چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

ده روند برتر صنعت ریلی؛ بخش سوم: معرفی فناوری هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی کاربردهای متعددی در صنعت ریلی دارد که شامل مدیریت دارایی، نگهداری پیش‌بین و اطلاع‌رسانی اضطراری می‌شود. الگوریتم‌های یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی موجب بهینه‌سازی برنامه زمانی قطار و به حداقل رساندن تاخیرها می‌شود. علاوه بر آن، سامانه‌های پیشرفته اطلاعات مسافران منجر به بهبود سرویس‌های حمل و نقل و افزایش رضایت مسافران می‌شود.

” بخوانید: معرفی برترین روندها و نوآوری های صنعت ریلی در سال ۲۰۲۲ “

با در نظر گرفتن الزامات ضروری برای آینده حوزه ریلی، در ادامه با هدف چارچوب‌بندی برای فهم بهتر هوش مصنوعی، چند رویکرد در طبقه‌بندی آن مطرح می‌شود. این رویکردها شامل سه مسیر اصلی است:

  • تکنیک‌های هوش مصنوعی: این بخش نشان‌دهنده روش‌ها، الگوریتم‌ها و رویکردهایی است که سامانه‌ها را قادر می‌سازد وظایفی که معمولا با رفتار هوشمند مرتبط است را انجام دهند، مانند یادگیری ماشینی[1] و محاسبات تکاملی[2].
  • رویکردهای تحقیقاتی هوش مصنوعی: این بخش نشان‌دهنده رویکردهای تحقیقاتی است که بر تکنیک‌های هوش مصنوعی تکیه دارند و بدون آن‌ها امکان بهره‌گیری تحقیقاتی از فناوری هوش مصنوعی وجود ندارد، مانند سامانه‌های خبره[3]، داده کاوی[4]، تشخیص الگو[5] و جستجوی خصمانه[6].
  • برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی: این بخش نشان‌دهنده برنامه‌های کاربردی بین‌حوزه‌ای است که از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد و قابلیت استفاده بهره‌ می‌گیرد، مانند بینایی کامپیوتری[7]، تشخیص گفتار، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی.

این طبقه‌بندی‌ها امکان تحلیل دقیق‌تر مفاهیم هوش مصنوعی و چند و چون به کارگیری آن در ارتقای حوزه‌های فناورانه و صنعتی مختلف از جمله صنعت ریلی را فراهم می‌کنند.

با نگاه به حوزه‌های مختلف صنعت ریلی می‌توان راهکارها و ابزارهای جدیدی که مولود بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی در این صنعت هستند را شناسایی و  بر اساس رویکردهای مختلف طبقه‌بندی هوش مصنوعی طبقه‌بندی نمود. جدول شماره 1 گزیده‌ای از این راه‌حل‌ها را که از توانمندسازی هر حوزه این صنعت با یک رویکرد خاص تحقیقاتی هوش مصنوعی متولد می‌شوند را نمایش می‌دهد. جداول شماره 2 و 3 نیز طبقه‌بندی‌های دیگری از راهکارهای نوین صنعت ریلی بر اساس نگاه تکنیک‌محور و همینطور نگاه برنامه‌محور به این حوزه‌ها ارائه می‌دهند.

جدول 1:  راهکارهای حاصل از توانمندسازی حوزه‌های صنعت ریلی با رویکرد‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی

جدول ۲: راهکارهای حاصل از توانمندسازی حوزه‌های صنعت ریلی با تکنیک‌های هوش مصنوعی

جدول ۳: راهکارهای حاصل از توانمندسازی حوزه‌های صنعت ریلی با برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی

معرفی دو استارتاپ مطرح فعال در این حوزه

The Train Brain

استارتاپ سوئدی The Train Brain مدل‌هایی از هوش مصنوعی را توسعه داده که موجب بهبود قابلیت اطمینان حمل و نقل عمومی می‌شود. ابزار این استارتاپ، پیش‌بینی تاخیر و همچنین شبیه‌سازی و گزارش‌های ترافیکی در لحظه را فراهم می‌کند. این ابزار همچنین برنامه زمانی قطارها و سیگنالینگ یا داده‌های GPS را برای پیش‌بینی شبکه ریلی پردازش می‌کند. استارتاپ The Train Brain برای اپراتورهای قطار این امکان را فراهم می‌کند تا تصمیماتی مبتنی بر برنامه ترافیکی داده‌محور اتخاذ کنند و مسافران نیز در هنگام برنامه‌ریزی برای رفت‌وآمد خود از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

هوش مصنوعی برای قطارها

Cedar AI

استارتاپ آمریکایی Cedar AI راهکارهای هوش مصنوعی را برای کمک به اپراتورهای قطار با هدف بهبود کارایی مدیریت سایت وسایل نقلیه[8] ارائه می‌دهد. پلتفرم مجهز به فناوری هوش مصنوعی این استارتاپ در هماهنگی با نرم افزارهای موجود مدیریت سایت، اطمینان از رعایت اصول ایمنی را در طول عملیات مختلف بر روی ماشین‌های ریلی در محوطه راه‌آهن، سایت تعمیرات، انبار و … افزایش می‌دهد. این پلتفرم به اپراتورهای ریلی کمک می‌کند تا فرآیندهای مدیریت محوطه‌های ماشین‌های ریلی‌ را بهینه‌سازی کرده و همراه با افزایش ایمنی حمل و نقل قطارها، بار کاری را تا حد ممکن کاهش دهند.

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش اول: معرفی فناوری قطارهای خودران “

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش دوم: معرفی فناوری اینترنت قطارها (IoT) “

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش چهارم: رویکر کربن زدایی از صنعت ریلی “

” بخوانید: ۱۰ روند برتر صنعت ریلی؛ بخش پنجم: معرفی فناوری شبکه متصل ریلی “

” بخوانید: ده روند برتر صنعت ریلی؛ بخش ششم: بهبود تجربه مسافر “

[1] Evolutionary computing

[2] Machine learning

[3] Expert systems

[4] Data mining

[5] Pattern recognition

[6] Adversarial research

[7] Computer vision

[8] Yard Management

منبع:

startus-insights.com

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب