پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

حمل و نقل ریلی سبک جدید در فرانسه: کپسول های بدون راننده

کپسول های بدون راننده

این کپسول‌ها در حال حاضر در دو مسیر در نانسی و تامبلین در حال آزمایش هستند. این کپسول های بدون راننده قرار است در حالت آزمایشی با مسافر، در شهر Montigny-le-Bretonneus در طول بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ راه‌اندازی شوند. معرفی کپسول‌ها برای ورود به عملیات تجاری، برای سال ۲۰۲۶ در نانسی برنامه‌ریزی شده‌است.

پس‌زمینه پروژه

مفهوم Urbanloop در سال ۲۰۱۷، توسط دانشجویان و استاتید چهار دانشکده مهندسی نانسی توسعه یافت. در سال ۲۰۱۹، شرکت Urbanloop SAS برای توسعه صنعتی و تجاری پروژه تاسیس شد. این پروژه حمایت مالی به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو از منطقه Grand Est فرانسه دریافت کرد. در همان سال، اولین مسیر آزمایشی در تکنوپل نانسی-برابویس با طول ۴۰۰ متر ایجاد شد. سه کپسول اول ساخته و آزمایش شدند. به‌عنوان بخشی از آزمایشات پیشرفته، این شرکت بعدا یک مسیر ۱.۲ کیلومتری جدید با چهار کپسول در تامبلین ایجاد کرد.

” بخوانید: فناوری هایپرلوپ، تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل

در سال ۲۰۲۲، این شرکت طرح جدیدی از کپسول Urbanloop را ارائه کرد که برای ایجاد یک رام پایلوت استفاده خواهد شد. این کپسول با طول ۳.۴ متر، عرض یک متر و ارتفاع ۱.۷ متر می‌تواند به حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سه صندلی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جدا کرد تا مسافران بتوانند چمدان‌های بزرگ یا ویلچر را جای دهند. این کپسول به دو درب مجهز است و در پشت آن یک مسیر خروج اضطراری وجود دارد.

کپسول های بدون راننده چگونه کار می‌کنند؟

این کپسول مجهز به موتورهای الکتریکی همگام سه کیلوواتی و ابرخازن‌هایی است که با یک ریل سوم ۴۲ تا ۷۲ ولتی تغذیه می‌شوند که نیروی کشش را برای چرخ‌های روی تایرهای لاستیکی فراهم می­کنند. طراحی Urbanloop به گونه‌ای است که میزان انرژی مصرفی را به حداقل برساند. در ماه می سال ۲۰۲۱، این پروژه رکورد جهانی صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در میان حمل و نقل ریلی خودران به ثبت رساند.

کپسول های بدون سرنشین

در پیست آزمایشی تامبلین، این کپسول موفق شد دو دور با طول یک کیلومتر و با سرعت ۵۲ کیلومتر در ساعت طی کند و تنها 0.05 کیلووات ساعت انرژی مصرف کند. همچنین، با توجه به آزمایشات انجام‌شده در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت، میزان صدای ناشی از عملکرد کپسول ۶۳ دسی‌بل بوده‌است.

زیرساخت Urbanloop شایسته توجه ویژه است. همانطور که برنامه‌ریزی شده، باید از لوپ‌های بهم پیوسته به طول یک تا ۲۵ کیلومتر تشکیل شود. یک دایره می‌تواند یک لوپ یا چند لوپ داشته باشد که بهم مرتبط هستند یا در داخل یکدیگر قرار دارند. بر اساس گفته‌های توسعه‌دهندگان، ساخت یک کیلومتر زیرساخت Urbanloop یک تا چهار میلیون یورو هزینه خواهد داشت.

فرض بر این است که ناوگان کپسول های بدون راننده با کمک هوش مصنوعی عملیاتی می‌شود. این سیستم برای پیش‌بینی جریان مسافران است، بنابراین زمان انتظار را در ساعات شلوغی به حداقل می‌رساند. توسعه‌دهندگان، اصل عملیات Urbanloop را با یک آسانسور مقایسه می‌کنند؛ یک کپسول ایستگاه را ترک می‌کند و دیگری بلافاصله بعد از آن می‌رسد.

چشم‌انداز اجرا

Urbanloop توسط وزارت محیط زیست فرانسه برای حمل و نقل مسافران در بازی‌های المپیک و پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس انتخاب شده‌است. برای تحقق این امر، یک لوپ ۲.۲ کیلومتری با دو ایستگاه در شهر Montigny-le-Bretonneux نصب می‌شود و ده کپسول روی آن راه‌اندازی می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت این خط ۲۴۰ مسافر در ساعت باشد. کپسول های بدون راننده در حالت خودران کار می‌کنند اما به طور مداوم توسط کارکنان در محل نظارت می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود هزینه این پروژه حدود پنج میلیون یورو باشد که بیش از سه میلیون یورو آن یارانه خواهد بود.

این شرکت اکنون به طور فعال در حال توسعه یک لوپ سه کیلومتری بین شهربازی و ناحیه دادگاه جدید در نانسی است. هزینه این پروژه 10 تا 20 میلیون یورو برآورد شده و می‌بایست تا سال 2026 تکمیل شود. تعداد کپسول‌های در حال اجرا هنوز مشخص نشده‌است.

منبع:

rollingstockworld

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب