سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

ارزش 74.9 میلیارد دلاری بازار سیستم پیشرفته کمک راننده

بازار سیستم پیشرفته کمک راننده (ADAS)

بنابر گزارش‌های ارائه‌شده، بازار سیستم پیشرفته کمک راننده (ADAS) از 27.2 میلیارد دلار در سال 2021، با نرخ رشد مرکب 11.9 درصد، به 74.9 میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

افزایش پذیرش سیستم پیشرفته کمک راننده و ویژگی‌های ایمنی، تمرکز دولت‌ها بر روی افزایش ایمنی خودرو و عابرپیاده، ابتکار عمل‌های تولیدکنندگان تجهیزات اصلی برای ارائه ویژگی‌های ایمنی پیشرفته و ظهور وسایل‌نقلیه خودران، تقاضا برای ADAS را بالا خواهد برد.

در سال ۲۰۲۰، با شیوع ویروس کووید۱۹، تولید خودرو در شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا کاهش یافت. پیش از این، انتظار می‌رفت بازار ADAS از سال 2022 به بعد شاهد رشد سریعی باشد، چراکه قوانین ایمنی اصلی در نظر گرفته شده بودند و استقرار سامانه‌های رانندگی خودران در همان برنامه زمانی طرح‌ریزی شده بود. با توجه به تعلیق تولید خودرو، هر نوع سرمایه گذاری جدیدی مورد استقبال قرار نگرفت. تولیدکنندگان اصلی تجهیزات برای تداوم خود در طول این بحران، یا از ذخایر نقدی استفاده می‌کردند و یا جذب سرمایه می‌کردند. با فروش خودروها در سال ۲۰۲۱، این تولیدکنندگان خود را بازیابی کردند و انتظار می‌رود که در فصل دوم سال 2022 رشد قابل‌توجهی داشته باشند.

انتظار می‌رود سیستم پایش فشار تایر TPMS بزرگترین بخش در بازار ADAS باشد

سامانه پایش فشار تایر از سنسورهایی برای تشخیص میزان فشار تایر استفاده می‌کند و در زمان پایین بودن فشار تایر به راننده هشدار می‌دهد. پیاده‌سازی TPMS به صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. در روش غیرمستقیم، این سامانه با استفاده از سنسورهای ABS کم بودن فشار تایرها را تشخیص می‌دهد. اگر فشار درون تایرها به میزان هشداردهنده‌ای پایین باشد، سرعت آن چرخ نسبت به چرخ‌های دیگر پایین‌تر خواهد بود.

واحد کنترل الکترونیکی خودرو اطلاعات مربوط به دوران را تجزیه و تحلیل می‌کند و راننده را از کم‌فشار بودن تایر باخبر می‌کند. سامانه پایش فشار تایر در حالت پیاده‌سازی به صورت مستقیم از سنسورهای پایش فشار مجزا برای هر تایر استفاده می‌کند. این سنسورها داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل به واحد کنترل الکترونیکی خودرو منتقل می‌کنند. هر سنسور سریال نامبر خاص خود را دارد. پس از انجام تجزیه و تحلیل‌های مورد نیاز، سامانه به راحتی می‌تواند با استفاده از سریال نامبر، تایری که فشار کمتری دارد را تشخیص دهد و یک هشدار تصویری روی داشبورد خودرو نمایش دهد.

وجود سامانه پایش فشار تایر در تمام بازارهای پیشرو خودرو مانند بازار ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی حوزه اقیانوسیه، استاندارد تلقی می‌شود. تا پیش از این، حضور سامانه پایش فشار تایر تنها برای خودروهای سواری در اروپا اجباری بود. پس از آن نصب این سامانه در ون‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نیز تا سال ۲۰۲۲ اجباری شد. چین اعلام کرد تمام خودورهای تولیدی این کشور از سال ۲۰۱۹ به بعد باید مجهز به TPMS باشند. این در حالی است که کشورهایی همچون ژاپن، روسیه، کره جنوبی و روسیه نصب TPMS را به‌عنوان استانداری در خودروهای جدید از پیش الزامی کرده بودند. مقرراتی که برای TPMS در چنین مقیاس بزرگی وضع شده‌اند، نفوذ این سامانه را در بازارهای اصلی خودروها افزایش داده‌اند. رشد بیشتر بخش TPMS به افزایش تولیدات خودرو و پیاده‌سازی این سامانه در تمام خودروها پس از سال ۲۰۲۲ بستگی دارد.

بخش کامیون، بازاری کلیدی برای ADAS

در اکثر کشورها، کامیون‌ها ستون صنعت حمل و نقل هستند. اتکای عمده به کامیون‌ها، قانون‌گذاران را تشویق کرده تا با استانداردسازی بیشتر ویژگی‌های ADAS، شرایط رانندگی ایمن‌تر و کمتر خسته‌کننده‌ای را ایجاد کنند. برای مثال، اتحادیه اروپا تشخیص و هشدار به کاربران آسیب‌پذیر جاده را به‌ویژه برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها الزامی کرده‌است. همچنین دستیار سرعت هوشمند از سال 2022 به صورت استاندارد در همه‌‎ی خودروهای اروپا، شامل کامیون‌ها استفاده خواهد شد.

کامیون‌ها از محبوبیت بالایی برخوردارند و منبع درآمد بزرگی برای تولیدکننگان تجهیزات اصلی مانند شرکت‌های AM جنرال و فورد در آمریکا به شمار می‌روند. این سازندگان طیف گسترده‌ای از این کامیون‌ها را برای جذب هر چه بیشتر مشتریان عرضه می‌کنند. رانندگان کامیون‌های سنگین می‌بایست مسیرهای طولانی‌تری را طی کنند و به همین علت نیز احتمال خواب‌آلودگی در آن‌ها وجود دارد که می‌تواند منجر به تصادفات جاده‌ای شود. بر این اساس نیز تولیدکنندگان تجهیزات تمرکز خود را معطوف به نصب سیستم پیشرفته کمک راننده در کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین کردند. شرکت‌های کامیون‌سازی بزرگی همچون MAN، IVECO و مرسدس بنز ADAS را برای تجربه رانندگی ایمن‌تر پیشنهاد می‌کنند. شرکت‌های بوش و کانتیننتال طیف گسترده‌ای از راهکارهای ADAS خصوصا با هدف قرار دادن خودروهای تجاری ارائه می‌کنند.

افزایش آگاهی ایمنی و تقاضا برای تجربه یک رانندگی آسوده در میان مصرف کنندگان، عوامل برجسته‌ای برای رشد بخش کامیون در بازار ADAS خواهند بود. برای مثال، شرکت آمریکایی آمبارلا (Ambarella) فعال در حوزه هوش مصنوعی با شرکت ارایوال (Arrival) مستقر در لوکزامبورگ و سازنده خودروهای الکتریکی، قرارداد همکاری برای توسعه ماژول‌هایی برای رانندگی خودران و ویژگی‌های سیستم پیشرفته کمک راننده در ون‌ها و اتوبوس‌های Arrival به امضا رساندند.

” بخوانید: مشارکت سونی و هوندا برای تاسیس شرکت تولید خودروی الکتریکی

نیاز امروز بازار، تامین امنیت حین رانندگی است. بر همین اساس نیز شرکت‌هایی در حال کار بر روی فناوری پلاتونینگ (وجود ارتباط بی سیم بین خودروها و حرکت گروهی خودروها) هستند تا از تصادفات ناشی از خطای انسانی جلوگیری کنند. فناوری پلاتونینگ همچنین موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت و محافظت از محیط زیست نیز می‌شود. شرکت‌های ولوو تراکس (Volvo Trucks) و فداکس (FedEx) برای تست فناوری پلاتونینگ روی کامیون‌ها باهم همکاری می‌کنند. هدف از این تست‌ها کاهش مصرف سوخت و همچنین اتصال کامیون‌ها در کاروان‌ها برای افزایش امنیت است.

اروپا، بزرگترین بازار سیستم پیشرفته کمک راننده

انتظار می‌رود مقررات ایمنی سختگیرانه، تقاضا برای ADAS در اروپا را افزایش دهند. فرانسه یکی از پیشروترین بازارهای ADAS در اروپا است. در سال ۲۰۱۸، بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا، فرانسه در حدود 12 درصد از کل تولید خودروی منطقه سهم داشته‌است. الزامات ایمنی متعددی توسط دولت فرانسه وضع شده‌اند. برای مثال در سال ۲۰۱۵، دولت فرانسه نصب ترمز اضطراری خودکار (AEB) و هشدار خروج از خط (LDW) را در تمام کامیون‌های سنگین جدید اجباری کرد.

افزایش تولید خودروهای لوکس به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی، نقش مهمی در آلمان بازی می‌کند. تولیدکنندگان بزرگ آلمانی مانند فولکس واگن و دایملر AG ویژگی‌های پیشرفته‌ای را برای بهبود تجربه رانندگی در خود جای داده‌اند. این تولیدکنندگان اکثر ویژگی‌های سیستم پیشرفته کمک راننده را به‌عنوان استاندارد در بخش پریمیوم خودروها ارائه می‌کنند. در خودروهای SUV و سدان میان‌رده، ویژگی‌های ضروری ADAS تحت بسته‌های اضافی ارائه می‌شوند.

بازار سیستم پیشرفته کمک راننده تحت سلطه بازیگرانی مانند رابرت بوش (آلمان)، کانتیننتال AG (آلمان)، ZF فردریشهافن (آلمان)، دنزو (ژاپن)، آپتیو (بریتانیا)، والئو (فرانسه) و مگنا اینترنشنال (کانادا) قرار گرفته‌است. این شرکت‌ها استراتژی‌های توسعه محصول جدید، گسترش، همکاری، مشارکت و ادغام و تملک را برای جلب‌توجه در بازار اتخاذ کرده‌اند.

منبع:

autotech

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب