جمعه 10 فروردین 1403

اسپانیا 258 میلیون یورو برای قطارهایی که از تونل عبور نمی‌کنند هزینه کرده‌است

تقبل هزینه هنگفت برای قطارهای بزرگ اسپانیا

دو مدیر حمل و نقل اسپانیایی پس از شکست قطارهایی که برای تونل‌های خطی که در آن حرکت می‌کردند بسیار بزرگ بودند، اخراج شدند. اسپانیا اخیرا 258 میلیون یورو برای طراحی 31 قطار هزینه کرده که به دلیل یک نقص بزرگ در طراحی، تحویل پروژه حداقل دو سال به تعویق خواهد افتاد.

طرح این قطارها قرار بود در خط FEVE که از مناطق آستوریاس و کانتابریا می‌گذرد، استفاده شود. قدمت این خط به قرن نوزدهم برمی‌گردد و بنابراین مسیرهای آن دارای گیج‌های باریک‌تر از استاندارد ۱۴۳۵ میلی‌متری هستند، چیزی که سازنده در طراحی‌ها متوجه آن نشد. اپراتور ملی راه‌آهن اسپانیا Renfe، شرکت ریلی Adif و همچنین دولت این کشور، همگی پس از عدم توجه به نقص طراحی، با انتقاد شدید روبرو شده‌اند.

CAF که مسئولیت ساخت این قطارها را بر عهده دارد برای اولین بار در مارس ۲۰۲۱ نگرانی‌های خود را در مورد اندازه آن مطرح کرد. این شرکت قراردادی ۲۵۸ میلیون یورویی در ژوئن ۲۰۲۰ برای ساخت ۳۱ قطار تا اکتبر ۲۰۲۴ امضا کرده بود. این اشتباه قبل از ساخت قطار مشاهده شد و تحویل پروژه را چندین سال به تاخیر انداخت. اکنون این قطارها احتمالاً در سال ۲۰۲۶ تحویل داده خواهند شد. مدیر ریلی Renfe به همراه رئیس بازرسی فناوری Adif برکنار شده‌اند.

به نظر می­رسد ریشه مشکل مربوط به بیانیه شبکه است که توسط Adif در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و اپراتور ملی راه‌آهن اسپانیا از آن برای توصیف ویژگی‌های فنی قطارهای جدید استفاده کرد. با این حال، این سند گیج خطوط راه‌آهن را توصیف نکرده‌است.

بنابر اعلام اپراتور ملی راه‌آهن اسپانیا، مشکل این است که اندازه‌گیری‌های رسمی تونل‌ها با واقعیت مطابقت ندارد. با این حال Adif اعلام کرد که مسئول اشتباهات در مشخصات قرارداد توسط Renfe نیست.

به منظور رسیدگی به این موضوع، مقامات ادعا کرده‌اند که از “روش مقایسه‌ای” که متکی بر استفاده از قطاری است که از قبل در شبکه در حال گردش است، به‌عنوان مرجعی برای اندازه طرح‌های جدید استفاده خواهند کرد.

این راه حل در گذشته با موفقیت در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفته، اما هرگز در اسپانیا استفاده نشده، به این معنی که به مجوز مقامات ایمنی راه‌آهن اسپانیا نیاز دارد.

با توجه به فاصله دو ساله بین امضای قرارداد و تغییر استراتژی، اکنون قطارها باید دوباره طراحی شوند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانند به طور ایمن از تونل‌ها در مسیرهای موردنظر خود عبور کنند. هر دو شرکت متعهد شده‌اند که با ممیزی وزارت حمل و نقل با شفافیت مطلق همکاری کنند.

منبع:

eandt

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب