جمعه 7 اردیبهشت 1403

برنامه پژوهشی-نوآورانه ریل اروپا

«ریل اروپا» جایگزین برنامه «شیفت تو ریل» می‌شود

ریل اروپا (EUROPE’s Rail) به عنوان بزرگترین برنامه پژوهشی و نوآورانه اتحادیه اروپا در حوزه حمل‌ونقل ریلی، از تاریخ 30 نوامبر سال گذشته میلادی فعالیت خود را آغاز کرده‌است. در 19 نوامبر 2021، شورای اتحادیه اروپا مقرراتی را در راستای تسریع در تحول سبز و دیجیتال در قالب یک تعهد مشترک به تصویب رساند که 11 روز پس از تصویب به مرحله اجرایی رسید.

این تعهد جدید که جایگزین برنامه «شیفت تو ریل» (Shift2Rail) است، اجرای پروژه‌هایی به ارزش مجموعا 1.2 میلیارد یورو را در بر می‌گیرد و منابع مالی آن به صورت مشترک تامین خواهد شد که 600 میلیون یورو آن از محل بودجه «برنامه افق اروپا » خواهد بود. برنامه افق اروپا (Horizon Europe) بزرگترین برنامه پژوهشی و نوآورانه اتحادیه اروپاست که بر اساس آن مبلغ ۹۵.۵ میلیارد یورو طی سال‌های ۲۰۲۱ تا 2027 صرف اجرای پروژه‌های پژوهشی و نوآورانه در راستای توسعه پایدار و همچنین تقویت مزایای رقابتی و رشد اقتصادی اتحادیه اروپا خواهد شد.

برنامه افق اروپا

هدف برنامه ریل اروپا، توسعه یک شبکه راه آهن یکپارچه اروپایی با ظرفیت بالا از طریق حذف موانع همکاری‌ها و بهره‌برداری مشترک و ارائه راهکارهایی برای یکپارچگی هرچه کامل‌تر آن است. این امر سرفصل‌هایی همانند مدیریت حمل‌ونقل، ماشین‌آلات، زیرساخت‌ها و همینطور خدمات را با رویکرد جذب و پیاده‌سازی نوآوری‌های حاصله در حداقل زمان ممکن در بر خواهد داشت.

تحولی در صنعت ریلی اروپا

این مشارکت جدید علاوه بر اعضای فعلی، بیست و پنج عضو جدید از بین تامین‌کنندگان صنعت ریلی، بهره‌برداران خطوط آهن، اداره‌کنندگان زیرساخت‌ها و نهادهای پژوهشی نیز دارد که این اعضا با امضای تعهدنامه‌ای، عضویت خود در این مشارکت را تایید کرده و در نخستین جلسه هیات راهبری این مشارکت در تاریخ 21 دسامبر شرکت کردند.

مدیر کمیسیون اروپایی حمل‌ونقل در این مراسم از این اتفاق به عنوان نقطه عطفی در آینده پژوهش و نوآوری در صنعت ریلی نام برد و از تحقق آن در سال ریلی اروپا ابراز خشنودی کرد. اتحادیه اروپا سال 2021 را به عنوان «سال ریلی اروپا» اعلام کرده‌ بود و با برنامه‌ریزی فعالیت‌هایی قصد داشت تا در طول این سال مزایای حمل‌ونقل ریلی را در کانون توجه قرار دهد.

سال ریلی اروپا

 

مدیر کمیسیون همچنین در ادامه افزود که مشارکت ریلی شکل گرفته به کار جدی بر روی دستاوردهای نوآورانه برنامه شیفت تو ریل ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا با غلبه بر چالش‌های موجود در مسیر، شناسایی و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های صنعت ریلی، سیستمی کارآمدتر با کاربری آسان‌تر برای اروپا در حوزه حمل‌ونقل ریلی فراهم آورد.

همینطور مدیر اجرایی راه آهن اروپایی عنوان کرد که تا کنون این تعداد از متخصصین، مدیران ارشد و بخش‌های مختلف فعال در صنعت ریلی اروپا را آن‌گونه که در دو سال گذشته برای تحقق این نقطه عطف تلاش کردند ندیده‌است. تعهد و نتایج ملموس فعالیت‌های اعضا و ذینفعان «شیفت تو ریل»، امروز در راه‌اندازی پروژه ریل اروپا مشارکت خود را نشان دادند و هدف آن است که با تکیه بر دستاوردهای «شیفت تو ریل»، حرکت به سمت محقق کردن تاثیرات آن بر زندگی شهروندان اروپایی محقق شود.

«شیفت تو ریل» نخستین ابتکار راه آهن اروپایی برای یافتن راهکارهای بازار محور بر اساس پژوهش و نوآوری متمرکز در صنعت ریلی با هدف به کار بستن آن در سیستم ریلی اروپا تا افق سال 2020 بود که برنامه «ریل اروپا» به نوعی دنباله و مکمل آن محسوب می‌شود.

منبع:

railjournal

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب