پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پایدارسازی شبکه ریلی

پایدارسازی شبکه ریلی

گفته می‌شود قطارها پایدارترین فرم حمل و نقل هستند و کمترین آلایندگی دی‌اکسیدکربن را تولید می‌کنند چرا که غالبا با برق تغذیه می‌شوند. اما پایدارسازی شبکه ریلی، نه تنها از منظر انتشار الایندگی، بلکه تنوع زیستی و آلودگی صوتی چگونه می‌تواند صورت بگیرد؟

رویدادهای اخیر نشان داده که غالبا تغییرات آب و هوایی مانند سیل‌ها، رانش شدید زمین یا سقوط درختان و اجسام دیگر روی مسیر ریلی، به شبکه ریلی آسیب می‌رسانند. همین موضوع موجب شده تا مدیران زیرساخت‌ها اقدامات ضروری را انجام دهند و در عین حال برنامه‌هایی پیشگیرانه را توسعه دهند.

” بخوانید: برترین روندها و نوآوری‌های صنعت ریلی

اما پایداری بخش ریلی تنها به‌ معنای انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر شرایط آب و هوایی خشن نیست، بلکه به معنای تولید خدمات ریلی به روشی بسیار پایدارتر است که برنامه‌ای بلندمدت محسوب می‌شود.

زیرساخت‌های پایدار

فعالیت شبکه ریلی بدون وجود فولاد (برای قطار و مسیر)، مس (برای کابل‌ها و تجهیزات الکتریکی)، بالاست ریل و چندین PVC یا اجزای پلاستیکی غیرممکن است. بنابراین، برای رسیدن به هدف پایدارسازی شبکه ریلی تمام این محصولات در آینده باید به روشی پایدارتر تولید شوند و این مسئولیت تامین‌کنندگان صنعتی جهانی است.

با این حال، شبکه ریلی در محدوده خود می‌تواند الزامات پایداری را بر تامین‌کنندگان و پیمانکاران خود تحمیل کند. این اتفاقی است که در مورد HS2، خط پرسرعت در حال ساخت بریتانیا در حال رخ دادن است. پیمانکار اصلی، پیشنهادات برای استفاده از دیوارهای حائل بتنی را رد کرد و در عوض برش باز V شکل با شیب‌های چمنی را انتخاب کرد. این امر موجب کاهش کار گودبرداری و کاهش نیاز به خاک‌برداری 150 هزار مترمکعبی و کاهش نیاز به 60 هزار مترمکعب بتن و فولاد برای منفعت بیشتر طبیعت اطراف شد.

نمونه دیگری از پایداری در خط HS2 جدید، مرتب سازی خاک حفاری شده و حمل و نقل آن با قطار به جای کامیون است.

شرکت Infrabel در بلژیک، معیارهای زیست‌ محیطی را در مشخصات مورد نیاز خود ادغام کرده‌است. این شرکت قصد دارد از بحث قیمت فراتر رود و به محصولی که بیشترین مزیت را برای کره زمین به دنبال دارد برتری دهد. محدود کردن تولیدات دی‌اکسیدکربن (چه در زمان ساخت و چه به هنگام حمل و نقل مواد) و بهبود چرخه پذیری محصول ، ۴۰ درصد امتیازات را شامل می‌شود. ابعاد مالی ۶۰ درصد دیگر را تشکیل می‌دهد.

اقدام لازم برای پایدارسازی شبکه ریلی

این شرکت به مدت 8 سال در سایت Baudour در منطقه Mons، تراورس های سبز را به میزان ۲۵ هزار قطعه در سال تولید می‌کند. این فرآیند به شکل متفاوتی انجام می‌گیرد: بتن گوگردی به جای دمای ۱۴۰۰ درجه، تنها به ۱۴۰ درجه دما برای شکل دادن به تراورس‌ها نیاز دارد. در نتیجه تولید دی‌اکسیدکربن به میزان بسیار زیادی (یعنی تا ۴۰ درصد) کاهش می‌یابد، از ۷۵ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن به ازای هر تراورس به ۴۵ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن به ازای هر تراورس.

تنوع زیستی

پایدارسازی شبکه ریلی همچنین نه تنها به ساخت مصالح، بلکه به محیط اطراف خطوط ریلی نیز مربوط می‌شود. سکوها، خاکریزهای این مسیر گاهی تا بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش ساخته شده‌اند.

از مدت‌ها قبل، تغییرات زیادی در پوشش گیاهی مرتبط با شبکه ریلی رخ داده که منجر به از بین رفتن تنوع زیستی و زیستگاه‌های غنی از گل شده‌است. با این دیدگاه، برای مثال Network Rail در بریتانیا متعهد شده تا به ضرر خالص تنوع زیستی در زمین خود پایان دهد. ÖBB در اتریش نیز برنامه‌ای برای حفظ محیط زیست در دستورکار خود دارد.

” بخوانید: کربن‌زدایی از صنعت ریلی

شبکه ریلی، با مرکز اکولوژی و هیدرولوژی بریتانیا (UKCEH) برای استفاده از تصاویر با وضوح بالا از ماهواره‌ها و هواپیماها، برای تهیه یک نقشه ملی دقیق از تمام زیستگاه‌های موجود در کنار شبکه ریلی که تقریبا 200 سال قدمت دارند، مشارکت کرده‌است. این امر UKCEH را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی کند که احتمالا چه حیوانات و گیاهانی در زیستگاه‌های کنار این خطوط ریلی  از جمله چمن‌زارها، مناطق گرمسیری و جنگل‌ها وجود دارند.

قطارهایی کم‌ صداتر

قطارها و خصوصا قطارهای باری، هنگام عبور از مناطق روستایی و مسکونی بجای انتشار آلودگی دی‌اکسیدکربن، به میزان زیادی آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند. به حداقل رساندن صدا، یک معیار مهم برای پایدارسازی شبکه ریلی محسوب می‌شود. بنابراین لازم است واگن‌هایی تولید و سازگار شوند تا نسبت به واگن‌هایی که تاکنون استفاده شده‌اند، کم‌صداتر، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر باشند. در آلمان، به شرکت‌های لیزینگ VTG و DB Cargo، یک قرارداد تحقیقاتی Innovativer Güterwagen توسط وزارت حمل و نقل فدرال اعطا شده‌است.

شرکت SBB Cargo در سوئیس در حال تست ماشین‌های ریلی کم سایش و کم صدا توسط اجزای نوآورانه است. ساییدگی و پارگی نیز بخشی از پایدارسازی شبکه ریلی محسوب می‌شوند. هرچه میزان سایش و پارگی کمتر باشد، اجزای کمتری نیاز به تعویض شدن دارند. قطعات نوآورانه باید خودشان با در نظر گرفتن پایداری تولید شوند.

این مثال‌ها نشان می‌دهند که شبکه ریلی فرصت‌های زیادی فراتر از مصرف برق و اقداماتی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، برای پایدارتر شدن این بخش دارد.

منبع:

railtech

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب