جمعه 7 اردیبهشت 1403

تغذیه راه آهن لهستان با هیدروژن

راه‌ آهن لهستان و گذار به انرژی هیدروژنی

بر اساس ادعای شرکت PKP Energetyka (توزیع‌کننده برق به راه آهن لهستان و اپراتور تاسیسات جدید ذخیره انرژی کششی در حال ساخت در گاربس)، انرژی کششی راه آهن لهستان تا سال ۲۰۲۳ توسط هیدروژن تامین خواهد شد. این شرکت به تازگی قراردادی را برای اجرای سامانه هیدروژنی در این تاسیسات امضا کرده‌است.

هیدروژن با استفاده از انرژی تولیدشده در مزارع خورشیدی تامین می‌شود و یکی از منابع انرژی در این تاسیسات به شمار می‌رود.

بنابر گفته‌های این شرکت، هدف این تاسیسات، تقویت امنیت و کیفیت تامین انرژی برای شبکه ریلی، متعادل‌سازی توان گرفته‌شده از سامانه برق ملی لهستان و امکان استفاده کارآمدتر از منابع انرژی تجدیدپذیر است.

” بخوانید: کربن‌زدایی از صنعت ریلی

ذخیره‌سازی برای آینده

سامانه تولید و ذخیره انرژی مبتنی بر هیدروژن، شامل الکترولیزوری برای تبدیل انرژی خورشیدی به هیدروژن، یک سامانه ذخیره هیدروژن و یک پیل سوختی برای تبدیل هیدروژن به برق است.

این تاسیسات برای تایید امکان‌پذیری استفاده از راهکارهای ذخیره هیدروژن برای تغذیه راه آهن لهستان در آینده طراحی شده‌اند. هدف این سامانه ذخیره‌سازی تمام انرژی تولیدشده توسط مزرعه خورشیدی است که برای مقاصد کششی فعلی استفاده نمی‌شود. ارزش این پروژه 64.2 میلیون یورو برآورد شده‌است.

فناوری شرکت PKP Energetyka

تغییر انرژی

این شرکت اولین شرکتی در لهستان خواهد بود که برای تامین انرژی مبتنی بر هیدروژن شبکه ریلی برقی از منابع تجدیدپذیر استفاده می‌کند. مولفه تولیدشده در مرحله تحقیق و توسعه برای اهداف خود شرکت، برای مثال برای تامین ایستگاه‌های فرعی کششی استفاده خواهد شد، اما راهکاری که در آینده اجرا می‌شود امکان تغذیه سامانه کششی را نیز خواهد داشت.

” بخوانید: سوخت‌های جایگزین برای ماشین‌های ریلی

طراحی فنی این سامانه همچنین امکان جدا کردن سیلندرهای هیدروژن پرشده را ایجاد می‌کند تا برای مثال بتواند برای تغذیه خودروهای ریلی مورد استفاده قرار گیرند. طبق گفته‌های مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت، در حال حاضر، صنعت لهستان در حال تغییر انرژی است و این شرکت در حال دنبال کردن برنامه ریل سبز است. هدف این شرکت تبدیل ۸۵ درصد منبع تغذیه راه آهن لهستان به منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ است. همچنین این شرکت قصد دارد ۱۵ درصد دیگر را نیز از انرژی سبز تامین کند و به همین منظور سرمایه‌گذاری‌هایی را در راهکارهای مدرن تحقیق و توسعه انجام داده‌است.

منبع:

railfreight

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب