جمعه 10 فروردین 1403

قطار معلق هوایی چین بدون برق در مسیرهای آهنربای دائمی حرکت می­‌کند

قطار معلق هوایی چین

یک مسیر آزمایشی قطار هوایی جدید در جنوب چین، اولین سیستم حمل و نقل مگلو در جهان را راه‌­اندازی کرده که با استفاده از آهنرباهای دائمی به جای آهنربای الکتریکی کار می‌کند. این فناوری می‌تواند واگن‌های زیرین خود را بدون وجود منبع تغذیه به طور نامحدود معلق نگه دارد.

مزایای سامانه‌های حمل و نقل عمومی مگلو واضح است: تقریبا بی­‌صدا هستند، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند و مقاومت غلتشی را از بین می‌­برند، بنابراین انرژی کمتری برای شتاب مصرف می­‌کنند. از سوی دیگر، این قطارها اغلب در خدمات حمل ­و ­نقل با سرعت کم ظاهر نمی‌­شوند، زیرا انرژی مورد استفاده برای شناور کردن یک قطار مگلو معمولی در مقایسه با مترو، حدود ۱۵ درصد به کل انرژی در سرعت‌های حومه شهر اضافه می‌کند.

” بخوانید: راه‌اندازی پنجمین خط ریلی پرسرعت در چین

این امر فقط در صورتی میسر است که از آهنرباهای الکتریکی استفاده شود. آهنرباهای دائمی نیروی مغناطیسی خود را ۲۴ ساعته و به صورت رایگان ارائه می­‌کنند. البته به شرطی که بتوان فلزات کمیاب خاکی موردنیاز برای تبدیل شدن آن‌ها به آهنرباهای دائمی را در وهله اول تهیه کرد.

چین نزدیک به ۴۰ درصد از کل ذخایر شناخته‌شده عناصر خاکی کمیاب در جهان را در اختیار دارد (دو برابر بیشتر از همسایه‌­اش ویتنام که در رتبه دوم قرار دارد)، همچنین این کشور بسیار بیشتر از هر کشور دیگری از این فلزات استخراج می‌کند و کاملا بر زنجیره پردازش و تامین تسلط دارد (تنها شش شرکت دولتی چینی ۸۵ درصد از خاک‌های کمیاب تصفیه‌شده جهان را در سال ۲۰۲۰ تولید کردند).

همه این‌ها به این معنی است که قطار آزمایشی هوایی که در شهرستان Xingguo استان جیانگشی رونمایی شد، انگار قرار است فقط در چین وجود داشته باشد.

قطار معلق هوایی در چین

در حال حاضر، این تنها یک مسیر آزمایشی ۸۰۰ متری است که بر روی تیرهای فولادی ساخته شده و مسیر را حدود ۱۰ متر بالا می‌برد. یک قطار دو واگنه که تا ۸۸ مسافر را حمل می‌کند به صورت مغناطیسی در زیر ریل معلق است و هیچ تماسی برقرار نمی­‌کند و در امتداد بی­‌صدا و بدون اصطکاک بین سکوهای مسافری مرتفع با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت سر می­‌خورد. پس از پایان تست‌های آزمایشی، این مسیر به یک مسیر ۷.۵ کیلومتری با حداکثر سرعت حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت گسترش خواهد یافت.

” بخوانید: توسعه پر سرعت ترین قطار مگلو جهان توسط شرکت تولیدی راه‌آهن چین (CRRC)

بدیهی است که به دلیل بالا آمدن آن بر روی قطب‌ها، به املاک و مستغلات کمتری نسبت به شبکه ریلی سبک روی زمین نیاز است و طبق گزارش South China Morning Post، این قطارهای معلق حدود یک دهم مترو هزینه دارند (حتی با توجه به مقادیر زیاد نئودیمیوم درگیر). یک آهنربای تقویت‌شده با نئودیمیوم تنها کمتر از ۵ درصد از خاصیت مغناطیسی خود را در طول یک قرن از دست می­‌دهد.

منبع:

newatlas

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب