جمعه 18 آبان 1403

بررسی خصوصیات خودروی الکتریکی زتا

خودروی الکتریکی زتا 

خودروی الکتریکی زتا (ZETTA: Zero Emission Terra Transport Asset) توسط شرکتی با همین عنوان تولید می‌شود. شرکت زتا، طبق اطلاعات موجود، در سپتامبر سال ۲۰۱۶ ثبت شده و در سال ۲۰۱۷ در شهر تالیاتی مستقر شده‌است. ۲۵ درصد از سرمایه مجاز شرکت متعلق به دنیس شووروفسکی مدیرعامل شرکت زتا، ۲۵ درصد متعلق به والدمار واگنر کارآفرین در شهر تالیاتی و ۵۰ درصد باقی­مانده به خود شرکت زتا تعلق دارد. گروه زتا، مجموعه­‌ای از سازمان‌های فعال در زمینه مهندسی، نمونه‌سازی، تولید و تامین قطعات خودرو بشمار می‌رود.

خودروی الکتریکی زتا یک خودروی هاچ‌بک کوچک با فضای داخلی چهارنفره است. این خودرو در سطوح مختلف از جمله دیفرانسیل جلو و تمام چرخ متحرک (AWD) در دسترس خواهد بود. ارزان‌ترین تجهیزات این خودروی الکتریکی حداقل ۴۵۰ هزار روبل هزینه داشته‌اند. باتری زتا این قابلیت را به کاربران خود می‌دهد تا با یک بار شارژ، ۱۸۰ کیلومتر را طی کنند. بدنه دارای طراحی سه درب است و حداکثر سرعت نمونه اولیه ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

بنابر اعلام مدیرعامل زتا، حدود ۹۹ درصد قطعات بکار رفته در این خودروی الکتریکی ساخت داخلی فدراسیون روسیه هستند، البته بجز باتری که ساخت کشور چین و وارداتی است. زتا ارزان‌ترین و جمع‌وجورترین خودرو در این کلاس است. در زمان ساخت این مینی خودرو از هر فرصتی برای کاهش هزینه‌ها استفاده شده‌است. برای مثال، برای قطعات تعلیق این خودرو از خانواده هشتم و دهم مدل آوتو واز (Avto VAZ) استفاده شده و باتری بکار رفته در آن چینی و به دلیل ظرفیت پایین آن، نسبتاً ارزان است.

زتا از سال ۲۰۱۹، بعنوان پروژه “یک خودروی الکتریکی جمع‌و‌جور سه درب” به ارزش ۴۵۰ هزار روبل در طراحی اولیه با دیفرانسیل جلو، رسانه‌ای شد. مدیرعامل شرکت در سال ۲۰۱۹ به اینترفاکس اعلام کرده‌ بود که ۴۵۰ میلیون روبل قبلاً در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و هزینه کلی آن بطور آزمایشی ۵۵۰ میلیون روبل برآورد شده‌است.

بر اساس اعلام مدیریت شرکت، زتا قصد دارد تا سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه از این خودروی الکتریکی را بفروش برساند. البته فروش ۱۰ هزار خودرو در سال یک پیش‌بینی بدبینانه محسوب می‌شود. اما با افزایش توجه جهانی به انرژی سبز، این شرکت ادعا می‌کند که تا سال ۲۰۲۳ می‌تواند به فروش ۱۵ هزار خودرو در سال دست پیدا کند.

مجموع قدرت باتری‌ها تا ۳۶ کیلووات (کمی کمتر از ۵۰ اسب بخار) فقط در حالت دیفرانسیل جلو و ۷۲ کیلووات (۹۷.۹ اسب بخار) در حالت بار کامل (فول لود) است. با یک بار شارژ باتری، خودرو باید ۱۸۰ کیلومتر را طی کند و برد بیشینه ادعاشده آن نهایتا ۵۰۰ کیلومتر است.

خودروی زتا ساخت روسیه

 

پروژه زتا در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در سال ۲۰۱۷، نمونه اولیه آن تولید شد و شرکت در سال ۲۰۱۹، برای ثبت‌اختراع اقدام کرد. شروع تولید انبوه زتا در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده بود، اما با مواجه شدن شرکت با مشکلات مالی متعدد و تشکیل پرونده برای مدیریت بدلیل عدم پرداخت حقوق کارمندان، اوضاع پروژه زتا رو به وخامت رفت.

با این وجود، در سال ۲۰۲۱، وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه طی اقدامی جالب، این ماشین الکتریکی تولید داخلی را سوار شد و این کار وی تبلیغی بموقع برای برند زتا بحساب آمد. این حرکت وزیر صنعت و تجارت نشان داد که پروژه زتا تحت کنترل دولت فدراسیون روسیه بوده و امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد. بر اساس گفته‌های وزیر، دولت در انتظار دیدن نتیجه محصول این برند روسی است که از فناوری پیشرفته‌ای در ساخت آن استفاده شده‌است.

اگر فرآیند برنامه­‌ریزی‌شده شکل می­‌گرفت، شرکت زتا قصد داشت یک خانواده کامل از خودروهای الکتریکی از جمله یک هاچ‌بک مسافری کمی بزرگ­تر با طراحی متمایز و یک کامیون داخل شهری فوق­‌العاده جمع‌وجور را بر روی یک پلتفرم ایجاد کند.

وزن و ابعاد خودروی الکتریکی زتا

زتا طبق طبقه‌بندی اروپایی نماینده خودرو‌های کلاس E است: ابعاد این خودروی الکتریکی ­از طول ۱۸۹۰ میلی­‌متر ، عرض ۱۶۰۰ میلی‌­متر و ارتفاع ۱۷۶۰ میلی­‌متر برخوردار است. در حالت حرکت، وزن این خودروی سه درب، بسته به ظرفیت باتری از ۴۸۶ تا ۷۰۸ کیلوگرم متغیر است.

طبق گفته سازنده خودرو، عملاً هیچ کلید فیزیکی و سوئیچی وجود نخواهد داشت و بجز فرمان، دیگر تجهیزات این خودرو لمسی هستند. کابین خودرو بطور پیش فرض چهارنفره است و صندلی‌هایی از جنس آمورف هم در جلو و هم در پشت قرار داده شده‌اند که می‌توانند در چندین جهت تنظیم شوند. در صندلی‌های عقب، پاها چسبیده به صندلی‌های جلو هستند و فقط کودکان می­‌توانند در آنجا راحت باشند. با توجه به ابعاد این خودرو، نباید انتظار بالایی از فضای آزاد آن داشت. اما با وجود این محدودیت فضایی، صندوق‌عقبی هر چند کوچک با ظرفیت معادل ۱۸۰ لیتر (۰.۱۸ مترمکعب) در زتا تعبیه شده‌است.

بدنه خودروی زتا تولید داخلی روسیه

 

تست‌ رانندگی خودرو

تست رانندگی نه در یک منطقه باز، بلکه در یک آشیانه انجام شد و حداکثر سرعت بکاررفته در آزمایش ۳۵ کیلومتر در ساعت بود. این خودرو به گفته تست‌کننده، رانندگی آسانی دارد. در زمان تست درایو، فرمان شل بنظر می‌رسید و فرمان الکتریکی وجود نداشت. شاسی این خودروی الکتریکی از واحدهای سازگار محصول کارخانه واز  VAZ-2108، 2110، Lada Kalina/Granta استفاده می‌کند. خودرو زتا، توسط چرخ‌های موتوری طراحی و تولیدشده توسط خود شرکت زتا هدایت می‌شود.

مشخصات خودروی الکتریکی زتا

خودروی الکتریکی زتا توسط دو چرخ موتور غیرهمزمان نصب‌شده در محور جلو هدایت می­‌شود که از پتانسیل کلی ۴۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۵۰ نیوتن‌متر برخوردار هستند. اما در نسخه توسعه‌یافته، دو چرخ موتور دیگر نیز به آ‌ن‌ اضافه شده، که قبلاً در عقب نصب شده‌ بودند. این موتورهای اضافه‌شده، عملکرد موتور الکتریکی را به ۹۸ اسب بخار می‌رسانند و به‌دنبال این تغییر، گشتاور آن نیز به ۱۷۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این خودروی سه درب مجهز به باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۱۰ تا ۳۲ کیلووات ساعت است. خودرو الکتریکی زتا قادر است تا حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد که این سرعت توسط کنترل‌کننده محدود می‌شود.

ببینید: مشخصات فنی خودروی الکتریکی زتا (فیلم)

ویژگی‌های طراحی

خودرو الکتریکی زتا، یک پلتفرم حمل و نقل ماژولار فشرده و چندمنظوره است. در واقع، این خودرو یک قاب فلزی است که بدنه آن با استفاده از اتصالات کپسولی به پانل‌های کامپوزیت اکستروژن، باتری و سایر قطعات و مجموعه‌ها متصل شده‌است. استفاده از فناوری‌های پیشرفته و رویکردهای طراحی مدرن، امکان توسعه یک پلتفرم با اتصال کابین کپسولی را در خودروی الکتریکی زتا فراهم کرده‌است.

اسکلت بدنه زتا

 

پارامترهای اصلی توسعه محصول

تطبیق‌پذیری

عملکرد رانندگی بالا

امکان­‌سنجی اقتصادی

دوستی با محیط زیست

تطبیق‌پذیری

اتصال کپسولی بین کابین و شاسی، امکان اجرای هدف‌های متعدد را ایجاد می‌کند. این پروژه مجموعه‌ای از وسایل نقلیه الکتریکی از کلاس‌های E، B، C و D را با درجه بالایی از ایمنی غیرفعال و فعال (خودروی برقی شهری، تجهیزات اجتماعی و شهری، وسیله نقلیه الکتریکی باری و تجاری) فراهم می‌کند.

عملکرد رانندگی بالا

ترمزهای ضدقفل (ABS)، برنامه‌ کنترل پایداری (ESP)، کنترل مجزای هر چرخ از نظر گشتاور و قدرت و سرعت چرخش، امکان فعال‌­سازی “دستیار الکترونیکی” را بدون تغییر اجزاء میسر می­‌سازد.

سیستم ترمز ترکیبی با مدارهای الکتریکی و هیدرولیک جداگانه، بطور موثر مسائل ایمنی، قابلیت اطمینان و حداکثر بازیابی انرژی را مدیریت می‌کند. چرخ‌های موتور غیرهمزمان، بالاترین گشتاور ویژه را با مصرف انرژی در هر ۱۰۰ کیلومتر حرکت، ۳۰ تا ۵۵ درصد کمتر از مشابه­‌های جهانی، ارائه می‌کند.

امکان­‌سنجی اقتصادی

فناوری تولید موتورهای غیرهمزمان به مواد و اجزای کمیاب نیاز ندارد. عدم وجود مکانیزم‌های گران‌قیمت و انتقال گشتاور (گیربکس­‌ها و درایوها)، صرف هزینه تولید پایین و قابلیت اطمینان بالا در پروژه را تضمین کرده‌است.

دوستی با محیط زیست

عدم تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی در موتورهای الکتریکی، همراه با یک سیستم متمرکز برای سرویس، تعویض و بازیافت باتری‌های الکتریکی، رویای هوایی پاک و همچنین حمل‌ونقل مقرون‌بصرفه در استفاده روزمره را محقق کرده‌است.

ببینید: مشخصات کلی خودروی الکتریکی زتا (فیلم)

فرآیند اجرایی پروژه زتا

شناسایی نیاز به فناوری اجتماعی و شهری

شروع اجرای پروژه زتا

توسعه نمونه اولیه

توسعه نمونه اولیه خودروی زتا

توسعه و تولید سیستم موتور چرخ

سیستم موتور چرخ پروژه زتا

تولید نمونه اولیه برای تست‌های جاده‌ای

نمونه اولیه زتا برای تست جاده‌ای

توسعه راه‌حل‌های ماژولار

راه‌حل‌های ماژولار خودروی الکتریکی روسی زتا

 

تصاویری از خودروی الکتریکی زتا

نمونه خودروی تولیدی

خودروی الکتریکی زتا ساخت فدراسیون روسیه

 

نمونه پروتوتایپ

مشخصات کلی خودروی الکتریکی زتا

 

ابعاد خودرو

ابعاد خودروی برقی زتا

 

نمایی دیگر از خودروی زتا

مشخصات فنی خودروی الکتریکی زتا

 

نمایی از اکسل موتور

مشخصات پروژه زتا روسیه

 

نمای فضای جلویی خودرو

تولید خودروی الکتریکی روسی زتا

 

نمایی از ساخت خودروی زتا

پروژه زتا روسیه

 

 

منبع:

e-zetta

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب