شنبه 1 اردیبهشت 1403

سرمایه‌گذاری صنعت قطعه‌سازی خودروی ترکیه  

سرمایه‌گذاری صنعت قطعه‌سازی خودروی ترکیه  

شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودرو در ترکیه، تصمیم به تقبل سرمایه‌گذاری دو میلیون دلاری در سال جدید میلادی گرفته‌اند. این رقم در سال ۲۰۲۱، معادل ۱.۵ میلیون دلار به تصویب رسیده‌ بود. تقریبا نیمی از سرمایه‌گذاری صنعت قطعه‌سازی خودروی ترکیه، به فناوری خودروهای الکتریکی اختصاص خواهد یافت. 

بنابر اعلام رئیس هیات مدیره اتحادیه تامین‌کنندگان خودروی ترکیه، اعضای این اتحادیه رشدی یک درصدی را در سال جدید پیش‌بینی کرده‌اند. این پیش‌بینی بدبینانه به دلیل تحولات نامطلوب سال ۲۰۲۱ است که هنوز بر روی صنعت خودرو سنگینی می‌کنند. بنابر عقیده این اتحادیه، مشکلات سال گذشته هنوز برای این صنعت تمام نشده‌است. با این وجود، برخلاف چالش‌های سال گذشته، بخش خودرو ترکیه توانست سهم خود از بازار جهانی را از ۱.۶ درصد به ۱.۷ درصد افزایش دهد.  

بر اساس گزارش اتحادیه تامین‌کنندگان، در سال گذشته میلادی صادرات تامین‌کنندگان قطعات خودرو افزایش ۲۶ درصدی داشت. این اتفاق موجب شد تا برای اولین بار شرکت‌ها بتوانند کالاهای خود را به ۱۹۰ کشور در تمام هفت اقلیم صادر کنند. علاوه‌ بر آن، نسبت به سال ۲۰۲۰ صادرات به ۳۷ کشور با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو بود. رئیس هیات مدیره اتحادیه تامین‌کنندگان خودروی ترکیه هدف سال جاری میلادی را ۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد.   

این اتحادیه باور دارد افزایش چشم‌گیر صادرات در سال ۲۰۲۱، نه به دلیل افزایش قیمت واحد محصولات، بلکه افزایش حجم صادرات به لطف تنوع گسترده‌تر محصولات بود. همچنین بنابر اعتقاد رئیس هیات مدیره این اتحادیه، شرکت‌های عضو اتحادیه، با وجود تردیدهای موجود سرمایه‌گذاری خود را قطع نخواهند کرد. آن‌ها معتقدند حتی با وجود چالش‌هایی چون مشکلات مربوط به مواد خام، هزینه‌های حمل‌ونقل و همچنین تامین ریزتراشه‌ها، اگر قدم‌هایشان به درستی برداشته شود قادر خواهند بود از پتانسیل صادرات شرکت‌های داخلی بهره‌برداری کنند.  

با توجه به اینکه بخش اصلی سرمایه‌گذاری صنعت خودرو ترکیه متعلق به خودروهای الکتریکی است، بنابراین بیشتر سرمایه‌گذاری بخش قطعات خودرو نیز در همین راستا خواهد بود.  

بر اساس گزارس اتحادیه خودروسازان، صادرات ترکیه در سال گذشته میلادی با رشد ۱۵.۲ درصدی به ۲۹.۹ میلیارد دلار افزایش یافت و از این میان، صادرات خودروی سواری با کاهش اندک  ۰.۴ درصدی به ۹.۳ میلیارد دلار رسید. 

منبع: 

hurriyetdailynews

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب