سه‌شنبه 15 اسفند 1402

ثبت رکورد جدید برای قیمت انرژی و هماهنگ‌سازی صنعت ریلی با این موضوع

ثبت رکورد جدید برای قیمت انرژی

با افزایش قیمت انرژی، شرکت‌های حمل و نقل ریلی با چالش‌های جدیدی برای کنترل هزینه‌هایشان روبرو شده‌اند. هزینه‌های اضافی غیرقابل‌اجتناب شده‌اند، بهره‌وری در حال تبدیل شدن به یک معیار است و در برخی کشورها استفاده از لوکوموتیوهای دیزلی به گزینه‌ای جذاب‌تر نسبت به نمونه‌های برقی تبدیل شده‌است.

به دلیل تبعات جنگ اوکراین، قیمت انرژی با افزایشی چشم‌گیر در سال ۲۰۲۲ روبرو شده‌است. تصمیم کشورهای اروپایی مبنی بر ممنوع کردن استفاده از نفت روسیه، فشارهای بیشتری را بر قیمت انرژی در نیمه دوم سال جاری وارد کرده‌است. این موضوع بر قیمت سوخت تاثیر می‌گذارد، اما قیمت برق به طور مستقیم با افزایش قیمت انرژی در ارتباط است. صنعت ریلی با عواقب هر دو مشکل روبرو شده‌است.

برای اولین بار در تاریخ

شرکت Metrans اعلام کرد که در تاریخ ۳۰ ساله این شرکت، این اولین بار است که مجبور به تغییر نرخ‌های خود در نیمه سال شده‌اند. ناوگان قطار شرکت Metrans در سرتاسر اروپا فعالیت دارد و از تاریخ یکم جولای هزینه مازاد بر تمام ناوگان حمل و نقلی خود، از جمله حمل و نقل ریلی، اعمال کرده‌است.

افزایش قیمت انرژی در اروپا

متفاوت در هر کشور

به سختی می‌توان گفت که صنعت با چه نوع افزایشی مواجه است، زیرا بستگی به کشور و نوع حمل و نقل دارد،‌ اما حکایت‌هایی از افزایش سه برابری یا چهار برابری قیمت برق وجود دارد. بنابر گفته‌های مدیرعامل شرکت لیزینگ لوکوموتیو NexRail، در حال حاضر، قیمت برق بیشتر از قیمت سوخت در حال افزایش است.

افزایش قیمت برق

در بعضی کشورها همچون آلمان و مجارستان، استفاده از لکوموتیوهای دیزلی به جای واحدهای برقی حتی بیشتر موردتوجه قرار گرفته‌است. البته این به معنای کنار گذاشتن واحدهای الکتریکی نیست. واحدهای دیزلی قدیمی هستند و قادر به ورود به فاز عملیاتی به شکل کارآمد نیستند. بهره‌وری انرژی در حال حاضر شروع به ایفای نقش بسیار بزرگتری در انتخاب خودروهای ریلی کرده‌است.

در مجارستان، که قیمت برق با شدت بیشتری در حال افزایش است، اپراتورهای حمل و نقل ریلی به خوبی از نیاز به کارآمدی بیشتر آگاه شده‌اند. به دلیل چهار برابر شدن هزینه‌های برق، هر توقف، کاهش سرعت و شتاب بی‌رویه ناشی از یک سیگنال کند، برای شرکت‌های ریلی بسیار پرهزینه‌تر از قبل تمام می‌شود.

با شرایط فعلی، قیمت برق بیشتر از این نیز بالا خواهد رفت، بنابراین، افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی، با توجه به روند افزایشی نخستین ماه‌های سال جاری میلادی، دور از انتظار نخواهد بود. هزینه سامانه‌های کششی الکتریکی، به تنهایی ۲۲ درصد درآمد فروش شرکت‌های حمل و نقل ریلی را از بین می‌برند.

تحریم روسیه و تاثیر آن در افزایش قیمت برق در اروپا

نقش شبکه ریلی

از جنبه مثبت، برخی از تحلیلگران صنعت حمل و نقل انتظار دارند که ادامه افزایش قیمت انرژی باعث تغییر چشمگیری در حمل و نقل شود و حجم جدید قابل‌توجهی به شبکه ریلی منتقل شوند، چراکه فناوری جدید، کارایی بهتر و آلایندگی کمتر را ممکن می‌کند.

علیرغم وجود چالش‌های پیش‌رو، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، مزایای شبکه ریلی برای عبور از بحران انرژی را یادآور می‌شود و بر مزایای قابل‌توجهی که شبکه ریلی می‌تواند برای بخش انرژی و محیط زیست داشته باشد تاکید می‌کند. وی همچنین اضافه می‌کند که با تنوع بخشیدن به منابع انرژی و ایجاد حمل و نقل کارآمدتر، شبکه ریلی می‌تواند مصرف انرژی حمل و نقل را کاهش دهد و انتشار دی‌اکسیدکربن و آلاینده‌های محلی را کاهش دهد.

منبع:

railfreight

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب