سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

توسعه پر سرعت ترین قطار مگلو جهان توسط شرکت تولیدی راه‌آهن چین (CRRC)

توسعه پر سرعت ترین قطار مگلو جهان

قطار پرسرعت مگلو چین با حداکثر سرعت طراحی‌شده 600 کیلومتر در ساعت، در سال ۲۰۲۱ از خط تولید خارج شد.  بنابر گزارش خبرگزاری دولتی چین، این قطار در حال حاضر پر سرعت ترین قطار مگلو جهان و سریع‌ترین وسیله نقلیه زمینی در جهان است. با این حال، در هیچ مسیری هنوز به حداکثر سرعت خود دست نیافته‌است.

سیستم حمل و نقل جدید مگلو اولین بار در شهر ساحلی چینگدائو، استان شاندونگ در شرق چین رونمایی شد. طبق اعلام راه‌آهن چین (CRRC)، این قطار توسط چین توسعه یافته و آخرین دستاورد علمی و فناوری این کشور در زمینه حمل و نقل ریلی است.

بر اساس ادعای مهندس فنی ارشد پروژه قطار پرسرعت مگلو و معاون مهندسی شرکت تولیدی راه‌آهن چین، این مگلو پرسرعت، اولین سیستم پرسرعت مگلو در جهان با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت است. با این حال، سرعت طراحی‌شده یک قطار اغلب بیشتر از سرعتی است که قطار در زیرساخت می تواند به آن برسد. دست‌یابی به سرعت های بالا مانند 600 کیلومتر در ساعت، فقط در خطوط بسیار مستقیم و بدون توقف یا کم توقف امکان‌پذیر است.

پرسرعت‌ترین قطار؟

در ژاپن، سری L0 از راه آهن مرکزی ژاپن ، در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵، با استفاده از سیستم SCMaglev به رکورد سریع‌ترین قطار سرنشین‌دار جهان با سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت رسید. اصل اساسی مگلو استفاده از جاذبه الکترومغناطیسی برای معلق کردن قطار در مسیر، به منظور تحقق هدف حرکت بدون تماس با ریل است.

” بخوانید: قطار مگلو چیست و چگونه کار می‌کند؟

در ژانویه سال ۲۰۲۱، CRRC از نمونه اولیه یک قطار مگلو که می‌توانست به سرعت ۶۲۰ کیلومتر در ساعت برسد رونمایی کرد. یک مسیر ۱۶۵ متری برای آزمایش نمونه اولیه مگلو نیز ساخته شد که البته قطار روی آن نمی‌توانست به سرعت کامل برسد.

” بخوانید: نگاهی بر پرسرعت ترین قطارهای دنیا

پرسرعت ترین قطار مگلو جهان

به گفته این شرکت، پیشرفت جدید چین نشان‌ می‌دهد که این شرکت بر مجموعه کاملی از فناوری‌های مهندسی قطارهای پرسرعت مگلو تسلط دارد. این قطار مجهز به فناوری عملکرد خودکار قطار (ATO) با درجه اتوماسیون سه است. به این معنی است که قطار می‌تواند به صورت کاملا اتوماتیک کار کند، اما حضور یک خدمه قطار الزامی است. این فناوری بالاترین سطح ایمنی مورد نیاز SIL4 را برآورده می‌کند.

هر بخش قطار می‌تواند بیش از ۱۰۰ مسافر را حمل کند و می‌تواند به طور انعطاف‌پذیری در محدوده دو تا ده وسیله نقلیه گروه‌بندی شود تا نیازهای ظرفیت‌های مختلف مسافری را محقق سازد.

تست‌های داخل کارخانه

پروژه قطار پرسرعت مگلو از اکتبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد. نمونه اولیه قطار شناور مغناطیسی با حداکثر سرعت طراحی‌شده ۶۰۰ کیلومتر در ساعت در سال ۲۰۱۹ توسعه داده شد و تست موفقیت‌آمیزی را در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ پشت سر گذاشت. بنابر گفته‌های CRRC، مهندسان پروژه ادغام سیستم حمل و نقل مگلو را کامل کردند و قطاری با پنج واگن در خط آزمایشی کارخانه به خوبی در حال حرکت بود.

منبع:

railtech

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب