پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

اخبار خودروی روسیه در ژانویه ۲۰۲۳

بررسی حواشی و اخبار روسیه در ماه ژانویه ۲۰۲۳

تولید خودروهای سواری در سال ۲۰۲۲، سه برابر کاهش یافت

بر اساس گزارش روس استات، در سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۴۵۰ هزار خودرو از خط تولید روسیه خارج شد که ۶۷ درصد کمتر از یک سال قبل است. شایان ذکر است که در ماه مارس، اکثریت قریب به اتفاق خودروسازان کشور روسیه به دلیل محدودیت‌های تحریمی یا کمبود قطعات به دلیل گسسته شدن زنجیره تامین به دلیل وضعیت جنگی پیرامون اوکراین، تولید خود را متوقف کردند. بنابراین، در اوایل ژوئن، آوتوواز تولید یک لادا گرانتا ساده‌شده را از سر گرفت.

در اواسط ژوئیه، لادا نیوا لجند در یک پیکربندی خاص به خط مونتاژ بازگشت و یک ماه بعد تولید مدل نیوا تراول از سر گرفته شد. علاوه بر این، کارخانه خودروسازی اولیانوفسک و کارخانه تولا هاوال به کار خود ادامه دادند، در حالی که آوتوتور مستقر در کالینینگراد در حال مونتاژ خودروهای هیوندای و کیا از موجودی قطعات موجود تا اکتبر بود.

کاهش ۴۷ درصدی بازار خودروهای سواری جدید در ژانویه ۲۰۲۳

در پایان ژانویه ۲۰۲۳، بالغ بر ۴۵.۲ هزار خودروی جدید در روسیه، حدود ۴۷ درصد کمتر از ژانویه ۲۰۲۲، خریداری شد. حدود ۸۰ درصد از خودروهای خریداری‌شده از برندهای روسی و چینی بودند. اگر حجم بازار برندهای داخلی فقط ۵ درصد رشد کند، برندهای چینی ۲.۱ برابر رشد می‌کنند.

سایر تولید کنندگان شامل اروپا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در منفی هستند. در نتیجه، سهم برندهای روسی در ژانویه (در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۲) دو برابر شد و برندهای چینی چهار برابر شدند. در رتبه‌بندی برند، پنج برند برتر شامل لادا، چری، هاوال، جیلی و کیا در ماه‌های گذشته بدون تغییر باقی مانده‌اند.

بازار کامیون‌های جدید در ژانویه ۲۰۲۳، بالغ بر ۹ درصد رشد کرد

در حالی که کاهش بازار در بخش خودروهای سواری و وسیله نقلیه تجاری سبک ادامه دارد، فروش کامیون‌ها برای سومین ماه متوالی رشد داشته‌است. در پایان ژانویه ۲۰۲۳، بالغ بر ۶۸۳۱ کامیون جدید در کشور روسیه خریداری شد که ۸.۶ درصد بیشتر از یک سال قبل است. علیرغم این واقعیت که بیش از نیمی از بازار کامیون‌های جدید در ماه اول سال به برندهای چینی رسید، برند داخلی کاماز رهبری را در رتبه‌بندی برند حفظ می‌کند.

در ژانویه ۲۰۲۳، نتیجه آن ۱۷۶۵ واحد بود که معادل ۲۶ درصد سهم بازار است. در عین حال، یک سال پیش این رقم معادل ۳۷ درصد بود. جایگاه دوم را سیتراک چینی اشغال کرد که سال پیش هنوز در بازار روسیه حضور نداشت و در حال حاضر با نتیجه ۹۹۱ دستگاه بلافاصله توانست حدود ۱۵ درصد از بازار را به خود اختصاص دهد. جایگاه های سوم، چهارم و پنجم نیز توسط نمایندگان صنعت خودرو چین اشغال شده‌است.

تولید کامیون در سال ۲۰۲۲ به میزان یک چهارم کاهش یافت

طبق گزارش روس استات، تولید کامیون در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۴۱ هزار دستگاه بوده که ۲۴.۳ درصد کمتر از یک سال قبل آن است. در ماه مارس، اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان کامیون در کشور روسیه به دلیل محدودیت‌های تحریمی یا کمبود قطعات به دلیل گسسته شدن زنجیره تامین به دلیل وضعیت پیرامون اوکراین، تولید خود را متوقف کردند. در همان زمان، کاماز، گاز و اورال به فعالیت خود ادامه دادند.

علاوه بر این، پس از اعلام فورد مبنی بر توقف تولید خودروهای ترانزیت در روسیه و خروج از جوینت ونچر با سولرز روسیه، کارخانه سولرز آلابوگا در ماه نوامبر تولید مدل‌های جدید وسیله نقلیه تجاری سبک را با نام تجاری سولرز، آتلانت و آرگو آغاز کرد. همچنین مان، اسکانیا، ایویکو و مرسدس بنز خروج خود از بازار روسیه و فروش دارایی‌های خود در روسیه را به شرکای داخلی اعلام کردند. در سال ۲۰۲۲، کاماز تولید را در همان سطح نگه داشت و تنها ۴۳۸۲۸ دستگاه خودرو تولید کرد. علاوه بر این، شرکت تولید انبوه کامیون سبک کامپس را آغاز کرد.

بازار وسیله نقلیه تجاری سبک جدید در ژانویه ۲۰۲۳ بالغ بر ۵۲ درصد کاهش یافت

در پایان ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۴۱۷۱ وسیله نقلیه تجاری سبک در کشور روسیه خریداری شد که ۵۲ درصد کمتر از ژانویه ۲۰۲۲ است. کارخانه گاز با داشتن تقریبا ۵۶ درصد از کل، پیشتاز در این بخش باقی ماند (یک سال پیش، سهم آن ۴۷.۴ درصد بود). بنابراین، در ماه اول سال جاری، روس‌ها ۲۳۲۶ دستگاه وسیله نقلیه تجاری سبک از این برند خریداری کردند. در مکان دوم، با فاصله بسیار پشت سر رهبر، یکی دیگر از برندهای روسی، یاز قرار دارد که با خرید ۸۷۶ واحد، همچنین سهم بازار خود را از ۱۰.۸ درصد به ۲۱ درصد افزایش داد.

به این ترتیب، حدود ۷۷ درصد از بازار وسیله نقلیه تجاری سبک در ماه ژانویه به محصولات دو کارخانه خودروسازی داخلی اختصاص دارد. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که بازار وسیله نقلیه تجاری سبک نه تنها از نظر حجم، بلکه از نظر کیفی نیز تغییر کرده‌است. تعداد برندهای موجود برای خرید کمتر شده‌است. علاوه بر این، نام‌های جدیدی در ده نفر اول وجود دارد: جک و دانگ‌فنگ که مقام‌های هفتم و دهم را به خود اختصاص دادند و همچنین سولرز در رتبه هشتم.

کاماز مونتاژ کامیون‌های بومی‌سازی‌شده نسل K5 را آغاز کرد

در کارخانه کامیون‌سازی کاماز، کامیون‌های KAMAZ-54901 بر روی پایه قطعات جدید، شروع به تولید گردید. بر اساس برنامه تولید، در ماه فوریه، بالغ بر ۲۷۲ کامیون از نسل جدید K5 از خط مونتاژ این شرکت خارج می‌شوند که بیش از ۷۰ دستگاه با استفاده از قطعات داخلی در روسیه و کشورهای دوست تولید می‌شوند.

بازار اتوبوس‌های جدید در ژانویه ۲۰۲۳ بیش از یک سوم رشد کرد

در ژانویه ۲۰۲۳، بالغ بر ۱۳۰۹ دستگاه اتوبوس جدید در کشور روسیه خریداری شد که ۳۴ درصد بیشتر از ماه مشابه سال ۲۰۲۲ است. بیش از نیمی از این مقدار به برند داخلی پاز با ۷۱۲ دستگاه اختصاص داشت که در اولین دوره ماه سال جاری نتیجه یک سال قبل خود را ۳۲ درصد بهبود بخشید. مقام دوم، با فاصله قابل‌توجهی از رهبر اصلی، توسط یوتونگ چینی اشغال شد. جایگاه سوم توسط لیاز روسیه (۱۰۸ واحد) تصاحب شده که حجم آن دو برابر شده‌است. همچنین ماز بلاروس از آستانه ۱۰۰ واحدی عبور کرد.

فروشندگان در مورد رشد تقاضا برای خودروهای لادا صحبت کردند

در پایان ژانویه ۲۰۲۳، بالغ بر ۱۷۶۳۵ خودرو لادا در روسیه خریداری شد که ۸.۸ درصد بیشتر از یک سال قبل است. در نتیجه، آوتوواز رهبری بلامنازع را در بازار روسیه با سهم ۳۹ درصدی حفظ می‌کند. همانطور که مدیر توسعه گروه شرکت های پراگماتیکا گفت، این اتفاق به دلیل موجودی در نمایندگی‌ها و در دسترس‌بودن همه پیکربندی‌های محدوده مدل فعلی لادا رخ داده‌است. همچنین، رشد فروش تحت تاثیر تقاضای متوقف‌شده در دسامبر و از سرگیری برنامه دولتی اعلام‌شده قبلی در اوایل سال ۲۰۲۳ قرار گرفت. برنامه دولتی در ژانویه، به محرک اصلی فروش خودروهای داخلی تبدیل شد. بنابراین، فروش خودروهای لادا در گروه شرکت‌های پراگماتیکا در ژانویه ۴۱ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافته‌است. بین دسته‌های قیمتی خودروهایی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شوند، امروزه فقط آوتوواز دارای سدان است و گروه بعدی خودروها کراس اوورها هستند و شکاف بین این گروه‌های محصول حدود یک میلیون روبل است. بنابر گفته‌های مدیر توسعه و حاکمیت شرکتی در شرکت Nizhegorodets، بخش بزرگی از خودروهای بین یک تا دو میلیون روبل در حال حاضر به فروش نمی‌رسند.

آتواستات یک پیش‌بینی تعدیل‌شده از بازار خودرو برای سال 2023 ارائه کرد

بازار خودرو روسیه به طرز چشمگیری در حال تغییر است و بر این اساس، پیش‌بینی‌های کارشناسان برای سال جاری نیز تغییر می‌کند. قیمت‌های بالای خودرو در حال حاضر با بازار بازی می‌کند و این واقعیت که صنعت خودرو در این کشور کم کم شروع به احیاء می‌کند. تولیدات جدید راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود در آینده به بازار عرضه شوند. علاوه بر این، مردم به چیزی برای رانندگی نیاز دارند و نیاز به ارتقای وسایل نقلیه وجود دارد. همچنین بسیار محتمل است که امسال بخش شرکتی، شامل تاکسی، اشتراک خودرو و غیره سهم قابل‌توجهی در بازار داشته باشند.

همه اینها دلیلی شد تا کارشناسان آژانس تحلیلی آتواستات پیش‌بینی بازار خود را برای سال ۲۰۲۳ اصلاح کنند. در نسخه بدبینانه پیش‌بینی شده بود که در سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۵۵۰ هزار خودروی سواری جدید خریداری می‌شود که ۱۲ درصد کمتر از سال قبل است. در سناریوی خوشبینانه، این رقم حدود ۷۸۰ هزار واحد بود. بر این اساس، سناریوی پایه ۶۵۰ هزار در نظر گرفته شد. در نسخه اصلاح‌شده، کارشناسان سقوط بازار خودرو را حتی در بدترین سناریو نمی‌بینند. آنها معتقدند عواملی که سال گذشته مشاهده شد (تعطیلی تولید، اختلال در عرضه و …) امسال اتفاق نخواهد افتاد. امروز سوال اصلی این است که آیا افزایش تولید داخلی به چه میزان امکان‌پذیر خواهد بود؟

آوتوواز قرارداد خرید دارایی‌های نیسان در روسیه را تکمیل کرد

آوتوواز معامله را برای به دست آوردن ۹۹ درصد سهام در سرمایه مجاز LLC Nissan Manufacturing Rus از FSUE NAMI با قیمت یک میلیون یورو با پرداخت معادل روبل به نرخ مبادله در روز پرداخت تکمیل کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی آوتوواز، قرارداد منعقده در صورت اتخاذ تصمیم مربوطه در آینده و تایید دولت فدراسیون روسیه، یک گزینه برای نیسان برای بازخرید دارایی‌های سابق در روسیه به مدت ۶ سال حفظ می‌کند.

به گفته رئیس آوتوواز ، این شرکت برنامه‌های خود را برای از سرگیری تولید خودرو در کارخانه سابق نیسان در سنت‌پترزبورگ در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تایید می‌کند. مدل‌های جدید تحت برند لادا در بخش‌های C و D در آنجا تولید خواهند شد. بسته به پویایی تقاضا در بازار خودرو روسیه، حجم تولید امسال ممکن است به ده هزار خودرو برسد. در سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، در صورت وجود روند مثبت در بازار، تولید خودروهای جدید لادا در سنت‌پترزبورگ می‌تواند به ۵۰ تا ۷۰ هزار دستگاه در سال برسد.

سهم لادا در بازار به ۴۶ درصد رسیده‌است

لادا رکورد دیگری را در بازار ثبت کرده‌است. در هفته ششم سال (۶ام تا ۱۲ام فوریه ۲۰۲۳)، سهم این برند به رکورد ۴۶ درصد از کل تعداد خودروهای جدید خریداری‌شده در روسیه رسید. علاوه بر این، برای چهارمین هفته متوالی از ۴۰ درصد فراتر رفت. در مجموع طی هفته گذشته ۱۲ هزار و ۴۹۱ دستگاه خودرو سواری نو در کشور خریداری شد که از این تعداد ۵۷۵۲ دستگاه از برند لادا بوده‌است. پنج برند برتر نیز شامل سه برند چینی چری، هاوال، جیلی و کیا کره‌ای بودند. سهم این پنج خودرو ۷۴ درصد از کل بازار خودروهای سواری نو را به خود اختصاص داده‌است.

تحویل خودروهای ایرانی به روسیه غیرممکن است

خودروهای ایرانی در روسیه گواهینامه ندارند، بنابراین تحویل آنها به کشور هنوز امکان‌پذیر نیست. به گزارش سرویس مطبوعاتی این وزارتخانه، هیچ درخواست مرتبطی از سوی وزارت صنعت و تجارت دریافت نشده‌است. یکی از شروط اصلی برای عرضه خودروهای وارداتی از جمله از ایران و فعالیت آنها در خاک فدراسیون روسیه، صدور گواهینامه خودرو است.

این وزارتخانه در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه خودروهای ایرانی به فدراسیون روسیه اذعان کرد که تا به امروز خودروهای خودروسازان ایرانی گواهینامه ندارند و وزارت صنعت و تجارت روسیه درخواست‌های مربوطه را دریافت نکرده‌است. سال گذشته معاون وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه از علاقه خودروسازان ایرانی به بازار خودرو روسیه خبر داد. همزمان، سفیر روسیه در تهران در بهمن ماه امسال در گفت و گو با ریانووستی خاطرنشان کرد که ایران خودرو قصد دارد تا پایان اسفند دو هزار خودرو به روسیه تحویل دهد و شرکت سایپا در حال مذاکره برای صادرات بیشتر است.

مجوز تولید خودروهای ساده‌شده در روسیه ممکن است تا سال ۲۰۲۴ تمدید شود

برنامه‌ریزی شده که از نوامبر ۲۰۲۳ استاندارد نصب اجباری ABS بر روی خودروهای تولیدشده در روسیه بازگردانده شود. همچنین به‌عنوان بخشی از تغییرات در مقررات فنی، برنامه‌ریزی شده که حداقل الزامات برای کلاس زیست محیطی موتورهای تولیدشده در سال افزایش یابد. به طور کلی، الزامات ایمنی ساده‌شده برای خودروهای تولیدشده در روسیه قرار است طبق برنامه‌ریزی تا فوریه ۲۰۲۴ تمدید شود. پیش از این، دولت روسیه قوانین ساده‌شده برای تولید خودرو در فدراسیون روسیه را تا یکم ژوئن ۲۰۲۳ تمدید کرد.

این سند به خودروسازان اجازه می‌دهد تا از نصب ABS بر روی خودرو خودداری کنند. تعدادی از سیستم‌های موجود در خودروهای جدید به ویژه ABS و ESP و سیستم واکنش اضطراری ERA-GLONASS در صورت تصادف ممکن است عملکرد خودکار نداشته باشند. همچنین خودروسازان مجاز به تولید خودروهایی با موتورهای کلاس‌های مختلف زیست محیطی از جمله پایین‌ترین یورو هستند. الزامات ساده برای خودروهای تولیدشده در این کشور از بهار سال ۲۰۲۲ در روسیه اجرا شده‌است.

تولید خودروهای سواری در ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۷۸ درصد کاهش یافت

طبق گزارش روس استات، در ژانویه ۲۰۲۳، بالغ بر ۲۱.۳ هزار خودرو از نوار نقاله روسی خارج شد که ۷۷.۶ درصد کمتر از یک سال قبل است. شایان ذکر است که آوتوتور شروع به مونتاژ خودروهای برند چینی Kaiyi کرد و اولین مدل آن یک سدان کلاس C به نام E5 بود. علاوه بر این، کارخانه هاوال روسیه صد هزارمین خودرو را از زمان شروع تولید در ژوئن ۲۰۱۹ تولید کرده‌است. تولید کامیون در ماه اول سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۵.۸ هزار دستگاه بوده که ۳۵.۴ درصد کمتر از یک سال قبل است. خط اصلی مونتاژ کاماز با نرخ مونتاژ ۱۹۰ دستگاه در روز کار می‌کرد و در آینده قرار است تا پاییز ۲۰۲۳ حجم تولید روزانه به ۲۲۰ دستگاه افزایش یابد.

کاماز طیف مدل‌های خود را در سال ۲۰۲۳ گسترش خواهد داد

مدیر کل کاماز که در فوریه تولید تراکتورهای خط اصلی KAMAZ-54901 را بر اساس یک پایه جدید که به تامین کشورهای غیردوست وابسته نیست، آغاز کرد، در نظر دارد محدوده خودروهای K5 را با ویژگی‌های مصرف‌کننده بهبودیافته در سال ۲۰۲۳ گسترش دهد. وی افزود همکاری با شرکا در توسعه فناوری موتورهای گازسوز بر پایه قطعات قابل‌دسترس نیز ادامه خواهد داشت. در مورد خانواده جدید خودروهای متوسط کامپس که در فوریه سال گذشته وارد بازار شد، در سال ۲۰۲۳، علاوه بر تولید خودروهای کامپس۹ و کامپس۱۲، قرار است مدل کامپس۵ نیز عرضه شود.

به گزارش سرویس مطبوعاتی کاماز، امکان نصب افزونه‌های مختلف بر روی شاسی کامپس وجود دارد. علاوه بر این، مدیر این شرکت در مورد برنامه‌هایی برای ایجاد یک خودروی الکتریکی سواری بنام Atom صحبت کرد. طبق پیش‌بینی‌های اولیه، از سال ۲۰۲۴ از خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود و نمونه اولیه آن قرار است تا ماه می ۲۰۲۳ تولید شود.

منبع:

autoastat

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب