شنبه 1 اردیبهشت 1403

اخبار خودرو روسیه فوریه 2023

کاهش ۵۹ درصدی بازار خودروهای سواری جدید روسیه در سال ۲۰۲۲

در کل سال ۲۰۲۲، روس ها ۶۲۶.۳ هزار خودروی جدید خریداری کردند که ۵۹ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است. تقریبا ۳۰ درصد از این مقدار به برندهای داخلی اختصاص داشت که سهم عمده آن را خودروهای لادا تشکیل می‌دادند. در سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۱۷۴.۷ هزار دستگاه از این برند به فروش رسید که ۲۷.۹ درصد از کل بازار را شامل می‌شود. بعد از آن برندهای کره‌ای هستند که سهم کلیه آنها برابر با ۱۹.۵ درصد است.

در عین حال، کیا (۶۵.۷ هزار دستگاه) و هیوندای (۵۴ هزار دستگاه) پس از لادا در رده‌بندی قرار دارند. کمی پس از برندهای کره‌ای‌، تولیدکنندگان چینی بودند که سهم کل آنها ۱۹.۲ درصد بود. از طرفی از برندهای اروپایی جلوتر هستند که ۱۸.۵ درصد از بازار روسیه را در اختیار گرفتند. با این حال، در بین برندها، رنو فرانسوی (۴۰.۸ هزار دستگاه) در جایگاه چهارم و چری چینی (۳۹.۳ هزار دستگاه) در جایگاه پنجم قرار دارند.

دولت راهبرد توسعه صنعت خودرو تا سال ۲۰۳۵ را تصویب کرد

بنابر گفته‌های معاون نخست وزیر روسیه، استراتژی توسعه صنعت خودروسازی فدراسیون روسیه تا سال ۲۰۳۵ که پیش‌نویس آن توسط وزارت صنعت و تجارت در آگوست ۲۰۲۲ تهیه شده بود، در پایان دسامبر به تصویب دولت رسید. وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه اعلام داشت که این سند دستخوش تغییرات اساسی نشده، اما برخی شاخص‌های هدف و میزان سرمایه‌گذاری مشخص شده‌است. مقادیر جاه‌طلبانه سرمایه‌گذاری در صنعت که در پیش‌نویس ماه اوت ارائه شده بود، از نسخه نهایی استراتژی حذف شده‌است.

به‌عنوان مثال، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز در تحقیق و توسعه و سازماندهی تولید قطعات در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۵ به میزان ۲.۷ تریلیون روبل اعلام شد. در عین حال، خاطرنشان شد که بخش عمده تامین مالی برنامه سرمایه‌گذاری باید توسط مشاغل و با حمایت دولت، از طریق اقدامات مختلف مالی و نظارتی تامین شود.

مقدار لازم برای تحریک تقاضا برای همان دوره در این پروژه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد روبل و همچنین حمایت از صادرات برآورد شد. بر اساس نسخه نهایی سند، برای دستیابی به شاخص‌های هدف استراتژی در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵، تا ۳۰۰ میلیارد روبل از بودجه فدرال برای یک برنامه جامع برای تسریع در بومی‌سازی اجزای حیاتی نیاز است. ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار خصوصی ارائه نشده‌است.

بودجه لازم برای تحریک تقاضا در صنعت در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵، سالانه ۲۶ میلیارد روبل برآورد شده‌است. با توجه به نتایج سال ۲۰۲۲، حدود ۲۱ میلیارد روبل، از جمله وام خرید خودرو و اجاره، تحریک فروش وسایل‌نقلیه گازسوز و وسایل نقلیه الکتریکی اختصاص یافت. این استراتژی در سه مرحله کوتاه‌مدت (۲۰۲۲-۲۰۲۵)، میان‌مدت (۲۰۲۶-۲۰۳۰) و بلندمدت (۲۰۳۱-۲۰۳۵) اجرا خواهد شد.

دو سناریو برای توسعه صنعت فرض شده است: پایه و هدف. در ابتدا، سهم خودروهای تولیدشده در فدراسیون روسیه از کل فروش این کشور تا سال ۲۰۳۵، از ۴۰ درصد فعلی به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. در عین حال، حمایت از بازار باید سخت‌گیرانه‌تر باشد که همانطور که در سند ذکر شده، هجوم خودروهای وارداتی (نو و کارکرده) فشار بر روی بازار را کاهش می‌دهد و منبعی برای سرمایه‌گذاری در افزایش سطح داخلی‌سازی فراهم می‌کند. سناریوی پایه فرض می‌کند که اقدامات حمایتی تقریبا در سطح فعلی باقی خواهد ماند. در نتیجه، خودروهای جدید و خودروهای قدیمی‌تر از سه سال، در حجم قابل‌توجهی وارد بازار خواهند شد که منجر به کاهش نرخ رشد فروش خودروهای ساخت روسیه و محدود کردن توانایی خودروسازان برای سرمایه‌گذاری در افزایش سطح داخلی‌سازی می‌شود.

بر اساس متن استراتژی، تفاوت در سناریوها توسط سطوح مختلف حمایت دولتی از صنعت خودروسازی فدراسیون روسیه و بر این اساس، مقادیر مختلف بودجه موجود برای تحقیق و توسعه و تولید قطعات تعیین می شود. اندازه کل بازار در هر دو سناریو یکسان است اما در ساختار رضایت تقاضا به طور قابل‌توجهی متفاوت است. از نقطه نظر شاخص‌های کلان اقتصادی، تفاوتی بین سناریوها وجود ندارد: برآورد نرخ رشد بلندمدت تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۵ و پس از آن ۱.۵ درصد سالانه است. یکی از اولویت‌های کلیدی استراتژی، یکسان‌سازی تولید است. به ویژه افزایش سطح بومی‌سازی خودروها بر روی یک پلتفرم و در نتیجه یکپارچه‌سازی اجزای خودرو.

نویسندگان استراتژی انتظار دارند که این امر باید پاسخگویی به نیازهای بازار روسیه را در وسایل نقلیه بسیار بومی‌سازی ممکن کند. وظیفه اصلی در بخش مسافری ایجاد مدل‌هایی با بومی‌سازی حداقل ۸۰ درصد است در حالی که سهم محصولات تولیدکنندگان روسی باید حداقل ۶۰ درصد در فروش باشد. برنامه‌ریزی شده که تا سال ۲۰۳۵، سهم خودروهای سواری با موتورهای احتراق داخلی ۷۰ تا ۸۰ درصد و سهم وسایل نقلیه الکتریکی از ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد.

سهم هدف صادرات خودروهای سواری در حجم تولید تا سال ۲۰۲۵ سه درصد، تا سال ۲۰۳۰ ده درصد و تا سال ۲۰۳۵ پانزده درصد برنامه‌ریزی شده‌است. کشورهای اتحادیه اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین مقاصد صادراتی اولویت دارند. جهت‌دهی اصلی توسعه بخش LCV و کامیون‌ها، ایجاد تولید محلی دو تا سه خانواده وسایل‌نقلیه قابلیت برآورده‌کردن طیف وسیعی از نیازهای تجارت روسیه است.

استراتژی شامل فهرستی از اجزای اصلی برنامه‌ریزی‌شده برای بومی‌سازی است. به طور خاص، تا سال ۲۰۲۵ در فدراسیون روسیه برنامه‌ریزی شده که یک تولید محلی برای وسایل نقلیه الکتریکی، مکانیزم فرمان، واحدهای الکترونیکی ABS و ESP ایجاد شود. علاوه بر این، قرار است تولید تعدادی از قطعات الکترونیکی و الکترومکانیکی راه‌اندازی شود: اجزای تراشه و بردهای مدار چاپی، سنسورهای سیستم کنترل، تجهیزات الکترومکانیکی، محرک‌ها و درایوها.

فروش آوتوواز در سال ۲۰۲۲ تقریبا به نصف کاهش یافت

آوتوواز در سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۱۸۸۶۴۵ دستگاه خودروی لادا در بازار روسیه فروخت که ۴۶.۲ درصد کمتر از یک سال قبل است. بر اساس برآورد خود این شرکت، سهم بازار لادا در سال گذشته به ۲۷.۹ درصد رسید، در حالی که در ماه‌های پاییز به ۴۰ درصد رسیده بود. سرویس مطبوعاتی آوتوواز گزارش داد که پرفروش‌ترین مدل این شرکت در سال ۲۰۲۲، لادا گرانتا با فروش ۹۵۸۷۹ دستگاه بود.

رتبه دوم در حجم فروش متعلق به لادا وستا با ۲۹۲۰۶ خودرو است. لادا نیوا تراول SUV به میزان ۲۰۶۸۳ دستگاه فروخته شد و لادا نیوا لجند توسط ۱۸۰۹۷ خریدار انتخاب شد. لادا لارگوس وضعیت محبوب‌ترین استیشن واگن در بازار روسیه را حفظ کرد: فروش خودروهای این خانواده به ۱۷۷۱۱ دستگاه رسید.

بازار LCV جدید در ماه دسامبر به نصف رسید

در پایان دسامبر ۲۰۲۲، حجم بازار LCV جدید در روسیه به ۸۴۳۵ دستگاه رسید که ۴۹.۳ درصد کمتر از ماه مشابه سال ۲۰۲۱ است. در عین حال، در مقایسه با نوامبر، بازار LCV یک سوم رشد داشته‌است. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد از این تعداد به خودروهای گاز اختصاص دارد. به این ترتیب، در ماه دسامبر، بالغ بر ۵۱۱۹ دستگاه LCV جدید از برند گاز خریداری شد که ۳۷ درصد کمتر از نتیجه یک سال گذشته است.

کمتر از یک چهارم از حجم کل توسط یاز با ۱۸۹۰ واحد و پس از آن یک برند داخلی دیگر یعنی لادا با ۴۱۹ واحد اعلام شد. بهترین خودرو در بین خودروهای خارجی در اولین ماه زمستان، فورد آمریکایی با فروش ۳۵۸ دستگاه بود. هیوندای کره‌ای با فروش ۱۳۷ دستگاه نیز وارد ربته‌بندی پنج خودرو برتر شد. مرسدس بنز آلمان همچنین موفق شد بر برند ۱۰۰ خودروی خریداری‌شده غلبه کند. در رتبه‌بندی مدل، خودروی GAZel NEXT گاز با اطمینان رهبری را حفظ می‌کند که در ماه دسامبر تقریبا ۳۵ درصد را به خود اختصاص داد.

بدین ترتیب ۲۹۲۳ دستگاه خودرو از این خانواده در طول ماه خریداری شد. سه مدل داخلی دیگر شامل یاز ۳۹۰۹ با فروش ۸۵۹ دستگاه، گاز ۲۷۵۲ با فروش ۷۷۲ واحد و  گاز ۳۳۰۲ با فروش ۶۸۶ دستگاه دنبال می‌شوند. در مورد نتایج سال ۲۰۲۲، حجم بازار روسیه برای LCVهای جدید برای ۱۲ ماه به ۷۵۲۲۰ واحد رسید. این عدد ۴۷.۸ درصد کمتر از مجموع سال ۲۰۲۱ است.

آوتوواز به تولید خودروهای ناقص لادا ادامه می‌دهد

رئیس شرکت آوتوواز اذعان کرد که این شرکت در سال‌ ۲۰۲۳ به تولید خودروهای ناقص لادا ادامه می‌دهد و بعدا آنها را با تامین قطعات ناقص مونتاژ می‌کند. مشکلات قطعات ممکن است این خودروساز را از تحقق برنامه‌های اعلام‌شده خود برای سال ۲۰۲۳، برای افزایش تولید به بیش از ۴۰۰ هزار خودرو باز دارد. به گفته رئیس آوتوواز، در سال ۲۰۲۲، این کارخانه تا ۱۰ هزار خودروی ناقص لادا تولید کرد، اما در پایان سال هنوز توانستند آنها را با قطعات لازم تکمیل کنند.

در دو روز اول تولید، تعداد معینی از خودروهای ناقص از خط مونتاژ این شرکت خارج شدند. در زمینه گسسته‌شدن زنجیره‌های تامین، اوتوواز به همراه تامین‌کنندگان روسی توانستند بیش از ۲۰۰ موقعیت قطعات و مواد مسدودشده برای تحویل را جایگزین کنند. تولید خودرو در بهار سال ۲۰۲۲ به حالت تعلیق درآمد، اما در اوایل ژوئن، این شرکت تولید یک لادا گرانتا ساده‌شده را از سر گرفت.

در اواسط ژوئیه یک SUV سه در لادا نیوا گرانتا در یک پیکربندی خاص به خط مونتاژ بازگشت و یک ماه بعد تولید مدل نیوا تراول از سر گرفته شد. از پایان آگوست ۲۰۲۲، مجموعه مونتاژ خودرو آوتوواز در تولیاتی به هفته کاری شش روزه تغییر کرده که در ارتباط با آن بیش از هزار کارمند جدید توسط این شرکت استخدام شده‌اند. تا پایان سال ۲۰۲۲، میزان تولید در این دو خط به ۲۴ هزار خودرو در ماه رسید.

ممکن است آوتوواز تولید خودروی برقی E-NEVA را در کارخانه نیسان سابق در سنت پترزبورگ اجرایی نماید

آوتوواز قصد دارد تولید چندین مدل خودروی لادا را در کارخانه سابق نیسان در سنت پترزبورگ آغاز کند. در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، رئیس این شرکت، آغاز کار سنت ‌پترزبورگ را اعلام کرد و تاکید کرد که سایت جدید این کارخانه دارای پتانسیل بالایی است و این شرکت آماده است پروژه‌های مشترکی را برای آن در نظر بگیرد، به‌عنوان مثال، تولید E-NEVA برقی. همانطور که رئیس این شرکت قبلا گفته بود، آوتوواز قصد دارد خودروهای لادا را در کارخانه سابق نیسان تولید کند که گرانتر از نمونه‌های تولیدشده در خط اصلی خواهند بود.

حداقل سه مدل در ابتدا تولید می‌شود. قرار است مدل‌های مختلف سگمنت C و D از جمله کراس اوورها و سدان‌ها به صورت مرحله به مرحله تولید شود. آوتوواز در حال حاضر، در حال مذاکره فعال با چندین شریک تولیدی بالقوه است. به گفته رئیس این شرکت، مذاکرات در مرحله نهایی است و شاید حتی یک خودروساز چینی هم نباشد. در سال ۲۰۲۳، تا ۱۰ هزار خودرو در کارخانه سابق نیسان برنامه‌ریزی تولید شده‌است.

لیر سازنده صندلی، قصد فروش دارایی در روسیه را دارد

شرکت آمریکایی لیر که در زمینه تولید صندلی و لوازم الکترونیکی فعالیت می‌کند، تصمیم گرفته در نهایت بازار روسیه را ترک کند. بنابر گفته‌های رئیس و مدیرعامل لیر، این شرکت قصد دارد تمام دارایی‌های روسیه را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بفروشد، اما وی خاطرنشان کرد که برخی از مشکلات قانونی روند را به طور قابل‌توجهی کند می‌کند. در روسیه، این شرکت کارخانه تولید صندلی دارد که تقریبا یک سال است که فاقد فعالیت بوده‌است. رئیس لیر توضیح داد که تا فوریه سال ۲۰۲۲، این شرکت روسی هزار کارمند داشت، اما امروز تنها ۵۰ تا ۶۰ کارمند در تعمیر و نگهداری این سایت تولیدی مشغول به کار هستند.

تنها در سه ماهه سوم سال گذشته به دلیل خرابی، این شرکت ۱۹.۹ میلیون دلار (۱.۳۷ میلیارد روبل) زیان دید. رئیس این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که به دلیل وضعیت ژئوپلیتیکی، امیدوار نیست که به قیمت مناسبی برای دارایی‌های خود در روسیه دست یابد، زیرا در طول سال گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته اند.

رئیس این شرکت هنوز میزان زیان مورد انتظار را اعلام نکرده‌است. لیر که توسط شرکت لیر تسیس شده، از سال ۱۹۹۸ در روسیه فعالیت می‌کند. همزمان، کارخانه تولید صندلی اتومبیل، اثاثه یا لوازم داخلی و سایر قطعات در نیژنی نووگورود افتتاح شد. مشتری اصلی کارخانه گاز بود. کارخانه لیر در ولوکولامسک، منطقه مسکو، در سال ۲۰۰۵ شروع به کار کرد و در حال تولید قطعات الکترونیکی بود. در سال ۲۰۰۹، سایت صنعتی لیر در کالوگا راه‌اندازی شد، جایی که کیت‌های صندلی ماشین برای کارخانه‌های VW GroupRus و PSMA Rus و همچنین تولید قطعات برای صندلی‌های فوم پلی‌اورتان مونتاژ شدند.

یک بحران دیگر در بازار خودرو روسیه

بر اساس آمار فعلی AEB، در پایان سال ۲۰۲۲، فروش خودروهای جدید در فدراسیون روسیه بیش از نصف سقوط کرد. کارشناسان بازار انتظار دارند که ارقام امسال بهتر باشد، اما به گفته فروشندگان، بحران جدید در بازار خودروی روسیه مانند بقیه صنایع نیست، بلکه پیچیده‌تر است. بر اساس گزارش کمیته خودروسازان AEB، در سال گذشته، بازار خودرو روسیه در مقایسه با سال ۲۰۲۱ با ۶۸۷.۴ هزار دستگاه فروخته‌شده ۵۹ درصد کاهش یافت.

به دلیل توقف عرضه خودروهای خارجی، فروشندگان خودرو تقریبا یک میلیون دستگاه را در مقایسه با دوران شیوع ویروس کووید۱۹ در سال ۲۰۲۱ از دست دادند. طبق آمار، در بین برندها، پنج رهبر برتر بازار خودروی روسیه در سال گذشته شامل می‌شوند. آوتوواز، کیا، هیوندای، گاز و چری. دو خودروساز اخیر برای اولین بار چنین جایگاه‌های بالایی را کسب کرده‌اند. در همان زمان، آوتوواز تنها کسی بود که توانست بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه بفروشد: فروش لادا به ۱۸۸.۶ هزار دستگاه رسید و ۴۶ درصد کاهش یافت. مشاور مستقل صنعت خودرو معتقد است در سال ۲۰۲۳، فروش خودروهای جدید حتی کمتر خواهد شد و بعید است که بازار نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

کارخانه هاوال مشکل تدارکات دارد. بنابر گفته‌های وی، آوتوواز نیز به دلیل مشکلاتی که در قطعات وجود دارد، ۴۰۰ هزار دستگاه نخواهد ساخت. ظرفیت بازار با احتساب خودروهایی که از طریق واردات موازی وارد می‌شوند، از ۶۵۰ هزار خودرو بیشتر نخواهد شد. این کارشناس معتقد است اگرچه این کانال عرضه می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد، اما بیش از 5۵تا ۶ درصد از کل بازار را نخواهد داد. به گفته مدیر کل گروه شرکت‌های آوتودوم، به دلیل تقاضای کم مصرف‌کنندگان و کمبود عرضه خودروهای مشهور جهان، پویایی فروش مثبتی وجود نخواهد داشت. مطمئنا برندهای چینی یا شبه چینی که شروع به مونتاژ در کارخانه‌های روسیه کردند، امسال بر بازار روسیه تسلط خواهند داشت.

آوتوواز بر اساس IFRS در سال ۲۰۲۲ به سود خالص ۱.۶ میلیارد روبل رسید

در سال ۲۰۲۲، سود خالص آوتوواز بر اساس IFRS بالغ بر ۱.۶ میلیارد روبل شد. رئیس کارخانه آوتوواز اعلام کرد که این سود به شرکت اجازه می دهد با اطمینان برنامه تولید خود را توسعه دهد و برنامه‌های مصوب‌شده توسط هیات مدیره را اجرا کند. در همان زمان، به گفته وی، کل بدهی آوتوواز به طلبکاران در سال ۲۰۲۲، از حدود ۱۰۰ میلیارد روبل به ۱۲۰ میلیارد روبل افزایش یافت.

اعتباردهنده این خودروساز VTB است. همانطور که رئیس این شرکت خاطرنشان کرد، بازپرداخت بدهی‌های آوتوواز به ویژه به برنامه سرمایه‌گذاری و سرعت اجرای آن بستگی دارد. حجم سرمایه‌گذاری برای سال ۲۰۲۳ در سطح حدود ۴۰ میلیارد روبل برنامه‌ریزی شده‌است. رئیس این شرکت افزایش بدهی این گروه در آینده نزدیک را رد نکرد.

کارشناسان در مورد راه‌های جایگزین برای توسعه صنعت خودروسازی روسیه صحبت کردند

خودروسازی روسیه در سال گذشته با انسداد تامین قطعات و خروج خودروسازان غربی از کشور مواجه شد و امروز کاملا فعالانه در حال بارگیری ظرفیت‌های تخلیه‌شده با مونتاژ خودروهای چینی عمدتا دارای مجوز می‌باشد. کارشناسانی که با آژانس اتواستات مصاحبه کردند، گفتند که چگونه این امر به هدف دستیابی به حاکمیت فناوری صنعت خودروی روسیه می‌رسد و راه‌های جایگزین برای توسعه آن در شرایط ژئوپلیتیکی و اقتصادی فعلی چیست.

کارخانجات خودروسازی روسیه به طور گسترده مونتاژ SKD یا SKD خودروهای چینی را سازماندهی می‌کنند. البته چنین سناریویی مستلزم وابستگی به شرکای چینی است و روسیه را به حاکمیت فناوری نزدیک نمی‌کند. نکته اینجاست که هیچ گزینه دیگری برای توسعه صنعت خودروسازی داخلی این کشور وجود ندارد. بنابر گفته‌های مدیر کل گروه شرکت‌های آوتودوم، باید پیش‌نیازهایی را برای شروع بومی‌سازی ایجاد کنند. به نوبه خود، معاون بخش تجزیه و تحلیل آژانس اتواستات نیز معتقد است که برای اطمینان از حاکمیت فناوری، به وضوح لازم است که تولید مهم‌ترین قطعات خودرو در قلمرو فدراسیون روسیه بومی‌سازی شود و این بدان معنی است که اگر قرار است یک تولید مستقل کامل از یک مدل خاص خودروی چینی راه‌اندازی شود، لازم است مجموعه کاملی از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودروی آن ایجاد شود.

یک سوال طبیعی مطرح است که چگونه این امر ایجاد می شود؟ با کپی‌برداری کامل از تمام فناوری‌ها و تجهیزات توسط متخصصان روسی یا با خرید همه آن‌ها به صورت کلید در دست از شرکت‌های چینی؟ هنوز هیچ نظری از سازمان‌دهندگان پروژه‌ها در مورد این سوال شنیده نشده‌است. علاوه بر این، چنین پروژه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی دارد که فقط توسط دولت می‌تواند تامین شود. در خصوص احتمال سرمایه‌گذاری خودروسازان چینی برای تولید در داخل روسیه، به گفته این کارشناس، باید با شک و تردید شدید برخورد شود.

ایجاد مکانیزمی برای وصول حقوق گمرکی، منافع اقتصادی، ترجیحات، معافیت‌های مالیاتی و سایر ابزارهای اقتصادی برای خودروهای مونتاژ داخلی با داخلی‌سازی بیش از ۷۰ درصد ضروری است. در این صورت، شرکت‌های چینی و دیگر شرکت‌های آسیایی وجود خواهند داشت که می‌خواهند در داخل روسیه تولید کنند. البته لازم است که بازار همچنان حداقل ۱.۵ میلیون واحد باشد. بنابر گفته‌های رئیس هیئت مدیره BN-Motors، در غیر این صورت، ایجاد تولید برای یک بازار کوچکتر منطقی نیست.

اما مشاور مستقل صنعت خودرو و حمل و نقل، توجه خود را به این نکته جلب می‌کند که در حال حاضر یک انحصار دولتی در صنعت خودروسازی با یک مرکز تصمیم‌گیری در حال ایجاد است که البته به توسعه صنعت، محصولات، فناوری‌ها و رقابت کمکی نخواهد کرد. این کارشناس پیشنهاد می‌کند طبق سناریوی متفاوتی پیش بروند، یعنی تشکیل سه تا چهار کنسرن خودرویی دولتی (مستقل از آوتوواز و کاماز) که تابع مراکز تصمیم‌گیری مختلف هستند و باید با یکدیگر رقابت کنند. بنابراین، انگیزه قدرتمندی برای توسعه ایجاد می‌شو)، اما دولت مسیر متفاوتی را در پیش گرفت که چشم‌انداز آن برای صنعت هنوز مبهم است.

آوتوواز در مورد مدل‌های جدید خودرو که در سال ۲۰۲۳ تولید می‌شوند اطلاع‌رسانی کرد

در ماه مارس سال ۲۰۲۳، تولید لادا وستا به‌روزشده از سر گرفته می‌شود. تولید از شرکت لادا Izhevsk به سایت اصلی آوتوواز در تولیاتی به خط B0 منتقل شده‌است. در سپتامبر ۲۰۲۳، واگن استیشن لادا لارگوس به نوار نقاله بازخواهد گشت و در پایان سال، برنامه‌ریزی شده که یک مدل آزمایشی از ماشین الکتریکی ئی-لارگوس در شرکت لادا Izhevsk تولید شود. همانطور که رئیس آوتوواز گفت، انتظار می‌رود این مدل در ابتدای سال ۲۰۲۴ به تولید سری برسد و تا پایان سال ۱۰ هزار خودرو تولید شود. برنامه‌های آوتوواز برای سال ۲۰۲۳ همچنین شامل راه‌اندازی پروژه‌ای برای تولید خودرو در کارخانه سابق نیسان در سنت‌پترزبورگ است.

در سنت پترزبورگ قرار است مدل‌های مختلف سگمنت C و D از جمله کراس اوورها و سدان‌ها به صورت مرحله به مرحله تولید شود. در حال حاضر آوتوواز به طور فعال با چندین شریک بالقوه از چین مذاکره می‌کند. به عنوان بخشی از پروژه جدید، آوتوواز انتظار دارد تولید خودروهای جدید را با نام تجاری لادا در سنت‌پترزبورگ آغاز کند. سنت‌پترزبورگ در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و ممکن است تا پایان سال ۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. برنامه تولید این شرکت برای سال ۲۰۲۴ تولید ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو را پیش‌بینی کرده‌است.

تصمیم برای انتقال کارخانه سابق نیسان تحت کنترل آوتوواز توسط سهامداران این شرکت با حمایت وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه و مقامات سنت‌پترزبورگ اتخاذ شد. علاوه بر این، آوتوواز به توسعه دو مدل جدید لادا ادامه می دهد: یک خانواده جداگانه از بخش B در پلتفرم جهانی XJO، که تولید آن باید در پایان سال ۲۰۲۴ آغاز شود و همچنین یک کراس اوور مبتنی بر پلتفرم لادا وستا. شروع تولید این مدل برای پایان سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده‌است.

تویوتا تحویل قطعات یدکی به روسیه را از سر گرفت

کنسرسیوم ژاپنی تویوتا اولین خودروسازی بود که تحویل مستقیم قطعات یدکی به روسیه را در پایان سال گذشته از سر گرفت که مربوط به قطعاتی است که تحت تحریم قرار نگرفته‌اند. همچنین، زیرمجموعه روسی تویوتا موتور (تامین‌کننده رسمی محصولات تویوتا در فدراسیون روسیه) به نمایندگی‌های خود اجازه واردات موازی قطعات یدکی را که مشمول محدودیت‌هایی مانند لوازم الکترونیکی هستند، داد.

در سپتامبر ۲۰۲۲، تویوتا موتور تعطیلی کارخانه خود را در سنت‌پترزبورگ را اعلام کرد. البته به دلیل عدم امکان تامین سیستماتیک اجزای لازم در آینده نزدیک، این شرکت بسته خواهد شد و در حال حاضر دولت سنت‌پترزبورگ به همراه وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه در حال کار بر روی سناریوهای احتمالی برای توسعه این سایت تولید هستند.

مشکلات تامین قطعات یدکی BMW، مرسدس بنز، نیسان و تویوتا در روسیه

شرکت‌های بیمه‌ای روسیه اعلام کردند از ابتدای سال ۲۰۲۳، همچنان کمبود قطعات یدکی برای تعمیر خودروهای برندهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی در روسیه وجود دارد. اکنون وضعیت در دسترس‌بودن قطعات یدکی به تدریج در حال بهبود است، زیرا اکثر ایستگاه‌های خدمات، کانال‌های عرضه جایگزین را پیدا کرده‌اند. بنابر گفته‌های معاون بیمه خودرو در شرکت بیمه رنسانس، مشکل‌سازترین برندها در حال حاضر BMW، لندرور، مرسدس بنز، ولوو جگوار، GM، لکسوس و پورشه هستند. در آی‌سی “مکس” اشاره کرد که این مشکل همچنین مربوط به خودروهای گروه فولکس واگن (همه مدل‌ها به جز پولو)، MINI، بنتلی، رولزرویس، سیتروئن، رنو، DS، فورد، مزدا، نیسان، تویوتا، سوبارو، سوزوکی و اینفینیتی می‌باشد.

همچنین رئیس اداره خرده‌فروشی در Ingosstrakh، گفت که وضعیت در دسترس بودن قطعات یدکی برای خودروهای کره‌ای و چینی و همچنین خودروهای ساخت روسیه بسیار بهتر است. پیش از این مشخص شد که سازنده خودروهای اسپرت آلمانی پورشه برنامه موبایل خود را برای مشتریان روسیه غیرفعال کرده که به مشتری این امکان را می‌دهد برخی از عملکردهای خودرو را از راه دور کنترل کنند. به گفته فروشندگان، مرسدس بنز، جگوار لندرور، اشکودا، کیا، اینفینیتی و نیسان نیز مشکلاتی در برنامه‌های کاربردی پیدا کردند.

به گفته کارشناسان، نبود خدمات موبایلی باعث کاهش راحتی مالکیت خودروهای گران قیمت خارجی می‌شود، اما دیگر نمی‌توان در شرایط فعلی روی حمایت همه جانبه آنها حساب کرد. از مارس ۲۰۲۲، اکثر خودروسازان به دلیل گسسته شدن زنجیره تامین یا تعلیق فعالیت آنها به دلیل تحریم‌های خارجی، خودرو را به نمایندگی‌های روسی عرضه نمی‌کنند.

علاوه بر این، برخی به طور رسمی خروج خود را از بازار روسیه اعلام کردند، در حالی که فرصت بازگشت در اولین فرصت را حفظ کردند. به گفته رئیس هیئت مدیره BN-Motors، در نتیجه تحریم‌ها، از ۶۰ برند خودرو، تنها ۱۴ برند در بازار روسیه باقی ماندند. بر اساس خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، ممکن است تعداد برندها در سال ۲۰۲۳ به دلیل ورود یک خودروساز ایرانی (ایران خودرو) و همچنین سه خودروساز چینی افزایش یابد. با در نظر گرفتن این موضوع بعید است که تعداد برندهای نمایندگی در روسیه از ۱۷ الی ۱۸ مورد تجاوز کند.

در سال ۲۰۲۲ لادا گرانتا محبوب‌ترین در بین خریداران بود

هیچ جایگزینی برای مصرف‌کنندگان کم‌درآمد در بازار خودرو وجود نداشت. در سال ۲۰۲۲، روس‌ها خودروهای لادا گرانتا را به قیمت ۶۶.۷ میلیارد روبل خریداری کردند. این مبلغ تقریبا دو برابر بیشتر از یک سال قبل است (۳۵.۴ میلیارد روبل). لادا گرانتا محبوب‌ترین خودروی روسیه در سال ۲۰۲۲ بود. بر اساس داده‌های AEB، در مجموع ۹۵۸۷۹ خودرو از این مدل خریداری شد. این ۱۴ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است.

سال گذشته، فروش ۸۸۲۵۷ گرانتا در روسیه ثبت شد. به طور کلی تصویر پیشتازان بازار خودرو از نظر درآمد فروش در سال ۲۰۲۲ دستخوش تغییرات چشمگیری شده که از آمار بر می‌آید. به طور خاص، تیگو ۷ پرو چری (۴۶.۲ میلیارد روبل) پس از لادا گرانتا در رتبه دوم قرار دارد، هاوال جولیون در رتبه سوم (۳۶.۷ میلیارد روبل) و لادا وستا در رتبه چهارم (۳۶ میلیارد روبل) قرار دارد.

مجوز تولید خودروهای ساده‌شده در روسیه قابل‌تمدید است

دولت قصد دارد قوانین ساده‌شده برای صدور گواهینامه خودروهای تولیدشده در روسیه را تمدید کند. از بهار تا اول فوریه ۲۰۲۳، طبق یک فرمان دولت، الزامات ساده‌شده برای خودروهای تولیدشده در این کشور در روسیه اجرا می‌شود. این سند به خودروسازان اجازه می‌دهد تا تعدادی از سیستم‌ها را روی خودروهای جدید نصب نکنند. به طور خاص، ABS و ESP و سیستم پاسخ اضطراری ERA-GLONASS در صورت بروز حوادث ممکن است عملکرد خودکار نداشته باشند.

همچنین مجاز به تولید خودروهای بدون کیسه هوا و با موتورهای کلاس‌های مختلف زیست محیطی از جمله پایین ترین یورو است. به گفته کارشناسان، برای اطمینان از حاکمیت فناوری، لازم است تولید مهم‌ترین قطعات خودرو در قلمرو فدراسیون روسیه بومی‌سازی شود و این بدان معنی است که اگر قرار است یک تولید مستقل کامل از یک مدل خاص خودروی چینی راه‌اندازی شود، لازم است مجموعه کاملی از شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودروی آن ایجاد شود.

آوتوواز با کمبود رنگ و لاک مواجه است

آوتوواز با کمبود موقت رنگ و لاک مواجه است. این شرکت به منظور برقراری تحویل منظم با تامین‌کنندگان در تماس دائمی است. به نوبه خود، وزارت صنعت و تجارت روسیه که از آوتوواز در این زمینه حمایت می‌کند، گفت که عدم وجود رنگ و لاک بر حجم تولید تاثیر نمی‌گذارد. این اتفاق کوتاه‌مدت است و به زودی تثبیت خواهد شد.

به گفته نمایندگی‌های این شرکت، در حال حاضر خودروهای لادا فقط در رنگ‌های سفید، مشکی و سبز تیره قابل‌سفارش هستند و در دسترس‌بودن خودروها در رنگ‌های دیگر بعد از ماه مارس امکان‌پذیر است. بنابراین، تقاضا تحت تاثیر شرایط فعلی قرار نخواهد گرفت، زیرا اکثریت قریب به اتفاق فروش خودروها، لادا سیاه و سفید بوده است.

آوتوتور شروع به مونتاژ خودروهای چینی کرد

آوتوتور مستقر در شهر کالینینگراد شروع به تولید خودروهای چینی Kaiyi به صورت مونتاژ صنعتی کرد. تولید در خط مونتاژی ایجاد شده، جایی که خودروهای کره‌ای هیوندای و کیا قبلا مونتاژ می‌شدند. شرکت آوتوتور ۱۰۰ میلیون روبل در نوسازی خط تولید برای تولید خودروهای چینی سرمایه‌گذاری کرده‌است. این شرکت در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ این موضوع را اعلام کرد.

خودروساز کالینینگراد حق انحصاری تولید و توزیع خودروهای Kaiyi در فدراسیون روسیه و تعدادی از خودروهای دیگر را در کشورهای CIS دریافت کرد. در مرحله اولیه تولید برند چینی در حالت مونتاژ صنعتی بر اساس بدنه جوشی و رنگ‌شده انجام می‌شود. این شرکت گزارش می‌دهد که در آینده، انتقال به یک چرخه کامل تولید پیش‌بینی شده‌است. اجزای مونتاژ از طریق شرق دور و بنادر ترانس سیبری از چین به کالینینگراد می‌آیند. گونه‌ای از ارائه تدارکات با استفاده از حمل و نقل کشتیرانی از سنت‌پترزبورگ نیز آغاز شده‌است.

منبع:

autoastat

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب