واردات خودروهای سواری جدید
در پایان ژانویه 2025، حدود 31.9 هزار خودروی سواری جدید به روسیه وارد شد. این میزان دو برابر کمتر از واردات ژانویه 2024 است که 64.3 هزار خودرو وارد شده بود. کارشناسان آژانس AUTOSTAT کاهش واردات در ابتدای سال را منطقی میدانند، زیرا قبل از افزایش هزینههای استفاده (در پاییز)، اضافی از خودروهای وارداتی در بازار وجود داشت. در حال حاضر واردات بیشتر خودروها بیمورد است، زیرا بازار به آن نیاز ندارد.
در مورد خودروهای دست دوم، در اولین ماه سال 19.4 هزار خودرو از خارج به روسیه وارد شد که 2 درصد کمتر از ژانویه سال گذشته (19.8 هزار خودرو) است. در ژانویه، برند Haval به عنوان برند پیشتاز در حجم واردات خودروهای سواری جدید در بین برندها شناخته شد و کراساوور OMODA C5 پر فروشترین مدل وارداتی بود. در ساختار واردات خودروهای دست دوم، برند Toyota در صدر قرار دارد و در میان مدلها،خودروی Honda Freed بیشترین واردات را داشتهاست.
حدود 91.6 درصد از کل خودروهای سواری جدید وارد شده به روسیه در ژانویه از چین آمدهاند. بلاروس و قرقیزستان به ترتیب 2.4 درصد از واردات را تشکیل میدهند و قزاقستان تنها 0.6 درصد از واردات را داشته است.
واردات جایگزین به روسیه از طریق کشورهای دیگر به شدت کاهش یافته و به حداقل رسیدهاست. در ژانویه، حدود 53.2 درصد از تمام خودروهای دست دوم واردشده از ژاپن بودند. پس از ممنوعیت مقامات ژاپنی برای واردات برخی دستهبندیهای خودرو به روسیه، سهم این کشور بطور قابلتوجهی کاهش یافتهاست.
کارشناسان آژانس AUTOSTAT تاکید کردند که عمدتا خودروهای کوچک با حجم موتور پایین از ژاپن وارد میشوند. کره جنوبی با 16.6 درصد در جایگاه دوم واردات خودروهای دست دوم قرار دارد. چین کمی کمتر با سهم 16.4 درصد قرار دارد. در حالی که سهم ژاپن در حال کاهش است، سهم چین برعکس با سرعت در حال افزایش است. یک سال پیش، این کشور حتی در ده کشور برتر واردکننده خودروهای دست دوم قرار نداشت.
منبع: