جمعه 31 فروردین 1403

ده پروژه گران قیمت ریلی در سال ۲۰۲۲

گران ترین پروژه های ریلی در سال ۲۰۲۲

بر اساس پایگاه داده پروژه گلوبال دیتا ۲۴۸ پروژه ساخت وساز ریلی در سال ۲۰۲۲ با هزینه مجموعا بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار آغاز شدند. اگرچه در مقایسه با ۲۷۶ پروژه ساخت راه‌آهن که در سال ۲۰۲۱ آغاز شده‌اند کاهش جزئی داشته، ولی از نظر سرمایه موردنیاز ۵۷۹.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۵۰۲.۳ میلیارد دلار در سال قبل، افزایش داشته‌است. در ادامه، به معرفی ده مورد از گران ترین پروژه های ریلی پرداخته شده‌است.

” بخوانید: اتصال شرق و غرب توسط شبکه ریلی عراق

آسیا بر فهرست پروژه‌های ساخت و ساز ریلی مسلط است و چین با ۵۰ پروژه در سال گذشته، معادل ۱۹.۹ درصد از کل جهان، برجسته‌ترین پروژه‌­ها را داشته‌است. تقریبا یک سوم کل پروژه‌های راه‌آهن در سراسر جهان، پروژه‌های مترو، راه‌آهن سبک و ترانزیت پرسرعت بودند که مجموعا بیش از ۱۳۰.۱ میلیارد دلار هزینه داشتند. از ده پروژه گران‌قیمت ریلی در سال ۲۰۲۱، پنج پروژه در آسیا واقع شده بودند که نشان‌دهنده تشنگی این قاره برای پروژه‌های بزرگ ریلی است. نیمی از ده پروژه گران قیمت ریلی در سال ۲۰۲۲، شامل راه‌آهن پرسرعت است که همه آنها در آسیا واقع شده‌اند.

” بخوانید: آذربایجان قصد دارد کریدور زنگزور را تا سال ۲۰۲۴ تکمیل کند “

در ادامه، ده مورد از گران ترین پروژه های ریلی با توجه به پایگاه داده پروژه ساخت و ساز گلوبال دیتا که در سال ۲۰۲۲ آغاز شده‌اند، آورده شده‌است.

۱۰- راه‌آهن سریع السیر Xiong’an-Xinzhou، چین: ۸.۸ میلیارد دلار

هدف از این پروژه، ساخت یک راه‌آهن سریع السیر برای ایجاد ترافیک روان و سریعتر و کاهش زمان سفر بین دو شهر است. این پروژه شامل ساخت یک خط ریلی سریع السیر به طول ۳۴۲ کیلومتر با سرعت طراحی‌شده ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، دوازده ایستگاه، پل، تونل، اتاق کنترل و پارکینگ، نصب تجهیزات الکتریکی، سیستم­‌های روشنایی، سیستم­‌های ایمنی و ریل‌گذاری مسیر است.

این پروژه در دو بخش توسعه خواهد یافت. بخش اول ۲۲۷.۸۰ کیلومتر و بخش دوم ۱۱۴.۷ کیلومتر است و انتظار می‌رود که کار ساخت و ساز آن تا آوریل ۲۰۲۷ تکمیل شود.

۹- خط راه‌آهن بزرگ قاهره-اسوان، مصر: ۹ میلیارد دلار

سازمان ملی تونل­‌ها در مصر، در حال توسعه یک خط برق در منطقه قاهره بزرگ، در امتداد رودخانه نیل تا شهر اسوان است. توسعه خط ۸۵۰ کیلومتری دارای سرعت طراحی‌شده ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری است. این پروژه از گران ترین پروژه های ریلی، که به “خط آبی” نیز معروف است، شامل ۳۵ ایستگاه است.

این پروژه شامل ساخت یک خط راه‌آهن برقی است که شامل ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن، بخش‌های تبادلی، گذرگاه‌ها، ساخت خطوط ریلی و نصب واحدهای سیگنالینگ است. گلوبال دیتا پیش‌بینی می‌کند این پروژه که ساخت آن در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ آغاز شد، تا پایان سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

 

۸- برنامه توسعه بهینه ریل کالیفرنیای جنوبی، ایالات متحده: ۱۰ میلیارد دلار

سازمان راه‌آهن منطقه‌­ای کالیفرنیای جنوبی (مترولینک)، بر برنامه بهبود راه‌آهن در کالیفرنیا نظارت می­‌کند. این پروژه بخشی از برنامه بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس است. در نوامبر ۲۰۲۲، مراسم کلنگ‌زنی شروع ساخت پروژه بود. ساخت و ساز این پروژه قرار است تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود.

۷- خط داخل شهری جزیره کراس، سنگاپور: ۱۰ میلیارد دلار

سازمان حمل و نقل زمینی سنگاپور، در حال ساخت یک خط ریلی زیرزمینی ۲۹ کیلومتری از پارک هوانوردی تا برایت هیل، به‌عنوان بخشی از خط حمل و نقل سریع انبوه جزیره کراس در سنگاپور است که دارای ۱۲ ایستگاه جدید است.

این پروژه شامل ساخت یک انبار ۵۷ هکتاری جدید در چانگی شرقی است تا ظرفیت نگهداری تا ۸۰ قطار، تونل‌ها، سازه‌های روگذر، تاسیسات نگهداری و ذخیره‌سازی، فضاهای پارکینگ و احداث خطوط راه‌آهن را فراهم کند. ساخت تونل با استفاده از دستگاه حفاری تونل انجام خواهد شد. ساخت و ساز در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد. پس از تکمیل پروژه در سال ۲۰۳۰، اتصال بهتر و زمان سفر کوتاه‌تری را برای بیش از صد هزار خانوار فراهم می‌­کند.

۶- راه‌آهن پرسرعت پکن-هنگ‌کنگ-تایوان، چین: ۱۴.۹ میلیارد دلار

شرکت گروه راه‌آهن ملی چین و گروه راه‌آهن چین-پکن، در حال ساخت یک خط راه‌آهن سریع السیر از Fengtai  در پکن به Xiong’an در هبی تا Shangqiu در هنان چین هستند. هدف این پروژه کاهش زمان سفر بین مناطق فوق است.

این پروژه شامل ساخت یک خط راه‌آهن سریع السیر به طول ۶۳۸ کیلومتر با سرعت طراحی‌شده ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، شانزده ایستگاه، پل و تونل، تاسیسات اداری، نصب سیستم­‌های سیگنالینگ و ایمنی و ریل­‌گذاری است. ساخت و ساز در سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

۵- خط راه‌آهن پرسرعت نانتونگ-نینگبو، چین: ۱۶ میلیارد دلار

در یکی از گران ترین پروژه های ریلی، شرکت خطوط اختصاصی مسافری راه‌آهن شانگهای-هانگژو در حال ساخت یک خط راه‌آهن از نانتونگ به نینگبو در ژجیانگ چین، با هدف کاهش زمان سفر بین این دو نقطه است.

این پروژه شامل ساخت یک خط راه‌آهن به طول ۳۰۹.۸ کیلومتر با سرعت طراحی‌شده ۳۵۰ کیلومتر در ساعت با ۱۰ ایستگاه راه آهن، یک پل راه‌آهن ۲۹.۲ کیلومتری در خلیج هانگژو، تونل‌­ها، ساختمان­‌های اداری و تاسیسات پارکینگ و نصب سامانه کنترل ترافیک است. ساخت و ساز در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

۴- راه‌آهن پرسرعت پکن-کونمینگ، چین: ۱۹.۱ میلیارد دلار

خط اختصاصی مسافری راه‌آهن Xicheng شرکت Sh،aanxi در حال توسعه خط بین شیان تا چونگ‌کینگ در چین است و هدف آن بهبود اتصال و کاهش ترافیک جاده‌­ای است.

این پروژه شامل ساخت ۴۷۷.۹ کیلومتر راه‌آهن با سرعت طراحی‌شده ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، یازده ایستگاه، پایانه‌­های ریلی، اتاق‌های کنترل، تونل‌ها (تونل جیانشان، ۶۰۰۲ متر)، امکانات پارکینگ، نصب واحدهای روشنایی و سیگنالینگ، تجهیزات و سیستم­‌های ایمنی وریل‌گذاری مسیر است. ساخت و ساز در پایان سال ۲۰۲۲ آغاز شد و انتظار می‌رود تا نوامبر ۲۰۲۸ تکمیل شود.

۳- راه‌آهن ساحلی رودخانه یانگ تسه، چین: ۲۳.۳ میلیارد دلار

گروه راه‌آهن ساحل رودخانه یانگ تسه در حال ساخت یک خط ریلی پرسرعت از شانگهای به نانجینگ و هفی در چین است. هدف این پروژه، گسترش شبکه راه‌آهن و کاهش ترافیک، زمان سفر و مسافت در منطقه است. این پروژه بخشی از راه‌آهن سریع السیر شانگهای-چونگ‌کینگ-چنگدو است.

این پروژه شامل ساخت یک خط ریلی سریع السیر به طول ۵۵۳.۷۶ کیلومتر با سرعت طراحی‌شده ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، شانزده ایستگاه، پایانه‌های ریلی، اتاق‌های کنترل و پارکینگ، نصب واحدهای روشنایی و سیگنالینگ، تجهیزات و سیستم‌های ایمنی وریل‌گذاری مسیر است. این پروژه در نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و قرار است در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۸ تکمیل شود.

۲- برنامه سرمایه‌گذاری لجستیک ریلی، برزیل: ۲۸ میلیارد دلار

وزارت حمل و نقل برزیل قصد دارد توسعه شبکه راه‌آهن را به عنوان بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری لجستیک در برزیل انجام دهد. این برنامه شامل ساخت، نوسازی و نگهداری ۷۵۰۰ کیلومتر خطوط راه‌آهن است. این برنامه باعث افزایش بهره‌­برداری از حمل و نقل ریلی، ایجاد یک شبکه ریلی مدرن و یکپارچه، افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی و کاهش تنگناهای لجستیکی خواهد شد. بر اساس پایگاه داده پروژه گلوبال دیتا، ساخت و ساز در سال ۲۰۲۷ تکمیل خواهد شد.

۱- حلقه راه‌آهن حومه ملبورن، استرالیا: ۸۷ میلیارد دلار

در آخرین مورد از گران ترین پروژه های ریلی، دولت ویکتوریا، از طریق پروژه‌های ریلی ویکتوریا، ساخت یک پروژه خط ریلی در ویکتوریای استرالیا را برعهده می‌گیرد. حلقه راه‌آهن حومه‌ای، یک سیستم حمل و نقل سریع کاملا خودکار است و شامل ساخت یک حلقه ریلی ۹۰ کیلومتری با ۱۳ ایستگاه است.

هدف این پروژه این است که مسافران بتوانند بین حومه شهر ملبورن، بدون نیاز به آمدن به شهر برای اتصال بین خطوط تردد کنند و دسترسی به مراکز بهداشتی، آموزشی و اشتغال ملبورن را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. همچنین هدف آن، ایجاد یک حلقه راه‌آهن زیرزمینی است که حومه غربی و شرقی ملبورن را از طریق فرودگاه به یکدیگر متصل می‌کند و همه خطوط اصلی قطار را نیز به هم وصل می‌کند.

این پروژه شامل خط، ایستگاه‌­های راه‌آهن، اتصالات سیگنالینگ، نصب تجهیزات الکتریکی و امکانات مرتبط است. این پروژه در طول مدت ساخت ۲۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌کند و در چهار مرحله اجرا خواهد شد. کار ساخت و ساز در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شد و پیش‌بینی می شود که پروژه در سال ۲۰۸۵ تکمیل شود.

منبع:

railway-technology

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب