چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

شبکه ریلی پرسرعت جهان در حال رشد است

شبکه ریلی پرسرعت جهان

شبکه ریلی پرسرعت جهان در حال توسعه است. پاندمی کرونا نه تنها مانع از گسترش شبکه راه آهن سریع­‌السیر نشد، بلکه طول کل این شبکه از ۴۴ هزار کیلومتر در سال ۲۰۲۰، به حدود ۵۹ هزار کیلومتر در سال ۲۰۲۲، معادل یک سوم، افزایش یافت. بنابر گفته‌های رئیس اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن (UIC) در یازدهمین کنگره حمل و نقل سریع‌السیر در مراکش، تعداد کشورهایی که از راه‌آهن‌های سریع‌السیر استفاده می‌کنند در حال افزایش است، زیرا کشورهای بیشتری در حال توسعه پروژه‌ها هستند.

طول شبکه جهانی راه‌آهن سریع‌­السیر تقریبا به ۵۹ هزار کیلومتر رسید منطقه آسیا و اقیانوسیه با بیش از ۴۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خط در رتبه اول قرار دارد و پس از آن اروپا با شبکه تقریبا ۱۲ هزار کیلومتری در رتبه دوم و خاورمیانه با شبکه ۱۵۰۰ کیلومتری در رتبه سوم قرار دارند. بعد از آنها، مناطق آمریکای شمالی و آفریقا با ۷۳۵ کیلومتر و ۱۸۶ کیلومتر قرار دارند.

” بخوانید: ده پروژه گران قیمت ریلی در سال ۲۰۲۲

رئیس UIC همچنین اظهار داشت که توسعه شبکه ریلی پرسرعت جهان به متغیرهای زیادی بستگی دارد. وضعیت اقتصادی، در دسترس بودن منابع مالی، وضعیت ژئوپلیتیکی، اراده تصمیم‌گیرندگان و درک مزایایی که راه‌آهن نسبت به سایر روش­‌های حمل و نقل دارد، ایمنی، آلایندگی کم، کیفیت بالا و سفر ایمن تنها بخشی از این مزایا هستند. به عقیده وی، سرمایه‌گذاری در حمل و نقل سریع‌السیر یک اسراف نیست، بلکه سرمایه­‌گذاری در تغییر سیستم حمل و نقل و سیستم رفتار اجتماعی است.

در سال‌های گذشته، شبکه ریلی سریع‌السیر در سطح جهانی در حال توسعه بوده و کشورها به نفع این سرویس حمل و نقل تصمیم می‌گیرند. شبکه ریلی پرسرعت در حال ساخت، نشان‌دهنده افزایش ۳۳ درصدی این سامانه در سراسر جهان است.

سامانه حمل و نقل سریع‌السیر در آسیا به طور گسترده‌ای وجود دارد و این منطقه همچنان در حال گسترش آن است. در اروپا، برخی کشورها به خوبی این سامانه را تحت پوشش قرار داده‌اند و کشورهای دیگر در حال توسعه شبکه ریلی پرسرعت خود هستند. در خاورمیانه، ترکیه به ساخت خطوط جدید برای ایجاد یک سیستم گسترده و متصل ادامه می‌دهد و ایران نیز با ساخت خطوط جدید پرسرعت شبکه ریلی خود را متحول می‌کند.

” بخوانید: آذربایجان قصد دارد کریدور زنگزور را تا سال ۲۰۲۴ تکمیل کند

آمریکای شمالی در حال حاضر در حال ساخت اولین خط پرسرعت خود است و برنامه­‌هایی برای گسترش شبکه وجود دارد. آفریقا نیز توسعه این شبکه را هدف قرار داده، به ویژه مصر که برنامه‌­هایی برای پروژه‌­های بزرگ دارد. این شبکه­‌ها توسط بیش از ۶۵۰۰ قطار سریع­‌السیر اداره می­‌شوند که بیش از نیمی از آنها در چین هستند.

طبق اطلس شبکه ریلی پرسرعت UIC سال ۲۰۲۲، پنج منطقه جهانی بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط جدید پرسرعت در دست ساخت دارند که ۱۴,۳۶۷ کیلومتر آن در آسیا و اقیانوسیه، بیش از ۳ هزار کیلومتر در اروپا، دو هزار کیلومتر در خاورمیانه و ۲۷۴ کیلومتر در آمریکای شمالی است. این طرح ها بر افزایش ۳۳ درصدی شبکه راه‌­آهن سریع­‌السیر در سراسر جهان در مقایسه با شبکه فعلی تاکید دارند.

در میان‌­مدت و بلند­مدت، آسیا و اقیانوسیه ۲۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، اروپا بیش از ۹ هزار کیلومتر، خاورمیانه تقریبا ۵ هزار کیلومتر و آفریقا ۶۴۰۰ کیلومتر برنامه‌ریزی می‌کنند. در قاره آمریکا، این طرح­‌ها شامل شبکه‌­ای به طول ۷۴۰۰ کیلومتر است که ۶۸۰۰ کیلومتر آن در آمریکای شمالی و ۶۳۸ کیلومتر در آمریکای لاتین در بلندمدت برنامه‌­ریزی شده‌است.

منبع:

railwaypro

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب