پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کاهش کیفیت اولیه خودروها در سال ۲۰۲۲

کیفیت اولیه خودروها

بر اساس مطالعه کیفیت اولیه ایالات متحده (IQS)، آغاز همه‌گیری کووید۱۹ منجر به کاهش قابل‌توجه کیفیت اولیه خودروها شد. مشکلات زنجیره تامین، افزایش قیمت خودروها و جابجایی پرسنل از جمله اختلالاتی بود که بواسطه شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد و موجب رسیدن مشکلات صنعت خودرو به بالاترین رکورد خود در تاریخ ۳۶ ساله این مطالعه شد. در مقایسه با نتایج سال ۲۰۲۱، صنعت خودرو افزایشی ۱۱ درصدی در معیار PP100 (مشکلات به ازای هر ۱۰۰ وسیله نقلیه) را تجربه کرد. این مقدار ۱۸ PP100 بدتر از سال گذشته است و در نتیجه متوسط PP100 صنعت خودرو ۱۸۰ برآورد شده‌است. هر چه مقدار PP100 کمتر باشد، نشان‌دهنده کیفیت بالاتر یک وسیله نقلیه است.

جنرال موتورز این روند را با بهبود کیفیت اولیه خودروها کاهش می‌دهد و چنین اقدامی، این شرکت را در بالاترین رتبه در بین شرکت‌های خودروسازی قرار می‌دهد. در این بین، شرکت بیوک کیفیت محصولات خود را هر سال به میزان ۱۷ PP100 بهبود می‌دهد که منجر به صعود این شرکت از جایگاه دوازدهم در سال ۲۰۲۱، به بالاترین رتبه در سال ۲۰۲۲ شد. جنسیس نیز در میان برندهای پریمیوم، بالاترین جایگاه را از آن خود کرده‌است. هر ساله، ۹ برند از ۳۳ برند رتبه‌بندی‌شده در حوزه بهبود کیفیت خودرو، بهبود رتبه پیدا می‌کنند.

بنابر گفته‌های مدیر global automotive، به طور کلی، در تاریخ این مطالعه سیر بهبود ثابتی مشاهده می‌شود و کاهش دیده شده در سال ۲۰۲۲ ناامیدکننده و در عین حال قابل درک است. چراکه خودروسازان تولید خودروهایی که از فناوری‌های پیچیده‌تری برخوردارند را در در دوره‌ای که با کمبود زیاد اجزای حیاتی مورد نیاز این فناوری‌ها مواجه است، ادامه داده‌اند.

pp100

رنکینگ برندها بر اساس PP100

مطالعه کیفیت اولیه خودورها ایالات متحده، که اکنون در سی و ششمین سال خود قرار دارد، امسال بر اساس پاسخ‌های تقریبا ۸۴ هزار خریدار و اجاره‌کننده خودروهای جدید سال 2022 است که در اوایل دوره مالکیت مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعه بر اساس یک مجموعه ۲۲۳ سوالی است که در ۹ دسته تنظیم شده‌: اطلاعات و سرگرمی (infotainment)؛ ویژگی‌ها،‌ کنترل‌ها و نمایشگرها؛ نمای خارجی؛ کمک راننده؛ نمای داخلی؛ قوای محرکه؛ صندلی‌ها؛ تجربه رانندگی و سیستم تهویه. این مطالعه به منظور ارائه اطلاعات به خودروسازان طراحی شده تا بتوانند مشکلات را راحت‌تر شناسایی کنند و کیفیت محصولات را بهبود ببخشند.

اختلال در زنجیره تامین خصوصا کمبود ریزتراشه‌ها، خودروسازان را مجبور کرده تا به دنبال راهکارهای جایگزین برای رساندن خودروها به خریداران باشند. در برخی موارد،‌ خودروهای جدید حتی بدون اینکه برخی ویژگی‌ها روی آن‌ها نصب شده باشد ارسال شدند.

یافته‌های مطالعه سال ۲۰۲۲

در ادامه یافته‌های کلیدی مطالعه سال ۲۰۲۲ آورده شده‌است.

  • مشکلات فراتر از عرضه وسایل نقلیه است: امسال، هم مدل‌های جدید و هم مدل‌های قبلی که تولید آن‌ها از گذشته ادامه‌ یافته با افزایش مشکلات روبرو شدند. این در حالی است که حتی مدل‌های کاملا جدید با داشتن ۲۳ PP100 بدتر هم بوده‌اند. شکاف کیفی اولیه بین مدل‌های جدید و مدل‌های قبلی که تولید آن‌ها از گذشته ادامه‌ یافته از ۲۰ PP100 در سال ۲۰۲۱ به ۲۵ PP100 در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و این فاصله را بیشتر کرده‌است. مطالعه سال 2022 نشان می‌دهد که در مدل‌های جدید عملکرد بدتر از متوسط سگمنت خود، چهار برابر بیشتر از عملکرد بهتر از متوسط سگمنت است.
  • خودروهای بازار انبوه مشکلات کمتری نسبت به خودروهای پریمیوم دارند: میانگین PP100 در بازار انبوه ۱۷۵ است که این رقم در مقایسه با برندهای پریمیوم ۲۱ واحد کمتر است. خریداران برندهای پریمیوم معمولا فناوری بیشتری را در خودروهای خود خواهند داشت و افزایش پیچیدگی فناوری منجر به افزایش احتمال خطا و مشکلات می‌شود. با وجود چالش‌های عرضه خودروهای جدید در شرایط کنونی، خودروهای بازار انبوه با احتمال بیشتری ممکن است به جایگاه‌های برتر در مقیاس کیفیت اولیه خودروها راه پیدا کنند. با وجود اینکه بازار برندهای پریمیوم با مشکلات بیشتری مواجه شده‌، جنسیس و لکسوس از این قاعده مستثنی بوده و موفق شده‌اند از این مشکلات جلوگیری کنند.
  • سامانه‌های اطلاعات و سرگرمی همچنان مشکل‌سازترین حوزه هستند: دسته‌بندی اطلاعات و سرگرمی با 45 PP100، مشکل‌سازترین دسته‌بندی به حساب می‌آید که از دسته‌بندی بعدی که بیشترین مشکل را دارد 19.5 PP100 بدتر است. شش مورد از ۱۰ حوزه مشکلاتی که در این مطالعه شناسایی شده‌اند مربوط به بخش اطلاعات و سرگرمی شامل اتصال Android Auto/Apple CarPlay (5.8 PP100‌)؛ سامانه تشخیص صدا (4 PP100)؛ مشکلات صفحات لمسی/ صفحه نمایشگر (3.5 PP100)؛ سامانه بلوتوث داخلی (3.4 PP100)؛ کمبود پورت USB (2.9 PP100) و صدای نامناسب (2.7 PP100) بودند.
  • خودروهای الکتریکی با باتری و خودروهای هیبریدی پلاگین مشکل سازتر هستند: صاحبان خودروهای الکتریکی و هیبریدی نسبت به دارندگان خودروهایی با موتور احتراق داخلی، مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. متوسط PP100 در خودروهای موتور احتراق داخلی ۱۷۵ واحد، در خودروهای هیبریدی ۲۳۹ واحد و در خودروهای الکتریکی (بجز مدل‌های تسلا) 240 واحد است. متوسط PP100 در مدل‌های تسلا ۲۲۶ واحد است.
  • مشکلات کمک‌راننده افزایش یافته‌است: مشکلات سیستم پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته بود اما در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده‌است. مشکل‌سازترین سامانه ADAS، هشدار خروج از خط / کمک به حفظ خطوط با نرخ 4.1 PP100 است.
  • تسلا موتورز برای اولین بار به صورت رسمی در مطالعه شامل شد: تسلا موتورز برای اولین بار در محاسبات صنعت خودرو با امتیاز 226 PP100 وارد شد. با این حال، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات این شرکت، خودروهای تسلا هنوز برای دریافت جوایز واجد شرایط نیستند.

برندها و مدل‌هایی با رتبه‌های برتر

بیوک با 139 PP100 در مقیاس کیفیت اولیه خودروها، در جایگاه اول، دوج با 143 PP100 در جایگاه دوم و شورلت با 147 PP100 جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌است.

جنسیس با ۱۵۶ PP100 بین برندهای پریمیوم در جایگاه اول و به طور کلی در رتبه چهارم قرار دارد. لکسوس و کادیلاک به ترتیب با PP100 ۱۵۷ و ۱۶۳ در رتبه‌های دوم و سوم بین برندهای پریمیوم قرار دارند.

شرکت‌های مادری که بیشترین جوایز را دریافت کرده‌اند عبارتند از شرکت جنرال موتورز با ۹ جایزه، BMW AG با ۵ جایزه، گروه هیوندای موتور با سه جایزه، شرکت فورد موتور با دو جایزه و شرکت تویوتا موتور با دو جایزه.

در میان برندها، شورلت با دریافت ۶ جایزه، بیشترین جوایز سگمنت را از آن خود کرده و بعد از BMW با دریافت ۴ جایزه قرار دارد.

  • مدل‌های شرکت جنرال موتورز که بالاترین رتبه را در بخش‌های مربوط به خود دارند شامل بیوک انکور GX، کادیلاک اسکالاد، کادیلاک XT6، شورلت کوروت، شورلت ایکوناکس، شورلت مالیبو، شورلت سیلورادو، شورلت سیلورادو HD و شورلت تاهو هستند. شورلت کوروت با ۱۰۱ PP100 در بالاترین رتبه در میان این مدل‌ها قرار دارد.
  • مدل‌های BMW AG که در بخش‌های خود از بالاترین رتبه برخوردار هستند شامل BMW سری ۲، BMW سری ۷، BMW X1 و BMW X3 هستند.
  • مدل های گروه هیوندای موتور که بالاترین رتبه را در بخش‌های مربوط به خود دارند شامل جنسیس G80، هیوندای اکسنت و کیا فورته هستند.
  • مدل‌های شرکت فورد موتور که بالاترین رتبه را در بخش‌های مربوطه دارند شامل فورد رنجر و لینکلن ناتیلوس هستند.

جوایز کیفیت کارخانه

کارخانه شرکت جنرال موتورز واقع در سن لوئیس-پوتوسی مکزیک که تولیدکننده خودروهای شورلت ایکوناکس و GMC مدل Terrain است، جایزه پلاتین کیفیت کارخانه را دریافت کرده‌است. جوایز  کیفیت کارخانه صرفا بر اساس عیوب و نقص‌ها است و مشکلات مرتبط با طراحی را شامل نمی‌شود.

کارخانه تاکایوکا ۱ (ژاپن) شرکت تویوتا موتور با تولید تویوتا کرولا و کارخانه توچیگی ۱ (ژاپن) شرکت نیسان موتور با تولید اینفینیتی Q50 جایزه طلا کیفیت کارخانه برای منطقه آسیا/ اقیانوسیه را دریافت کرده‌اند. کارخانه رگنسبورگ (آلمان) BMW AG با تولید BMW X1 و BMWX2 جایزه طلا کیفیت کارخانه برای منطقه اروپا و آفریقا را دریافت کرده‌است.

منبع:

autotech

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب