چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آوتوواز روسیه بلوک‌های موتور لادا را برای مدل رنو به سایپا ایران عرضه می‌کند

همکاری سایپا و روسیه

در راستای همکاری سایپا و روسیه، مگ آوتو، در 16 آگوست گزارش داد که شرکت سایپا، دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران، با خرید بلوک موتور لادا از آوتوواز، بزرگترین خودروساز روسیه، برای از سرگیری تولید مدل رنو موافقت کرده‌است.

تحریم‌ها بازار خودرو روسیه را متوقف کرده‌اند، اما خودروسازان روسی امیدوارند همکاری رو به رشد با همتایان ایرانی، تا حدی به رفع کمبود قطعات خودرو در بازار تحریم‌شده روسیه کمک کند.

به عنوان بخشی از قرارداد همکاری سایپا و روسیه، رنو لوگان تولید سایپا، یک خودروی جدید موسوم به L90 تندر با موتور لادا لارگوس ساخته خواهد شد. لادا لارگوس نیز اساساً تغییر یافته و به عنوان نسخه‌ای از نسل اول داچیا لوگان MCV توسعه‌یافته توسط رنو به فروش می‌رسد.

خودروسازان ایرانی همگی با تلاش برای تامین قطعات برای باز نگه داشتن خطوط تولید آشنا هستند. قبل از موج تحریم‌ها علیه روسیه پس از حمله به اوکراین، ایران تحریم‌شده‌ترین کشور جهان بود. در کنار همکاری در صنعت خودروسازی، روسیه و ایران در نظر دارند همکاری‌های قابل‌توجهی در سایر صنایع از جمله هوانوردی نیز ایجاد کنند. در این میان همکاری در صنایعی مانند نفت و گاز و ترانزیت کالا در حال افزایش است.

رنو پس از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه این کشور توسط دولت ترامپ در سال 2018، رسما ایران را ترک کرد. این شرکت از سال ۲۰۱۹ دیگر در زنجیره تامین حضور نداشت.

سایپا در حال بررسی چندین گزینه برای نیروگاه برای لوگان محلی است. آن‌ها موتورهای 1.6 لیتری با ظرفیت 90 و 106 اسب بخار هستند، در حالی که یک موتور 1.8 لیتری 122 اسب بخاری نیز وجود دارد.

پیش از این، شرکت‌های روسی از جمله خودروسازان، از استناد به تحریم‌های ثانویه ایالات متحده با تامین همتایان ایرانی می‌ترسیدند، اما با توجه به مخمصه کنونی روسیه، چنین نگرانی‌هایی دیگر چندان اهمیتی ندارد.

” بخوانید: اخبار خودروی روسیه در ماه جولای سال ۲۰۲۲

فروش محصولات ایران خودرو در روسیه

در پایان ماه اوت، گزارش شد که فروش خودروهای ایرانی ساخت ایران خودرو (IKCO)، بزرگترین خودروساز ایران، ممکن است در روسیه آغاز شود. در مسکو خودروهای سدان دنا، تارا و رونا پلاس معرفی شدند. آن‌ها می توانند با مدل­های روسی لادا رقابت کنند.

در 15 آگوست، بر اساس گفته‌های مدیرعامل IKCO، این شرکت مذاکراتی را با مسکو انجام داده و بازار روسیه به یکی از مهمترین بازارها برای این شرکت تبدیل خواهد شد.

IKCO برخی از خودروهای خود را بین سال‌های 2007 تا 2009 به روسیه عرضه کرد، اما این ترتیبات به نتیجه نرسید. تنها چند خودروی IKCO در جاده‌های روسیه باقی مانده‌است. یک دهه پیش، عده‌ای گلایه داشتند که خودروهای ایرانی نمی‌توانند زمستان‌های سرد روسیه را تحمل کنند. در مورد قطعات بی‌کیفیت نیز اعتراضاتی وجود داشت.

IKCO خودروهایی را در روسیه فروخت که بر اساس پژوهای قدیمی ساخته شده بودند – به عنوان مثال، مدل سمند، که چیزی بیش از یک پژو 405 از دهه 1980 نیست.

در اواخر دهه 2000، سمند در روسیه منسوخ شد. این کشور به طور فعال مشغول توسعه تولید برندهای غربی، کره‌ای و ژاپنی بود که مدل‌های جالب‌تری ارائه می‌کردند.

از آن زمان، IKCO یک گام رو به جلو در زمینه طیف خودروهای خود برداشته‌ که شامل یک مدل کراس اوور کوچک اخیراً منتشرشده به نام Rira است که بر اساس پلتفرم Groupe Peugeot Societe Anonyme Groupe – PSA، متعلق به سال 2017 ساخته شده‌است.

منبع:

intellinews

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب