جمعه 7 اردیبهشت 1403

اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر 2022

اخبار خودرو روسیه ماه دسامبر

آوتووزا قصد دارد نیمی از بازار خودرو روسیه را در سال 2023 تصاحب کند

بنابر گزارشات اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر، آوتوواز بازار خودروهای سواری و LCV روسیه را در سال 2023 در سطح 800 هزار دستگاه پیش‌بینی می‌کند. در سال جاری، طبق پیش‌بینی قبلی آوتوواز، بازار خودرو روسیه به ۶۷۰ تا ۷۰۰ هزار خودرو خواهد رسید. به گفته رئیس آوتوواز، در نوامبر 2022، طبق برآوردهای اولیه، فروش خودروهای لادا در روسیه به حدود 21.5 هزار دستگاه رسید که 12.3 درصد بیشتر از اکتبر، اما 15.9 درصد کمتر از نوامبر سال گذشته است. علاوه بر این، بنابر گفته‌های وی، برنامه سرمایه‌گذاری آوتوواز برای سال 2023 در سطح حدود 40 میلیارد روبل برنامه‌ریزی شده که دو برابر بیشتر از میزان بودجه امسال است.

آوتوواز تولید لادا لارگوس را در سال 2023 از سر می‌گیرد

رئیس شرکت آوتوواز، بدون اشاره به تاریخ دقیق‌تر گزارش داد که این شرکت قصد دارد تولید لادا لارگوس را در کارخانه خود در تولیاتی در سال 2023 از سر بگیرد. قبلاً برنامه‌ریزی شده بود که لادا لارگوس می‌تواند در پایان سال جاری یا در ابتدای سال 2023 به خط مونتاژ بازگردد. تولید لادا لارگوس از آوریل سال جاری به دلیل کمبود قطعات ناشی از بحران لجستیکی به طور دوره‌ای غیرفعال بوده‌است.

آخرین بار تولید این مدل در ماه جولای ، زمانی که 1800 خودرو تولید شد، از سر گرفته شد. علاوه بر این، به گفته رئیس آوتوواز، در سال 2023، لادا Izhevsk قصد دارد یک سری آزمایشی از ون‌های الکتریکی لادا ئی-لارگوس تولید کند. وی خاطرنشان کرد، بر خلاف بسیاری از پروژه های خودروهای الکتریکی دیگر که در روسیه ارائه شده‌اند، ئی-لارگوس تنها خودروی واقعاً داخلی است.

آوتوواز در نوامبر بهترین نتیجه فروش در سال 2022 را نشان داد

در ماه نوامبر، آوتوواز تعداد ۲۱ هزار و ۷۲۶ خودروی لادا در بازار روسیه فروخت که بهترین نتیجه از ابتدای سال 2022 بوده‌است. در مقایسه با اکتبر، رشد فروش 13.5 درصد بود، اما در مقایسه با نوامبر سال گذشته، کاهش 17,6 درصدی ثبت شد. بر اساس نتایج 11 ماهه سال 2022، نمایندگی‌های لادا روسیه ۱۶۴ هزار و ۶۳۶ خودرو فروخته‌اند که 48.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش سرویس مطبوعاتی این خودروساز، لادا گرانتا همچنان پرفروش‌ترین خودروی آوتوواز در ماه نوامبر است که فروش آن نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش یافته و به ۱۳ هزار و ۱۵ دستگاه رسیده‌است. رتبه دوم در حجم فروش توسط خودروی لادا نیوا تراول SUV به میزان 3,676 دستگاه (+64.6 درصد) تصاحب شده‌است. شاسی بلند لادا نیوا لجند توسط 3,222 خریدار انتخاب شد که 2.3 برابر بیشتر از یک سال قبل است.

آوتوواز قصد دارد در سال 2025 یک کراس اوور را بر اساس لادا وستا عرضه کند

بنابر گزارشات اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر، رئیس شرکت آوتوواز اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال 2025، تولید کراس اوور B پلاس دیفرانسیل جلو را بر اساس پلتفرم لادا وستا آغاز کند و اشاره کرد که این مدل از سطح بالایی از بومی‌سازی برخوردار خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که بخشی از مشتریانی که قبلاً کراس اوور رنو داستر را می‌خریدند، شاسی‌بلند جدید وستا B پلاس را خریداری می‌کنند، در حالی که بخشی دیگر نیوا تراول را انتخاب می‌کنند. وی همچنین افزود تولید داستر به دلیل تحریم‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و ریسک بالایی دارد. در حال حاضر، آوتوواز خودروهای آفرود لادا نیوا لجند و نیوا تراول را تولید می‌کند.

بازار خودرو روسیه در نوامبر 2022، به میزان 62 درصد کاهش یافت

فروش خودروهای سواری و LCV در روسیه در ماه نوامبر با 61.6 درصد کاهش به ۴۶ هزار و ۴۰۳ دستگاه رسید. بر اساس نتایج 11 ماهه سال 2022، بر اساس داده‌های AEB، بازار خودرو روسیه به ۵۴۸ هزار و ۸۷۷ وسیله نقلیه (-60.9 درصد) رسیده‌است. این در حالی است که حجم بازار خودروهای جدید روسیه در نوامبر 2022 به ۵۱ هزار و ۵۲۵ دستگاه رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 48.8 درصد کاهش داشته‌است.

در عین حال، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که در رابطه با اکتبر سال جاری، بازار خودرو روسیه 19 درصد افزایش داشته‌است. از ابتدای سال، ۵۶۹ هزار و ۵۳۶ خودروی سواری در روسیه خریداری شده که 58.8 درصد کمتر از ژانویه تا اکتبر 2021 است. رهبری بازار در اختیار لادا است که ۲۱ هزار ۲۰۷ دستگاه از این خودروها (+1.1 درصد) در ماه گذشته فروخته شده‌اند. در بین خودروهای خارجی، برند چینی چری محبوب‌ترین است که 5,537 دستگاه (+84.3 درصد) از این برند در روسیه فروخته شده‌است.

یوآز پاتریوت و پیکاپ گیربکس اتوماتیک نخواهند داشت

یوآز پذیرش سفارش مدل‌های پاتریوت و پیکاپ با گیربکس اتوماتیک را به حالت تعلیق درآورده‌است. در لیست قیمت این مدل‌ها آمده که “به طور موقت در دسترس نیستند”. یوآز دلیل اینکه چرا مدل‌های پاتریوت و پیکاپ با گیربکس اتوماتیک دیگر در دسترس نیستند را بیان نمی‌کند.

بدیهی است که به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا که عرضه گیربکس‌های فرانسوی Punch Powerglide 6L50 به یوآز را ممنوع کرده، اتفاق افتاده‌است. در همین حال، یوآز در حال حاضر نصب گیربکس مکانیکی پنج سرعته چینی BAIC را آغاز کرده و به احتمال زیاد این شرکت بتواند تامین‌کننده جدیدی برای گیربکس‌های اتوماتیک در چین نیز پیدا کند.

پیش‌بینی وزارت صنعت و تجارت از رشد بازار خودرو روسیه در سال 2023

معاون نخست وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه، پیش‌بینی می‌کند فروش خودروهای جدید در روسیه در سال 2023 نسبت به سال جاری افزایش یابد. پیش‌نویس بودجه فدراسیون روسیه برای سال 2023 منعکس‌کننده پیامدهای منفی پیش‌بینی‌شده بحران اقتصادی جدید است؛ پویایی منفی تولید ناخالص داخلی، کاهش صادرات، کاهش درآمد واقعی جمعیت و غیره. بدیهی است که بازار خودرو به عنوان رکن اقتصادی در کنار آن با شرایط جدید سازگار خواهد شد. در سال 2023، به سختی می‌توان انتظار رشد قابل‌توجهی در بازار خودروهای سواری جدید داشت. پیش‌بینی اولیه آژانس تحلیلی آوتواستات حدود 630 تا 640 هزار خودرو است.

کارخانه سابق نیسان با کنترل آوتوواز تولید خود را از سر می‌گیرد

بنابر گزارشات اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر، کارخانه سابق نیسان در سنت پترزبورگ که اکنون متعلق به انستیتو نامی است، توسط آوتوواز، معاون نخست وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه مدیریت خواهد شد و افزود که برنامه‌ریزی شده تولید در این شرکت در سال 2023 آغاز شود. بنابر گفته‌های رئیس آوتوواز، این شرکت در حال مذاکره برای مونتاژ احتمالی SKD خودروهای برند خارجی است.

قول حمایت وزارت صنعت و تجارت از خودروسازان تازه‌وارد

وزارت صنعت و تجارت گزارش داد که در مورد راه‌اندازی تولید در روسیه، از جمله وارد شدن به مشارکت فناوری با خودروسازان روسی، شرکت‌های خودروسازی خارجی حق دارند روی اقدامات حمایتی دولت حساب کنند. به طور خاص، به اقداماتی مانند قراردادهای سرمایه گذاری ویژه (SPIC 1.0 و SPIC 2.0) با هدف تحریک سرمایه‌گذاری در تولید صنعتی در روسیه، برنامه‌ای برای حمایت از کارهای تحقیق و توسعه اشاره می‌کند.

همچنین طرح قطعات خودرو در سال جاری راه‌اندازی شد که به صورت مشترک با صندوق توسعه صنایع در حال اجرا است. علاوه بر این، برنامه‌های هدفمندی برای تحریک تقاضا و تعدادی اقدامات دیگر برای حمایت از صنعت وجود دارد. وزارت صنعت و تجارت تاکید می‌کند این مجموعه اقدامات برای سرمایه‌گذاران خارجی که تصمیم راهبردی در زمینه مشارکت بلندمدت و سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری در روسیه گرفته‌اند نیز در دسترس است.

آوتوواز در مورد برنامه‌های سال 2023 صحبت کرد

در 12 دسامبر، وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه جلسه عادی هیئت مدیره آوتوواز را برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست نتایج فعالیت‌های شرکت در سال 2022، اجرای طرح‌های بومی‌سازی و جایگزینی قطعات موردنیاز تولید و همچنین برنامه‌های تولید برای سال 2023 را مورد بحث و بررسی قرار دادند. با توجه به اهداف اعلام‌شده توسط هیئت مدیره آوتوواز، طی سال 2023، این شرکت تولید سریال لادا وستا بازسازی‌شده را راه‌اندازی خواهد کرد و تولید لادا لارگوس را در سایت تولیاتی از سر خواهد گرفت.

سرویس مطبوعاتی این خودروساز گزارش می‌دهد که در پایان سال، آوتوواز یک دسته آزمایشی از وانت‌های برقی ئی-لارگوس را در یک سایت تولیدی در Izhevsk تولید خواهد کرد. همچنین در سال 2023، این شرکت قصد دارد سیستم ترمز ضدقفل را به پیکربندی خودرو بازگرداند. این شرکت به افزایش سطح بومی‌سازی خودروهای تولیدشده از قبل و توسعه پروژه‌های جدید ادامه خواهد داد. در نوامبر امسال، سهم برند لادا در بازار خودروهای سواری جدید و وسایل نقلیه تجاری سبک در روسیه از 40 درصد عبور کرد. در سال 2023، آوتوواز قصد دارد سهمی در حدود 40 درصد از بازار خودرو روسیه را حفظ کند و همچنین فروش صادراتی را از سر بگیرد.

آوتوواز قصد دارد در سال 2023 بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند

بنابر گزارشات اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر، وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه گزارش داد که هیئت مدیره آوتوواز برنامه تولید این شرکت برای سال 2023 را تصویب کرد. از ماه می 2022، هیئت مدیره آوتوواز توسط معاون نخست وزیر وزارت صنعت و تجارت اداره می‌شود. به گفته وی، وظایف کلیدی این خودروساز در سال 2023، گسترش محدوده مدل و افزایش حجم تولید است. موضوع موردتوجه ویژه دولت افزایش سطح در دسترس بودن خودروها و کنترل بر قیمت‌گذاری خواهد بود.

آوتوواز در نظر دارد در نیمه دوم 2023 تولید خود را در کارخانه نیسان از سر بگیرد

بنابر گزارشات اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر، آوتوواز قصد دارد تولید خود را در کارخانه نیسان واقع در سنت پترزبورگ از سر بگیرد. رئیس این شرکت اعلام کرد که رنو نیسان بسیاری از فرآیندهای تولید را یکپارچه کرده و این به از سر گیری سریع عملیات در سنت پترزبورگ کمک می‌کند. آوتوواز در حال حاضر در حال مذاکره فعال با یک شریک بالقوه برای تامین کیت خودرو برای مونتاژ در کارخانه نیسان است که قرار است در ژانویه تا فوریه 2023 تکمیل شود.

پیش از این گزارش شده بود که کارخانه نیسان در سنت پترزبورگ که به مدیریت آوتوواز منتقل شد، می‌تواند شروع به تولید خودروهای چینی با نام تجاری لادا کند. هیچ تصمیم نهایی در مورد محدوده مدل وجود ندارد، اما با آنچه در کارخانه در تولیاتی تولید می‌شود مطابقت نخواهد داشت.

تولید جدید قطعات بدنه خودرو در مسکو افتتاح شد

در 19 دسامبر، Alfa Automotive Technologies یک کارخانه در شهر مسکو برای تولید قطعات بدنه خودروها و وسایل نقلیه تجاری افتتاح کرد. به گفته سرویس مطبوعاتی دولت مسکو، سرمایه‌گذاری در اجرای این پروژه حدود سه میلیارد روبل است. صد و دوازده واحد از تجهیزات مدرن صنعتی شامل خطوط و پرس سرد مهر زنی، خط پرس برش و بلنکینگ، مراکز ماشین‌کاری با کنترل عددی و دستگاه اندازه‌گیری مختصات در محل تولید نصب شده‌است.

صلاحیت‌های مهندسی متخصصان امکان تولید بیش از 150 نوع قطعه مهرشده را می‌دهد. این شرکت فقط از مواد خام روسی، شامل محصولات فلزی PJSC Severstal (Cherepovets)، کارخانه‌های متالورژی Magnitogorsk و Novolipetsk استفاده می‌کند. این کارخانه تا 12 میلیون قطعه در سال برای بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید خواهد کرد. در سال 2023، به دلیل قراردادهایی با آوتوواز و سازنده چینی هاوال و همچنین سفارشات UzAuto، PSMA Rus و نامی، انتظار می‌رود میزان استفاده از ظرفیت تولید به ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یابد. در آینده، کارخانه اتومبیل مسکو Moskvich نیز ممکن است به مصرف‌کننده محصولات AAT تبدیل شود.

کاماز در مورد برنامه‌های سال 2023 صحبت کرد

بنابر گزارشات اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر، کاماز در سال 2023 قصد دارد تولید تراکتور خط اصلی KAMAZ-54901 و نسل K5 کامیون‌های کمپرسی سنگین کاماز را بر روی پایه قطعات جدید از سر بگیرد. این کارخانه به فعالیت در زمینه توسعه حمل و نقل هیدروژن، وسایل نقلیه بدون سرنشین و همچنین توسعه خط خودروهای الکتریکی و اجرای پروژه‌های دیگر ادامه خواهد داد.

پیش از این گزارش شده بود که کاماز قصد دارد در سال 2023، حدود ۵۰ هزار خودرو در روسیه به فروش برساند و سهم بازار خود را که در حال حاضر 44 درصد است افزایش دهد. همانطور که اشاره شد، اعمال تحریم‌ها بیش از همه بر تولید مدل‌های جدید تأثیر گذاشت که معلوم شد بیشتر به تأمین‌کنندگان خارجی وابسته بودند. اما تا ماه جولای، این شرکت با استفاده از ذخیره انبار و عدم توقف تولید، مشکلات تامین قطعات را برطرف کرد. کاماز در ماه‌های اخیر حداقل 100 و 150 دستگاه خودرو از نسل‌های K4 و K5 را به صورت ماهانه تولید می‌کند.

بنابر گفته‌های مدیر عامل کاماز، کار در مقیاس بزرگ برای بومی‌سازی قطعات انجام شده و از فوریه 2023 برنامه‌ریزی شده که تولید کامل کامیون‌های نسل K5 با استفاده از قطعاتی که به منابع تولیدی کشورهای غیردوست وابسته نیستند آغاز شود. در نتیجه، کاماز در نظر دارد هر ماه 500 دستگاه خودرو از نسل K5 تولید کند و برنامه تولید آن به 700 تا هزار دستگاه در ماه افزایش یابد.

مدل‌های لادا در کارخانه نیسان سابق در شهر سنت پترزبورگ تولید می‌شوند

آوتوواز پروژه‌ای را برای تولید خودروهای لادا در یک سایت تولید در سنت پترزبورگ راه‌اندازی کرد. تصمیم برای انتقال شرکت تحت کنترل آوتوواز توسط سهامداران این شرکت با حمایت وزارت صنعت و تجارت روسیه گرفته شد. سرویس مطبوعاتی این خودروساز گزارش می‌دهد، به عنوان بخشی از پروژه جدید، آوتوواز انتظار دارد تولید خودروهای جدید را با نام تجاری لادا در سنت پترزبورگ آغاز کند.

برنامه‌ریزی شده که مدل‌های مختلف سگمنت‌های C و D از جمله کراس اوورها و سدان‌ها به صورت مرحله به مرحله در نیمه دوم سال 2023 تولید شوند. تمام تجهیزات مورد نیاز برای مونتاژ توسط یک یا چند شریک از کشورهای دوست که مذاکرات با آنها در مراحل نهایی است، تامین خواهد شد. بومی‌سازی مرحله‌ای تولید نیز با مشارکت تامین‌کنندگان قطعات مستقر، در میان سایر نقاط کشور، در سنت پترزبورگ برنامه‌ریزی شده‌است. این امر حفظ اشتغال را هم در کارخانه خودروسازی و هم در صنایع مرتبط در منطقه تضمین می‌کند.

کاماز تولید را تا یک درصد در سال 2022 کاهش می‌دهد

مدیرعامل این شرکت از کاهش 0.7 درصدی تولید کاماز در سال 2022 و به 43 هزار و 828 دستگاه خبر داد و بنابرگفته‌های وی، در 11 ماهه امسال تاکنون 39 هزار و 849 دستگاه کامیون تولید شده‌است. او همچنین در مورد افزایش حجم برنامه سرمایه‌گذاری به 300 میلیارد روبل و افزایش سود خالص به پنج میلیارد روبل در سال 2023 صحبت کرد.

سهم صنعت خودروسازی روسیه در بازار داخلی باید به 80 درصد افزایش یابد

سهم خودروهای روسی در این کشور باید طی هشت سال دو برابر شود. معاون نخست وزیر طی دیداری با نخست وزیر گفت که خودروهای داخلی تا سال 2030 ، هشتاد درصد بازار را تصاحب خواهند کرد. در عین حال، این کشور انتظار دارد تا سال 2025 تولید قطعات خودرو را سه برابر کند و کل تولید انواع خودروها را نیز دو برابر کند. چنین اهدافی در استراتژی توسعه صنعت خودرو بیان شده‌است.

در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، این امر عمدتاً از طریق محصولات بسیار بومی‌سازی‌شده و افزایش تعداد خودروهای تولیدشده بر روی همین پلت فرم انجام می‌شود. علاوه بر این، مقامات دیگر، بر توسعه خودروهای هیبریدی و الکتریکی تمرکز خواهند کرد. بر اساس گفته‌های وی، چنین یکپارچه‌سازی اجازه می‌دهد تا پایه اجزای روسی را افزایش دهند، الزامات مشارکت شرکای خارجی در تولید قطعات تنظیم می‌شود. همچنین بر ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک با سهام کنترل‌کننده و حقوق مالکیت معنوی در طرف روسیه تاکید کرد. برای توسعه قطعات و مصالح، پیشنهاد کرد که عمده بودجه دولتی از طریق برنامه تخصصی فعلی صندوق توسعه صنایع تخصیص یابد که حجم آن در سال جاری به 50 میلیارد روبل افزایش یافته‌است.

اولین خودروهای MOSKVICH برای فروش در دسترس هستند

بنابر گزارشات اخبار خودرو روسیه در ماه دسامبر، اولین خودروهای Moskvich برای خرده‌فروشی وارد بازار شده‌اند. کراس اوور کامپکت Moskvich 3  معادل  1.97 میلیون روبل و کراس اوور الکتریکی Moskvich 3e  معادل 3.5 میلیون روبل قیمت‌گذاری شده‌اند. در مرحله اول، خودروها توسط 11 مرکز نمایندگی در مسکو به فروش می‌رسند و سال آینده، شبکه نمایندگی‌های Moskvich به شهرهای بزرگ روسیه با جمعیت یک میلیون نفری گسترش می‌یابند و با افزایش حجم تولید، حضور خود را در بازار روسیه افزایش می‌دهند.

کراس اوور کامپکت Moskvich 3 نسخه تبدیل‌شده JAC JS4 است. ابعاد این مدل 4410 میلی‌متر طول، 1800 میلی‌متر عرض و 1660 میلی‌متر ارتفاع با فاصله بین دو محور 2620 میلی‌متر است. محدوده موتور SUV دیفرانسیل جلو شامل یک موتور 1.5 لیتری توربو بنزینی با قدرت 150 اسب بخار و همچنین یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با ظرفیت 109 اسب بخار است. هر دو واحد به انتخاب خریداران در ترکیب با مکانیک شش سرعته یا CVT ارائه می‌شوند. تجهیزات کراس اوور Moskvich 3 به ویژه شامل اپتیک LAD، ریل سقف، رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، فرمان چندمنظوره با قدرت الکتریکی و واحد کروز کنترل، ترمز دستی الکترومکانیکی با عملکرد نگه داشتن خودکار و همچنین یک درب عقب برقی است.

علاوه بر این، این خودرو می‌تواند به پنل ابزار دیجیتال با نمایشگر 10.25 اینچی و سیستم چندرسانه‌ای با صفحه نمایش لمسی هم‌اندازه با قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند از طریق پروتکل‌های Apple CarPlay/Android Auto و همچنین دستگاه‌های شامل بلندگوها، سیستم دوربین فراگیر و مونروف برقی مجهز شود. در مورد کراس اوور الکتریکی Moskvich 3e، مدل JAC Sehol E40X اساس آن است. این مدل دارای موتور الکتریکی با ظرفیت 68 اسب بخار است. و ظرفیت باتری 55 کیلووات ساعتی، برد 410 کیلومتری بدون شارژ مجدد را فراهم می کند.

” بخوانید: اخبار خودروی روسیه در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲

” بخوانید: اخبار خودروی روسیه در ماه جولای سال ۲۰۲۲

منبع: 

autoastat

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب