چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آیا سیاست حمل و نقل آلمان در مسیر اشتباهی قرار دارد؟

تحلیل مسیر سیاست حمل و نقل آلمان

وزیر حمل و نقل فدرال آلمان، سیگنال‌های متفاوتی را به این صنعت ارسال می‌کند. از یک سو، به نظر می‌رسد که او مفهوم جدیدی برای سیاست حمل و نقل آلمان و نوسازی راه‌آهن دارد که تا سال 2030 تکمیل خواهد شد. از سوی دیگر، وزارت حمل و نقل پیش‌بینی‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که نشان می‌دهد ترافیک جاده‌ها تا سال 2051 به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت که نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های جاده‌ای است. بخش حمل و نقل، اعم از بار و مسافر، سردرگم است و از وخامت بیشتر راه‌آهن در کشور می‌ترسد.

بحث در آلمان در مورد اینکه آیا این کشور باید در سال‌های آینده به جای راه‌آهن بیشتر، در آزادراه‌ها سرمایه‌گذاری کند، از اواخر ژانویه در جریان است. در کمال تعجب، در بخش راه‌آهن آلمان، وزیر حمل و نقل یکی از مشتاق‌ترین حامیان تامین مالی زیرساخت‌های جاده‌ای بوده‌است.

در اوایل ماه مارس، گزارشی به سفارش وزارت حمل و نقل نشان داد که حمل‌ و نقل جاده‌ای بار در آلمان در سال‌های آینده رشد خواهد کرد و راه‌آهن‌ها به ظرفیت کامل حمل‌ و نقل بار خود می‌رسند. برای بسیاری، این گزارش توجیهی برای ریختن پول بیشتر به جاده‌ها و کنار گذاشتن راه‌آهن خواهد بود.

طرح جدید برای راه آهن

اندکی پس از آن، وزیر حمل و نقل به خبرگزاری آلمانی DPA گفت که سیاست حمل و نقل آلمان برای چندین دهه زیرساخت‌های راه‌آهن خود را نادیده گرفته و این ظرفیت نمی‌تواند تقاضای بالا را برآورده کند. به همین دلیل است که او قصد دارد تا سال 2030 پروژه وسیعی را برای نوسازی مهم‌ترین خطوط راه‌آهن انجام دهد.

اما، آیا این طرح واقعا جدید است؟ راه‌آهن آلمان یک سری کارهای زیربنایی را برای ارتقای گسترده شبکه راه‌آهن در سال‌های بعد اعلام کرده، در حالی که طرح جامع حمل و نقل ریلی آلمان برای سال 2030 اهداف مشابهی دارد. این وزارتخانه قصد دارد سهم بازار حمل و نقل ریلی را به 25 درصد افزایش دهد و به اهداف Deutschlandtakt دست یابد.

بی‌توجهی به راه‌آهن و تامین بودجه برای جاده‌ها

سؤال تنها این نیست که آیا طرح وزیر حمل و نقل واقعا «جدید» است، بلکه این است که چرا این وزارتخانه می‌خواهد بیشتر در جاده‌ها سرمایه‌گذاری کند. این که ترافیک جاده‌ای تا سال 2051 رشد خواهد کرد و اینکه کامیون‌ها محموله‌هایی را حمل می‌کنند که باید از طریق راه‌آهن جابجا شوند، بهانه‌ای برای تامین بودجه بیشتر زیرساخت‌های جاده‌ای نیست. در مقابل، این باید یک یافته نگران‌کننده باشد که نشان می‌دهد راه‌آهن به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد.

اتحادیه راه‌آهن ایالت آلیانز پرو شینه مطرح می‌کند که پیش‌بینی‌ها واقعیت نیستند. وزرایی که پشت پیش‌بینی‌ها پنهان می‌شوند تا منتظر تغییر دیرهنگام سیاست حمل‌ و نقل باشند، درک حرفه‌ای مشکل‌ساز دارند. انجمن دیگری به نام Die Güterbahnen ادعا کرده که پیش‌بینی این وزارتخانه مبنی بر اینکه ترافیک حمل‌ و نقل جاده‌ای تا سال 2051 به طور نامتناسبی رشد خواهد کرد، نشان می‌دهد که ترافیک حمل‌ و نقل ریلی نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل Die Güterbahnen از دولت به دلیل پایبندی به برنامه‌های حمل و نقل منسوخ شده که وعده‌های چند سال گذشته را برآورده نمی‌کند، انتقاد کرد. وی همچنین بیان کرد که کاهش پیش‌بینی‌شده سهام حمل‌ و نقل ریلی باید اهرمی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در راه‌آهن به جای سرمایه‌گذاری برای تسهیل افزایش احتمالی ترافیک جاده‌ای باشد.

چهارراه سرنوشت ساز

سیاست حمل و نقل آلمان در حال حاضر در یک چهارراه مهم قرار دارد. با وجود وعده‌های رشد و احتمالا گسترده‌ترین شبکه راه‌آهن در اروپا، حمل و نقل ریلی در خطر است. جدای از حمل و نقل ریلی، انتقال سبز نیز به خطر افتاده‌است. با توجه به مخالفت آلمان با ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی تا سال 2035، به نظر می‌رسد این گفتمان برای مدت طولانی ادامه یابد.

منبع:

railfreight

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب