سه‌شنبه 28 فروردین 1403

تحلیل جایگزین­ برای کشش لوکوموتیو دیزلی در اروپا

یافتن جایگزین­ برای کشش لوکوموتیو دیزلی

این مطالعه توسط AERRL و مشاوران انجام شده و چارچوب قانونی اتحادیه اروپا و سیاست­‌های ملی را پوشش می­‌دهد و بر اساس مصاحبه با صنعت اروپا، اپراتورهای حمل­ و نقل و مسافر، موسسات علمی و سایر سازمان‌­ها است. این مطالعه با هدف شروع بحث در مورد موثرترین اهرم سیاسی تسهیل‌کننده اجرای کشش کم کربن در کمیسیون اروپا بود.

ارتباط این مطالعه از جاه‌طلبی اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به اولین قاره خنثی از نظر آب­ و هوا تا سال ۲۰۵۰ ناشی می‌­شود. این امر مستلزم دو برابر کردن حمل و نقل کالا از طریق راه‌آهن است که اکنون مسئول کمتر از ۰.۵ درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن اتحادیه اروپا است، در حالی که حدود ۵۰ درصد از حمل ­و نقل ریلی اروپا هنوز از گازوئیل استفاده می­‌کند. تخمین زده می­‌شود که بیش از ده هزار لوکوموتیو دیزلی که به طور متوسط حداقل ۲۰ سال در خدمت عملیاتی بوده‌­اند، در حال حاضر در منطقه فعال هستند.

به گفته محققان، حتی اگر ساخت زیرساخت‌­ها به سرمایه‌گذاری و زمان زیادی نیاز داشته باشد، برقی­‌کردن بهترین گزینه باقی می­‌ماند. چهل درصد از شبکه ریلی اروپا که مسئول ۲۰ درصد ترافیک است هنوز برقی نشده‌است.

انتقال به روغن گیاهی تصفیه شده با آب (HVO) می‌تواند یک راه‌حل میانی باشد. استفاده از HVO نیازی به ارتقای موتور یا ایستگاه‌­های سوخت‌­گیری ندارد و مزیت اصلی آن سهولت انطباق است. در صورت انتخاب، انتشار دی‌اکسیدکربن بین ۸۵ تا ۹۰ درصد کاهش می­‌یابد. در عین حال، یک لیتر HVO، سی یورو بیشتر از گازوئیل هزینه دارد و جایگاه­‌های سوخت‌­گیری بسته به نوع سوخت باید استانداردها را رعایت کنند.

” بخوانید: ثبت رکورد جدید برای قیمت انرژی و هماهنگ‌سازی صنعت ریلی با این موضوع

بیومتان و آمونیاک به عنوان راه‌حل­‌های کوتاه­‌مدت و میان‌­مدت دیده می‌شوند. هر دو گزینه نیاز به نوسازی خودروهای ریلی و ساخت زیرساخت‌­های سوخت­‌گیری دارند و پنج سال طول می­‌کشد تا آمونیاک را برای کشش خودروهای ریلی تطبیق دهیم. مشاورانی از لتونی اشاره می­‌کنند که جایگزینی جزئی گازوئیل با گاز را در لوکوموتیوهای مانوری آزمایش کردند. اگر شرکت‌های محلی بیومتان را با قیمت قابل‌قبولی عرضه کنند، این راه‌حل از نظر فنی امکان‌­پذیر و مقرون‌به‌صرفه است.

مناسب‌ترین راه‌حل درازمدت، کشش الکتریکی/باتری است که نیاز به برق‌­رسانی را ۲۶ تا ۵۰ درصد کاهش می‌­دهد. اگرچه محققان خاطرنشان می‌­کنند که کشش باتری بسیار کارآمد است و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد تلفات انرژی دارد، نمی‌­توان آن را برای لوکوموتیوهای باری اعمال کرد. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان انتظار کمبود مواد مورداستفاده برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی مانند کبالت و لیتیوم را در آینده دارند.

نویسندگان این مطالعه توصیه می‌کنند در صورتیکه روش‌های دیگر از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیستند، از حمل و نقل ریلی پیل سوختی هیدروژنی استفاده شود. با این حال، این گزینه به هیدروژن سبز کافی نیاز دارد. هر دو هیدروژن و آمونیاک به عنوان جایگزین‌­های بلندمدت برای حمل ­و نقل ریلی باری دیده می‌­شوند.

لوکوموتیو دیزلی

بخش آخر سند منتشر‌شده، نقشه راه برای کربن‌­زدایی کوتاه­‌مدت حمل ­و نقل ریلی اتحادیه اروپا و اقدامات نظارتی مربوطه است. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که یارانه‌ها را ادامه دهند: برق‌رسانی، توسعه ظرفیت‌های تولید برای سوخت غیرفسیلی، مطالعه پذیرش بیومتان و آمونیاک، و بروزرسانی الزامات مشخصات فنی TSI برای در نظر گرفتن فناوری‌های جایگزین در آینده انجام پذیرد.

در پایان ماه می، کمیته حمل و نقل و گردشگری پارلمان اروپا توافق‌نامه جدیدی را تصویب کرد. این سند، کشورهای اتحادیه اروپا را موظف می‌کند تا پیش‌نویس سیاست‌های ملی در مورد توسعه بازار سوخت جایگزین برای بخش حمل‌ و نقل و استقرار زیرساخت‌های مناسب را تا اول ژانویه ۲۰۲۵ به کمیسیون اروپا ارائه کنند. این توافق همچنین مستلزم معرفی خودروهای ریلی با استفاده از جایگزین برای آن بخش‌هایی از شبکه راه‌آهن که به دلایل فنی یا مقرون‌به‌صرفه ­نبودن نمی‌توانند به طور کامل برقی شوند، ارزیابی شود.

از سوی دیگر، از آنجاییکه تولید سوخت­‌های جایگزین به کندی گسترش می­‌یابد و عوامل دیگر بر آن تأثیر می­‌گذارند، انجمن شرکت‌­های حمل ­و نقل آلمان انتظار کمبود این سوخت­‌ها را تا سال ۲۰۳۰ دارد. انجمن تاکید می­‌کند که انتقال انرژی می­‌تواند باعث رشد قابل‌توجهی در قیمت انرژی شود. بنابر گفته‌های معاون انجمن شرکت‌های حمل و نقل آلمان، از آنجاییکه سهم زیادی از هزینه­‌های عملیاتی مربوط به انرژی است، انتظار می­‌رود شرکت­‌ها توجه بیشتری به فناوری‌هایی که قرار است معرفی شوند، داشته باشند. این انجمن همچنین یادآوری می‌کند که کمبود نیروی کار و رویه‌های پیچیده تایید ساخت‌وساز، پروسه برقی‌کردن را کند می‌کند.

منبع:

rollingstockworld

 

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب