سه‌شنبه 1 آبان 1403

اتصال شرق و غرب توسط شبکه ریلی عراق

پروژه شبکه ریلی عراق

اتصال ریلی جدید بین خلیج فارس و ترکیه و نهایتاً اروپا در حال طراحی است. کشور ترانزیت این خط ریلی جدید عراق است. این کشور از آنجاییکه از پتانسیل خود در ایفای نقش مهم تجارت با جنوب شرق آگاه است در حال سرعت بخشیدن به این پروژه می باشد.

پروژه شبکه ریلی عراق کانال خشک نام دارد که بندر فاو جنوبی که از سال ۲۰۲۰ در دست احداث است را به شمال عراق و ترکیه متصل می‌کند. بنابر گزارش رسانه‌های محلی و به نقل از مدیر مربوطه از وزارت حمل و نقل عراق، این پروژه شامل ساخت خطوط ریلی برقی جدید به طول ۱۲۰۰ کیلومتر است. وی همچنین افزود که این شبکه از طریق ترکیه به شبکه‌های ریلی و جاده‌ای اروپا با هدف توسعه تجارت با این کشورها متصل می‌شود.

مطالعات خط ترانزیتی ریلی و جاده‌ای توسط شرکت آلستوم انجام خواهد شد و مطالعات مربوط به انتخاب مسیر ترانزیتی نیز توسط توسط دانشگاه مالمو صورت پذیرفته‌است.

شبکه ریلی عراق کانال خشک

بندر جدید با گزینه‌های ترانزیت

ترکیه در حال حاضر به‌عنوان یک کشور ترانزیت اصلی برای حمل و نقل ریلی از شرق به غرب موقعیت گرفته‌است. این کشور نقش مهمی در کریدور میانی ایفا می‌کند، جایی که محموله‌های چین از طریق دریای خزر به غرب ارسال می‌شوند.

” بخوانید: آذربایجان قصد دارد کریدور زنگزور را تا سال ۲۰۲۴ تکمیل کند

زمانی که بندر فاو جنوبی تکمیل شود به‌عنوان گزینه دیگری برای ترافیکی که از جنوب شرقی آسیا می‌آید مطرح خواهد شد. محموله‌های هندی یا دیگر کشورهای خارجی، حالا در کنار بندرعباس ایران و بندر جبل علی امارت، یک قطب دیگر در منطقه خواهند داشت.

شرکت ایتالیایی PEG، موظف به انجام مطالعات امکان‌سنجی‌شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود مناقصه احداث اولین خط ریلی برقی نیز در سال جاری میلادی راه‌اندازی شود.

منبع:

railfreight

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب