر خودروی الکتریکی برای مصرف‌کننده و تسریع دوران گذار حمل‌ونقل الکتریکی کمک می‌کند.

چشم‌انداز

در آینده‌ای نزدیک، با کمک تجهیزات نصب‌شده، دانشمندان یک آزمایش کامل با مقیاسی بزرگ را با ثبت کلیه ویژگی‌­های لازم، مقایسه نتایج و تجزیه و تحلیل آن‌­ها انجام خواهند داد. پس از آن، باتری‌­ها به موسسه شیمی و فناوری شیمیایی آکادمی علوم روسیه شعبه سیبری – بخش مرکزی تحقیقات فدرال “مرکز علمی کراسنویارسک شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه” تحویل داده می­‌شوند تا مشخص شود که چه تغییرات و خرابی‌هایی در ساختار شیمیایی باتری‌های لیتیومی رخ داده‌است. بر اساس این داده‌­ها، دانشمندان قادر خواهند بود تا چگونگی افزایش عمر چنین باتری‌هایی را تعیین کنند.

محققان قبلاً تعدادی از عوامل را شناسایی کرده‌اند که مستقیماْ بر عمر باتری تأثیر می‌گذارند، مانند منحنی رشد بار جریان، ماهیت حالت‌های بازیابی و زمان استراحت باتری. علاوه‌بر موسسه شیمی و فناوری شیمیایی شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه، دانشمندانی از دانشگاه علم و فناوری هاربین نیز در این پروژه مشارکت دارند. آن­‌ها آزمون‌های مخرب باتری خودروی الکتریکی برای مطالعه میزان عمر و تخریب باتری تحت تأثیر فاکتور دما، با استفاده از یک محفظه حرارتی انجام خواهند داد که در عملکرد وسایل نقلیه الکتریکی برای کشورهایی با آب‌و‌هوای خشن و به‌ویژه برای مناطق سیبری مهم است. این پروژه با حمایت مالی دو ساله بنیاد تحقیقات پایه روسیه انجام شد و سال 2021 دومین سال اجرای این پروژه بود.

 منبع:

nstu

تصاویر بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب