شنبه 1 اردیبهشت 1403

رولزرویس و پورتربروک در جستجوی سوخت های جایگزین در ماشین های ریلی

استفاده از سوخت های جایگزین در ماشین های ریلی

شرکت رولزرویس و شرکت بریتانیایی پورتربروک لیزینگ با هدف پیدا کردن سوخت های جایگزین در ماشین های ریلی، تفاهم‌نامه‌ای برای تحقیق و جستجو در زمینه استفاده از سوخت‌های ترکیبی (synthetic and net zero fuels) و سوخت‌های بدون آلایندگی (net zero fuels)، شامل هیدروژن در پیل‌های سوختی و موتورهای احتراق داخلی برای وسایل‌نقلیه ریلی، منعقد کرده‌اند. پورتربروک لیزینگ یکی از زیرمجموعه‌‌های هلدینگ ریلی پورتربروک است که تامین مالی برای پروژه‌های صنعت ریلی را در دستور کار دارد.

این دو شرکت همچنین بنا دارند تا بررسی امکان ترکیبی‌سازی (Hybridization) پیشرفته را پس از معرفی یک قطار مسافری کلاس 168 محصول شرکت چیلترن ریل‌ویز (Chiltern Railways) که با سیستم باتری-دیزل ترکیبی‌سازی و تقویت شده آغاز کنند. طرف‌های این مشارکت، برنامه گسترده‌ای برای کربن‌زدایی در نظر دارند که شامل منطبق‌سازی‌های ضروری زنجیره تامین، زیرساخت‌ها و مدل‌های عملیاتی، بر اساس نوآوری و رویکرد حذف آلایندگی خواهند بود.

کربن‌زدایی از سامانه حمل‌ونقل ریلی

دولت بریتانیا در نظر دارد که قطارهای کاملا دیزلی را تا سال 2040 به صورت کامل از رده خارج سازد. شرکت مدیریت زیرساخت نتورک ریل (Network Rail) استراتژی کربن‌زدایی از شبکه (Traction Decarbonisation Network Strategy) را در سپتامبر 2020 منتشر کرد که در آن خطوط مناسب برای الکتریکی‌سازی یا بهره‌برداری توسط قطارهایی با سوخت هیدروژنی را مشخص کرده‌است.

شرکت پاورسیستمز (Power Systems) بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت رولزرویس، منبع تامین انرژی هیبرید-الکتریکی قطار مسافری کلاس 168 شرکت چیلترن ریل‌ویز را تامین کرده‌است. بنابر گفته مدیرعامل این شرکت، رولزرویس می‌تواند تجارب تجاری خود را برای توسعه و بهره‌گیری از فناوری‌های بدون آلایندگی در سامانه‌هایی که نقش ایمنی در آن‌ها حیاتی است بکار گیرد. او همکاری با پورتربروک را زمینه‌ساز کشف گزینه‌های بیشتر برای استفاده از سوخت های جایگزین در ماشین های ریلی و در نتیجه کربن‌زدایی از حمل‌ونقل ریلی دانست.

پاور سیستمز دامنه‌ای از موتورهای مختلف با قابلیت کار با سوخت هیدروژنی را توسعه داده و همینطور بر روی استفاده از سلول‌های سوختی توسط کشتی‌ها و همینطور وسایل‌نقلیه سنگین غیرجاده‌ای کار می‌کند. این شرکت تعهد کرده‌ تا نسخه جدیدی از موتورهای پرطرفدار خود از جمله موتور لکومتیو MTU سری 4000 را به بازار عرضه کند که توانایی کار با سوخت‌های پایدار را داشته باشد. این شرکت تا سال 2023 کیت‌های تبدیلی عرضه خواهد کرد تا این موتورها بتوانند صرفا با استفاده از هیدروژن به حرکت درآیند.

” بخوانید: برنامه پژوهشی-نوآورانه ریل اروپا ” 

رونمایی از قطار هایدروفلکس در کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسکو

پورتربروک علاوه بر هایبرید فلکس (HybridFlex)، با هدف استفاده از سوخت های جایگزین در ماشین های ریلی، قطار سه‌حالته هایدروفلکس (HydroFlex) را نیز توسعه داده که قادر است به‌وسیله برق، باتری و همینطور هیدروژن حرکت کند. این قطار در نوامبر 2021 در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل موسوم به COP26 در گلاسکوی اسکاتلند به نمایش درآمد. بر اساس ادعای مدیرعامل پورتربروک لیزینگ، این شرکت در خط مقدم توسعه سامانه‌های کشش جایگزین برای وسایل‌نقلیه ریلی قرار دارد و مشارکت آن با رولزرویس به این شرکت کمک خواهد کرد تا نقش رهبری خود در توسعه راهکارهای پایدار برای ماشین‌های ریلی را حفظ کند.

قطار هایدروفلکس

قطار سه‌حالته هایدروفلکس

منبع:

railjournal

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب